Kitesurfernes Champions League afgjort i ekstremt vejr i Thy

18 af verdens bedste kitesurfere havde en fest i Vorupør i Thy torsdag, da den anden Cold Hawaii Big Air blev afviklet foran tusindvis af tilskuere, der havde trodset en stormene kuling for at opleve surf i absolut verdensklasse.
Spanske Liam Whaley in action ved Cold Hawaii Big Air 2021 i Vorupør i Thy - som han vandt foran Lorenzo Casati fra Italien og med hollandske Lasse Walker på tredjepladsen. Foto : Cat Yde

Vinder af Cold Hawaii Big Air 2021 blev efter en højdramatisk og tæt finale under ekstreme vind- og vejrforhold spanske Liam Whaley foran Lorenzo Casati fra Italien og med hollandske Lasse Walker på tredjepladsen.

For de danske deltagere blev konkurrence en stor succes. Danske Nick Jacobsen fik en syvende plads, mens de to danske wildcards Mikkel Hansen og Lucas Gramstrup endte på en delt 13. plads.

Perfekte vejrforhold
Mens det meste af landet har haft travlt med at sikre trampoliner i haverne og hustage, har dagens vejrforhold været absolut perfekt for afviklingen af Cold Hawaii Big Air.

- både deltagerne og vi har ventet på at få lov til at gennemføre konkurrencen, og vi har ikke haft så ekstreme forhold i over halvandet år. Når Thy så viser sig i dag fra sin absolut bedste side med masser af vind og gode bølger, er det svært at få armene ned, siger Sports Director Mads Bloch.

Han glæder sig over, at hele arrangementet er gennemført uden større problemer af nogen art.

- vi har afviklet konkurrencen under extreme vejrforhold, og selvom vi har et stort og professionelt hold med masser af erfaring, er vejret på den danske vestkyst alligevel uforudsigeligt. Alt har kørt uden problemer af nogen art. Så vi er glade, siger Mads Bloch.

Han bakkes op af Kristian Kjøller, der er projektleder for Cold Hawaii Games.

- vi har skabt et event i dag, der har samlet tusindvis af mennesker til nogle helt fantastiske oplevelser i Thy. Oplevelser, der er med til at sætte yderligere fokus på de formidable surfspots, vi har i Thy og som er i absolut verdensklasse. Det gjorde vi i sidste uge med PWA i windsurf for ungdom og i gør det i dag med Big Air, der nærmest er kitesurfernes Champions League, siger Kristian Kjøller.

Stolt bestyrelsesformand
Det er Friends of Cold Hawaii, der i over ti år har arrangeret store vandsportsevents i Thy, der står bag idrætsfestivalen Cold Hawaii Games, som Cold Hawaii Big Air er en del af.

- jeg er stolt over, at vi I Thy endnu en gang har lagt land og ikke mindst vand til en international surf konkurrence i absolut verdensklasse. Vi vil gerne præsentere surf af en kaliber, man ikke finder ret mange andre steder, og det har vi nu gjort i to år med Big Air. Det kan vi kun gøre, fordi vi har en fantastisk organisation bag Cold Hawaii Games og ikke mindst livsnødvendig økonomisk opbakning fra Thisted Kommune, Spar Invest og Det Nordjyske Mediehus og øvrige sponsorer. Nu skal vi evaluere og i gang med at sætte stregerne for, hvordan Cold Hawaii Games skal se ud til næste år, siger Jens Jørgen Jensen, der er formand for Friends of Cold Hawaii.

Herudover glæder han sig over den fantastiske indsats, de frivillige har lavet under svære forhold samt samarbejdet med Surfklubben NASA i Klitmøller.

Cold Hawaii Games slutter lørdag med extremløbet Cold Hawaii Ultra, hvor nogle af de bedste extremløbere mødes til en dyst i Nationalpark Thy fra Bulbjerg i nord til målet i Agger i syd. Distancerne bliver 11, 25 eller 50 km - eller 50 miles. Læs mere på www.thyultra.dk

Mads Bloch, Sports Director Cold Hawaii Big Air, tlf. 2067 7039
Kristian Kjøller, Projektleder Cold Hawaii Games, tlf. 2828 1082
Jens Jørgen Jensen, Bestyrelsesformand for Friends of Cold Hawaii, tlf. 2911 0936

Danske Nick Jacobsen fik en delt syvende plads ved Cold Hawaii Big Air 2021 i Vorupør i Thy. Foto : Cat Yde.