Klimakonkurrence for børn sætter fokus på genanvendelse

Så er startskuddet gået til klimakonkurrencen ”Årets Panthelte” for 0.-4.-klasser landet over. I løbet af den kommende uge skal børnene lære om klima og genanvendelse og konkurrere om at samle flest tomme dåser og flasker. Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen, oplever, at børn og unge er optagede af, hvad de selv kan gøre for klimaet.

Naturformidler og tv-vært Sebastian Klein besøger vinderklassen. (foto: Ludvig Gustav)

I denne uge bliver der talt om klima og genanvendelse i en lang række af landets 0.-4.-klasser. Klasserne konkurrerer samtidig om at samle flest tomme flasker og dåser i håb om at vinde titlen som ”Årets Panthelte”. Udover æren består førstepræmien af 2000 kroner til klassekassen og et besøg af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein, som kommer forbi til en snak om miljø – og en omgang leg og sjov.

Børn vil gøre en forskel
Konkurrencen er en af de mange aktiviteter målrettet børn og unge, Dansk Retursystem har udviklet de seneste år. Virksomheden har også udviklet et mobilt og interaktivt learning lab om pantsystemet og stiller desuden undervisningsmateriale om klima og genanvendelse gratis til rådighed for indskoling og mellemtrin. Baggrunden er, at man hos Dansk Retursystem gennem en årrække har oplevet en stigende interesse for klima og genanvendelse blandt børn og unge.

”Vi oplever helt konkret, at børn og unge kontakter os for at få viden om CO2, råstoffer og genanvendelse. Og så oplever vi, at de er meget opsat på at gøre en forskel. Med konkurrencen Årets Panthelte kan vi, udover at tilbyde viden, også fortælle dem, at de gør en konkret forskel, når de afleverer deres tomme flasker og dåser i flaskeautomaten. For i Danmark har vi med pantsystemet et system, som sikrer den bedst mulige genanvendelse af råstoffer, og som desuden sparer klimaet for CO2,” fortæller Anne-Mette Bundgaard Sørensen, kommunikation- og marketingschef i Dansk Retursystem.

Gode vaner breder sig
Sidste år var det 4. a fra Amagerskolen i Skjern, der samlede flest tomme flasker og dåser og dermed løb med titlen og de 2000 kroner til klassekassen. Klassen arbejdede med emnet i Natur/teknik, hvor de blandt andet lærte om råstofudvinding og om, hvad det betyder for miljøet, når man smider ud i stedet for at genanvende. Og så fik de aktiveret både forældre og naboer, som hjalp med at samle tomme flasker og dåser ind.

”De blev hurtigt rigtig gode til at samle tomme dåser og flasker op, når de fik øje på dem i naturen. Det er en vane, jeg håber, de holder fast i, og som de måske også giver videre til deres familie og venner,” sagde Dorte Knudsen, som har klassen i Natur/teknik.

Vinderen findes tirsdag
Konkurrencen kører til midnat mandag den 4. november, så tirsdag morgen den 5. november kender vi navnet på vinderklassen.

Læs mere om konkurrencen på Dansk Retursystems hjemmeside. Her kan du også se en video med sidste tidligere vindere og høre to elever fortælle om klima og drivhuseffekt.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview fås hos kommunikation- og marketingsdirektør Anne-Mette Bundgaard Sørensen på tlf. 4332 3410 eller amb@dansk-retursystem.dk

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik27.2.2020 14:23:17 CETPressemeddelelse

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken. Pressen er velkommen til arrangementet og h