Klimaloven er en god nyhed for Danmark

Det er en rigtig god nyhed for Danmark, at klimaloven er vedtaget af et solidt flertal i Folketinget. Bygge- og anlægsbranchen er klar til at bidrage til det store arbejde, der venter, når det ambitiøse mål om at bringe udledningen af klimagasser ned med 70 procent skal nås inden for de næste 10 år.

- Klimaloven er utrolig vigtig også for de kommende generationer. Og med så stor en politisk opbakning, er der grundlag for, at Danmark kan blive grønt foregangsland. Men det kræver vilje, hårdt arbejde og investeringer at indfri de mål, der nu er sat, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Positivt at klimarådets uafhængighed styrkes

Med aftalen om klimaloven sikres klimarådet en reel uafhængighed af det politiske system.

- Det er en betydelig nyskabelse, fordi Klimarådet på den måde bliver en vigtig vagthund i forhold til de 10-årige delmål, der skal sættes hvert femte år. Lige som rådet skal vurdere, om man når de klimamål, der er stillet op, siger Michael H. Nielsen.

Klimaloven indeholder også en vigtig ambition om, at udledningen af klimagas skal bringes ned, uden at det går ud over muligheden for at drive virksomhed i Danmark. Ikke mindst den ambition er vigtig for, at Danmark kan blive et grønt foregangsland og virke som inspiration for andre lande.

Klimapartnerskaber har stor betydning

- Derfor er arbejdet i de 13 klimapartnerskaber, som erhvervslivet har engageret sig i, meget vigtige. Ikke mindst fordi de bidrager med brugbare bidrag til indholdet i de klimahandlingsplaner, der skal udarbejdes i foråret og som konkret skal vise, hvordan ambitionerne i klimaloven kan blive til virkelighed.

Boliger og bygninger står for 40 procent af al energiforbrug herhjemme og bygge- og anlægsbranchen alene for 30 procent af udledningen af klimagasser.

- Derfor er bygge- og anlægsbranchen ikke til at komme uden om. Vi ser frem til at bidrage med forslag, der kan gøre den ambitiøse grønne omstilling, Danmark har forpligtet sig til med klimaloven, til virkelighed, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02