Klare forbedringer af ressourceforløb, men besparelser og bureaukrati kan spænde ben

Års kritik af ressourceforløbene har nu båret frugt. Der er indgået en politisk aftale med forbedringer. Formanden for Dansk Socialrådgiverforening roser aftalen, men advarer samtidigt mod nye besparelser og mere bureaukrati, som kan underminere de gode takter.

Formand for Dansk Socialrådgiverforening, Mads Bilstrup, udtaler:

-        Fra Dansk Socialrådgiverforenings side har vi længe kritiseret, at borgerne i meget lang tid er i reelt indholdsløse ressourceforløb. Derfor er det godt, at aftalen fastslår, at der skal være en indsats inden seks måneder. Men seks måneder er stadig lang tid i passivitet, og det skader borgerens motivation og tro på forløbet. Derfor bør indsatsen komme endnu tidligere ude i kommunerne.

-        Vi ser positivt på opstramningen af forløbenes længde. Mange borgere har oplevet at være parkeret i årevis i flere forløb. Især borgere over 40 år får nu kortere forløb. Afkortningen bør få kommunerne til at levere hurtigere og mere målrettede forløb – borgerne skal jo ikke have mindre indsats efter aftalen. De skal have mere. Det er også en klar forbedring, at de ældste borgere selv kan vælge, om de vil have et ressourceforløb.

Der er dog væsentlige dele af aftalen, der ikke vækker samme glæde hos socialrådgivernes formand.

-        Der er et for ensidigt fokus på virksomhedsrettet indsats. Netop borgere i ressourceforløb har brug for en helhedsindsats, der samlet gør noget for deres helbred, sociale situation, ledighed og manglende uddannelse. Men det bliver der ikke plads til, hvis man stirrer sig blind på den virksomhedsrettede indsats.

-        De gode elementer i aftalen risikerer at blive undermineret af besparelser og udsigten til mere bureaukrati. Udgiften ved at give borgerne tidligere indsatser bliver fundet i en besparelse på refusionen til kommunen for indsatsen. Kommunerne skal altså levere mere og tidligere, men får færre penge til at gøre det. Det synes, jeg er bekymrende.

-        Med aftalen trækker partierne også en stram kontrol ned over kommunerne. Med målstyring, benchmark og skærpet tilsyn. Det kender vi allerede, og vi ser, hvordan det medfører bureaukratisk kontrol og styring i den enkelte kommune. Det er stik imod tankerne i den nærhedsreform, der skulle sætte fagligheden fri og gøre det muligt at møde borgerne på deres præmisser.

-        Set fra socialrådgivernes perspektiv er det ærgerligt, at politikerne ikke har taget fat på de meget svære vilkår der er for de koordinerende sagsbehandlere. Og det er fortsat et problem at rehabiliteringsteamet ikke kan træffe beslutninger selvstændigt. De skal bagefter have godkendelse i de enkelte forvaltninger, og det kæntrer jævnligt et godt ressourceforløb.

-        Revisionen af førtids- og fleksjobreformen går nu videre til næste fase. I Dansk Socialrådgiverforening opfordrer vi kraftigt til, at man fastholder forbedringerne i den nye aftale, og så i næste runde gør op med problemerne med især besparelser og bureaukrati.

Yderligere kommentarer:
Mads Bilstrup, Formand. Tlf: 40739441