LevLev

KLAPjob har nu skabt 4000 skånejobs

Foreningen Levs beskæftigelsesindsats, KLAPjob, har nu ramt endnu en milepæl og skabt 4000 skånejobs til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive udfordringer på det ordinære arbejdsmarked.

I 2009 blev KLAPjob søsat af Foreningen Lev med en drøm om et mere inkluderende og rummeligt arbejdsmarked for mennesker med udviklingshandicap. Siden har KLAPjob vokset sig til en landsdækkende succes, og trods corona-nedlukningen levede KLAPjob i 2020 op til de seneste års resultater med omkring 600 ansættelser årligt.

Peter vil hjælpe andre i KLAPjob
32-årige Peter Johannessen er en af de mange borgere på førtidspension, som KLAPjob har hjulpet i arbejde. For seks år siden fik han KLAPjob i Bilka og nogle år efter i Netto. For nylig er Peter startet i sit tredje KLAPjob på Sunset Boulevard i Hillerød, hvor han arbejder 20 timer om ugen med bl.a. at fylde varer op og holde udendørsarealet rent.

- Før jeg begyndte i KLAPjob, kedede jeg mig meget derhjemme. Når jeg arbejder, sker der mere i mit liv, og det kan jeg godt lide. Jeg bliver i godt humør af at snakke med mine kollegaer. Jeg kan godt lide at lære nye opgaver engang imellem, og det er sjovt at prøve at arbejde i en restaurant i stedet for et supermarked, fortæller Peter.

Peter glæder sig til snart at blive en del af KLAPjobs ambassadørkorps, som blev stiftet i 2019 og er med til at udbrede kendskabet til KLAPjob og hjælpe flere til at komme ind på det ordinære arbejdsmarked.

En gevinst for virksomhederne
KLAPjob har været med til at skabe efterspørgsel efter medarbejdere med særlige behov i mange virksomheder. De, der har et KLAPjob, er typisk meget motiverede og loyale medarbejdere, der bidrager positivt til arbejdsmiljøet. De kræver mere oplæring og støtte, men i sidste ende er det en stor gevinst for virksomhederne at få løst deres enkle og rutineprægede opgaver af mennesker med kognitive handicap.

- I Sunset Boulevard i Hillerød er vi rigtig glade for vores samarbejde med KLAPjob. Vi har fire medarbejdere ansat gennem KLAPjob, og de er en kæmpe hjælp i dagligdagen. Peter har masser af gå-på-mod og er fantastisk at have på arbejdspladsen. Og så er det rigtig dejligt at være med til at bringe nogen i beskæftigelse, som ellers måske ville gå derhjemme, udtaler Cecilie Kreutzmann, Assistant Manager i Hillerød Sunset Boulevard.

En fælles indsats videre frem
At runde 4000 KLAPjobs giver foreningen Lev blod på tanden til fortsat at arbejde for et rummeligt arbejdsmarked ved at etablere flere samarbejder på beskæftigelsesområdet. Den indsats ser landsformand i Lev, Anni Sørensen, frem til bliver løftet i et tæt fælles samarbejde.

- I Lev er vi meget stolte over det flotte resultatet. Tillykke til de mange borgere, der har fået et job og som er blevet en del af det ordinære arbejdsmarked. Jeg vil sige tak til KLAPjobs jobkonsulenter, vores seje ambassadører og hele teamet bag KLAPjob for jeres store og vigtige arbejde. Også en tak til alle politikere, virksomheder, kommuner og andre, der bakker op om KLAPjob – vi kunne ikke gøre det uden jer. Nu ser vi frem til at videreudvikle et mangfoldigt og inkluderende arbejdsmarked sammen med alle gode og stærke kræfter, lyder det fra Levs formand Anni Sørensen.