Klimakonkurrence for børn sætter fokus på genanvendelse

Så er startskuddet gået til klimakonkurrencen ”Årets Panthelte” for 0.-4.-klasser landet over. I løbet af den kommende uge skal børnene lære om klima og genanvendelse og konkurrere om at samle flest tomme dåser og flasker. Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen, oplever, at børn og unge er optagede af, hvad de selv kan gøre for klimaet.

Naturformidler og tv-vært Sebastian Klein besøger vinderklassen. (foto: Ludvig Gustav)

I denne uge bliver der talt om klima og genanvendelse i en lang række af landets 0.-4.-klasser. Klasserne konkurrerer samtidig om at samle flest tomme flasker og dåser i håb om at vinde titlen som ”Årets Panthelte”. Udover æren består førstepræmien af 2000 kroner til klassekassen og et besøg af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein, som kommer forbi til en snak om miljø – og en omgang leg og sjov.

Børn vil gøre en forskel
Konkurrencen er en af de mange aktiviteter målrettet børn og unge, Dansk Retursystem har udviklet de seneste år. Virksomheden har også udviklet et mobilt og interaktivt learning lab om pantsystemet og stiller desuden undervisningsmateriale om klima og genanvendelse gratis til rådighed for indskoling og mellemtrin. Baggrunden er, at man hos Dansk Retursystem gennem en årrække har oplevet en stigende interesse for klima og genanvendelse blandt børn og unge.

”Vi oplever helt konkret, at børn og unge kontakter os for at få viden om CO2, råstoffer og genanvendelse. Og så oplever vi, at de er meget opsat på at gøre en forskel. Med konkurrencen Årets Panthelte kan vi, udover at tilbyde viden, også fortælle dem, at de gør en konkret forskel, når de afleverer deres tomme flasker og dåser i flaskeautomaten. For i Danmark har vi med pantsystemet et system, som sikrer den bedst mulige genanvendelse af råstoffer, og som desuden sparer klimaet for CO2,” fortæller Anne-Mette Bundgaard Sørensen, kommunikation- og marketingschef i Dansk Retursystem.

Gode vaner breder sig
Sidste år var det 4. a fra Amagerskolen i Skjern, der samlede flest tomme flasker og dåser og dermed løb med titlen og de 2000 kroner til klassekassen. Klassen arbejdede med emnet i Natur/teknik, hvor de blandt andet lærte om råstofudvinding og om, hvad det betyder for miljøet, når man smider ud i stedet for at genanvende. Og så fik de aktiveret både forældre og naboer, som hjalp med at samle tomme flasker og dåser ind.

”De blev hurtigt rigtig gode til at samle tomme dåser og flasker op, når de fik øje på dem i naturen. Det er en vane, jeg håber, de holder fast i, og som de måske også giver videre til deres familie og venner,” sagde Dorte Knudsen, som har klassen i Natur/teknik.

Vinderen findes tirsdag
Konkurrencen kører til midnat mandag den 4. november, så tirsdag morgen den 5. november kender vi navnet på vinderklassen.

Læs mere om konkurrencen på Dansk Retursystems hjemmeside. Her kan du også se en video med sidste tidligere vindere og høre to elever fortælle om klima og drivhuseffekt.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview fås hos kommunikation- og marketingsdirektør Anne-Mette Bundgaard Sørensen på tlf. 4332 3410 eller amb@dansk-retursystem.dk

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.

Verdensmålene kommer til Dianalund23.8.2019 07:42:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og lørdag den 31. august kl. 10:00 - 14:00 besøger Danmark for Målene Dianalund Centret i Dianalund. Kom forbi og oplev Mikael Jarnvig, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flask

Verdensmålene kommer til Århus23.8.2019 07:36:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og fredag den 30. august kl. 15:00 - 19:00 besøger Danmark for Målene Store Torv i Århus. Kom forbi og hør Mikael Jarnvig fortælle om klimaforandringer, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men