Klimakrisen kræver verdensomsorg
”Børnene lever i en verden, der er under grundlæggende forandring. Det er en udfordring at få den kommende generation til at blive en del af løsningen snarere end en del af problemet i forhold til klima, biodiversitet og forurening. Det er også en opgave for dagtilbuddene. Det er centralt, at børnene kan forstå sig selv som en del af naturen snarere end som forbrugere af den, men samtidig skal små børn ikke tro, at de skal tage hele verden på deres små skuldre her og nu,” siger Ditte Winther-Lindqvist, som forsker i udvikling af grøn omstilling i dagtilbud som et spørgsmål om verdensomsorg.
Hun er en af arrangørerne af CApE-festivalen om verdensomsorg og klimakrise, der løber af stablen 1. til 4. maj 2023 i København.
Festivalen er et samarbejde mellem forskere ved DPU, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Københavns Universitet. Over tre dage vil der blive sat fokus på klimaforandringer, bæredygtig pædagogik og verdensomsorg som både pædagogisk, politisk og kulturel udfordring. Forskere, praktikere, kunstnere og aktivister deltager i festivalen, der byder på både foredrag, paneldebatter, workshops og oplæsninger.
Tirsdag den 2. maj er DPU vært, når det er klimakrisen som en pædagogisk udfordring, der står i centrum. Eksperter fra både forskning og praksis vil fortælle om den seneste udvikling inden for bæredygtig pædagogik fra vugge til krukke.
Handlekraft frem for angst og håbløshed
Det er ikke første gang, mennesker har undergravet deres eget levegrundlag gennem en rovdrift på naturen. Gennem historien har man set samfund på alle kontinenter kollapse som et resultat af menneskers aktiviteter, der har ført til de omgivende økosystemers sammenbrud. Men forskellen mellem de lokale katastrofer og situationen i dag er, at det er hele det globale system, der er truet, og dermed selve grundvilkårene for en menneskeværdig tilværelse i fremtiden.
Det kan opleves som helt håbløst for børn og unge. De efterlades med udfordringen om at skulle finde løsninger på de miljøproblemer, deres forældres og bedsteforældres generationer har skabt. Derfor er det et ansvar for de voksne at vise, at den grønne omstilling kan lykkedes.
”Børnene skal rustes til en verden, hvor klimaforandringer og miljøproblemer er de største globale udfordringer, og vi alle er nødt til at bidrage til løsningerne, men samtidig er det afgørende, at børnene udvikler handlekraft og ikke angst og håbløshed,” understreger Ditte Winther-Lindqvist og fortsætter:
”Verdensomsorg er et nøglebegreb. Vi har brug for at udvikle en pædagogik, der ikke snævert fokuserer på læring, men i stedet udfordrer den gængse natur-menneskeforståelse og lægger vægt på vores forbundethed med hinanden og naturen. Solidaritet mellem mennesker og på tværs af generationer er helt central, hvis vi skal kunne skabe forandringer, som er bæredygtige både miljømæssigt og socialt.”
Hun er selv forskningsleder for projektet ’Green Transition and World-Care in Early Years Education’, som gennemføres i ti daginstitutioner i Fredensborg Kommune. Med inddragelse af både ledere, pædagoger og forældre undersøger forskerne, hvordan grøn omstilling i dagtilbud kan udvikles som et spørgsmål om verdensomsorg med et fokus på både muligheder og udfordringer for en bæredygtig pædagogik i dagligdagens praksis, aktiviteter, projekter, vaner og strukturer. Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.
DPU som UNESCO CHAIR på småbørnsområdet
Udvikling af bæredygtighed og omsorg i dagtilbud står samtidig som et af de helt centrale omdrejningspunkter, når DPU frem til 2026 er UNESCO CHAIR og dermed står i spidsen for at skabe internationale samarbejder omkring forskning og udvikling på småbørnsområdet.
”Vi er blevet udnævnt af UNESCO til at stå i spidsen internationalt, fordi vi i Danmark har unikke traditioner for vuggestuer, børnehave, forældresamarbejde og en delt omsorg for børn mellem hjem og institution. Vores forskningsmæssige indsigt og erfaringer med, hvordan man kan sikre småbørn de bedste trivsels- og udviklingsbetingelser, skal bredes mere ud internationalt”, siger Ditte Winther-Lindqvist og afslutter.
”Vi står med konsekvenserne af klimaforandringer og biodiversitetskriser, som de største globale problemer i dag, og at håndtere dem er dermed en fælles international dagsorden. Vores særlige fokus på bæredygtighed og verdensomsorg, som også en pædagogisk opgave, er en del af de udfordringer, som man på tværs af landegrænser er nødt til at se ind i nu.”
Yderligere information
Kontakter
Ditte Winther-Lindqvist
Lektor ved DPU, Aarhus Universitet
Mail: diwi@edu.au.dk
Tlf.: 30 13 93 23
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
J.C.H. Ellehammerprisen: Førsteprisen går til projekt om geopolitisk regulering af kernevåben16.9.2024 10:25:29 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris.
Elev fra Odense Tekniske Gymnasium vinder nyindstiftet pris16.9.2024 10:10:00 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris - Ellehammerprisen. Førsteprisen går Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium for projekt om geopolitisk regulering af kernevåben
Ny forskningsoversigt kan styrke skolernes undervisning i bæredygtighed11.9.2024 12:05:24 CEST | Pressemeddelelse
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og som en del af undervisningen? Det er temaet for en ny forskningsoversigt og podcast fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’.
Op til USA’s valg: Ny podcast udforsker borgerkrigens ekko9.9.2024 06:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Podcasten Borgerkrigens ekko trækker lytteren med på et 3000 kilometer langt roadtrip til gamle og nye amerikanske slagmarker. En antropolog, en historiker og en journalist opsøger nutidens ekkoer og slagskyggerne fra den borgerkrig, der var ved at rive USA over i 1860’erne. Tag med på en lydrejse, hvor fortiden ikke bare er det, der skete engang, men derimod noget, der hele tiden bygges, ombygges og kæmpes om i nutiden.
Nyt forskningsprojekt skal undersøge social sammenhængskraft6.9.2024 09:46:49 CEST | Pressemeddelelse
En ny forskningsbevilling fra Det Europæiske Forskningsråd er blevet tildelt projektet "The Glue of Society: A Social Ontology of Social Cohesion" med adjunkt Nicolai Krejberg Knudsen i spidsen. Projektet skal undersøge begrebet ”social sammenhængskraft” og afdække, hvordan social interaktion og samarbejde påvirker samfundets struktur og sammenhængskraft.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum