Kjær & Sommerfeldt

Kjær & Sommerfeldt: Danmarks ældste vinhandler bobler af energi og overskud

Del

Kjær & Sommerfeldt offentliggør fredag den 1. april det bedste resultat nogensinde, samme dag som ejer og CEO Mads Stensgaard har 25års jubilæum, og der er store ambitioner for de kommende år. Den ikoniske danske vinhandel fra 1875 handler med respekt for sin historie, og træffer valg som holder den gamle vinhandel sprudlende.

Mads Stensgaard CEO Kjær & Sommerfeldt
Mads Stensgaard CEO Kjær & Sommerfeldt

Udviklingen er kun gået én vej for Kjær & Sommerfeldt. Og det er op. Siden 2008, hvor Mads Stensgaard sammen med ledende medarbejdere og eksterne investorer overtog ejerskabet, er omsætningen tredoblet og med fremgang på bundlinjen hvert år. Eneste undtagelse er 2020, hvor virksomheden oplever et dyk pga. corona-nedlukningerne. Kjær & Sommerfeldt leverer i 2021 et resultat på knap 27 mio. før skat. Det er en forbedring på mere end 31 millioner kr. siden 2009. At virksomheden samtidig har den hidtil højeste medarbejder- og kundetilfredshed, er formentlig ikke en tilfældighed.

Kjær & Sommerfeldt har en fokuseret strategi, de insisterer på menneskers betydning og relationerne til deres kunder, og samtidig har de modet til at udvikle uden at give slip på historien og kvaliteten. De er eksperter, når det gælder vin, oplevelser og nye tendenser, men de er også nytænkende, når det gælder forretningsudvikling bl.a. gennem etablering af partnerskaber i forbindelse med distribution og satsning på digitale platforme. F.eks. prioriterede Kjær & Sommerfeldt udvikling frem for nedskæring, da corona-alvoren kom til Danmark.

”To måneder efter den første bølge ramte landet, valgte vi at sætte ekstra skub i den digitale udvikling. Vi investerede et tocifret millionbeløb, udvidede organisationen og ansatte eksperter på området. Det var en skelsættende beslutning på et svært tidspunkt,” fortæller ejer og CEO Mads Stensgaard.

Beslutningen om at modernisere salgskanalerne viser sig at være rigtig. For danskerne har taget e-handel til sig – også når det gælder vin. Selv om forbrugerne er prisbevidste, er det Mads Stensgaards oplevelse, at den øgende viden om og interesse for vin betyder, at mange også gerne vil have en god oplevelse og sikkerhed for den kvalitet, som Kjær & Sommerfeldt er eksponent for.

Tilbage i 2008 fremstår vækstpotentialet dog ikke soleklart. For den traditionsrige familieejede vinhandel havde gennem årtier levet et omtumlet liv med forskellige ejere og var blevet et stedmoderligt barn i en stor koncern. Mads Stensgaards egen karriere i Kjær & Sommerfeldt begynder i 1997, hvor han bliver produktansvarlig i Vingaarden A/S, og siden bliver han Vice President i V&S Wine bl.a. med ansvaret for Kjær & Sommerfeldt.

”Jeg havde en god karriere i en international koncern, men jeg ville noget andet. Jeg stillede mig selv de spørgsmål, som jeg altid stiller mine medarbejdere: hvad vil du med dit liv, og hvad driver dig? Og jeg ville ud af koncernlivets tunge strukturer. Jeg ville tæt på. Jeg ville have hånden direkte på kogepladen. Og jeg troede på, at hvis Kjær & Sommerfeldt kom tilbage i danske hænder og tilbage til de oprindelige værdier kunne den med rette fokus blomstre op igen,” siger Mads Stensgaard og fortæller, at på det tidspunkt havde mange i branchen dømt Kjær & Sommerfeldt ude.

”De første år var også virkelig barske, og der var røde tal på bundlinjen. Jeg var klar over, at virksomheden ikke var i den bedste forfatning, at vi stod midt i en finanskrise, og at vi stod over for en stor kulturforandring, men at det var så vanskeligt, havde jeg ikke forestillet mig. Men jeg holdt fast i det, jeg troede på: at skabe et stærkt hold, udvikle den enkelte medarbejder, styrke relationerne og de oprindelige værdier med passion for mennesker, vin og resultater. Derfor er jeg i dag også virkelig stolt over det, vi har opnået sammen,” siger Mads Stensgaard, der nu sætter kursen mod nye mål, så den gamle forretning kan forblive sprudlende.

”Kjær & Sommerfeldt bobler af energi og overskud. Vi fortsætter med at sætte ambitiøse mål - ikke bare for distribution og digitalisering, men også for bæredygtighed. Tiden kalder på nye måder at arbejde på, og virksomheden har i 150 år beroet på ansvarlighed og ordentlighed. Derfor har vi nu en solid bæredygtighedsstrategi, som skal eksekveres de kommende år. Vi skal have bæredygtig orden i eget hus, og vi vil være forstærkeren mellem leverandører og kunder, så der kan træffes bæredygtige valg i hele værdikæden.”

 

Fakta

Om Mads Stensgaard: 53 år, Cand Oecon fra Aarhus universitet, børn (Nanna 25, Cille 23), Bor på Christianshavn.

Om Kjær & Sommerfeldt: Virksomheden har 63 ansatte. Et 6000 m2 lager og administration i Odense. Hovedkontoret ligger i indre København, hvor der også er butik og vinbar. I Aarhus er der butik og showroom. Kjær og Sommerfeldt har ca. 2000 HORECA-kunder og ca. 1800 B2B kunder samt onlinesalg til forbrugere. Desuden har de salg til specialbutikker gennem datterselskabet VinConnection samt duty-free salg gennem partnerskaber med DFDS og Color Line.

Historisk om Kjær & Sommerfeldt:

1875: Kjær& Sommerfeldt stiftes af Charles Christian Kjær og Wilhelm Ferdinand Sommerfeldt

1901: Kong Christian IX udnævner Kjær & Sommerfeldt til Kongelig Hofleverandør

1959: Kong Frederik IX udnævner Kjær & Sommerfeldt til fuldblods Kongelig Hofleverandør

1973: Kjær & Sommerfeldt bliver overtaget af Vingaarden A/S i Odense, ejet af Carlsberg

1999: Carlsberg sælger Vingaarden og Kjær & Sommerfeldt til det finske Marli Group

2001: Det skandinaviske V&S Group overtager Marli Group og dermed også Kjær & Sommerfeldt.

2008: CEO i V&S Wine Danmark, Mads Stensgaard, køber Kjær & Sommerfeldt sammen med to eksterne investorer og en række ledende medarbejdere.

 

Årsresultat:

  • 26,852 MDKK før skat (12.626 MDKK 2021)
  • Gennemsnitligt salg (2017-2021): 4 millioner flasker (95% vin og 5% spiritus)

Kontakter

Billeder

Mads Stensgaard CEO Kjær & Sommerfeldt
Mads Stensgaard CEO Kjær & Sommerfeldt
Download
Siden 2008 er omsætningen tredoblet og med fremgang på bundlinjen hvert år. Eneste undtagelse er 2020, hvor virksomheden oplever et dyk pga. corona-nedlukningerne. Kjær & Sommerfeldt leverer i 2021 et resultat på knap 27 mio. før skat. Det er en forbedring på mere end 31 millioner kr. siden 2009.
Siden 2008 er omsætningen tredoblet og med fremgang på bundlinjen hvert år. Eneste undtagelse er 2020, hvor virksomheden oplever et dyk pga. corona-nedlukningerne. Kjær & Sommerfeldt leverer i 2021 et resultat på knap 27 mio. før skat. Det er en forbedring på mere end 31 millioner kr. siden 2009.
Download

Information om Kjær & Sommerfeldt

Kjær & Sommerfeldt