DI - Dansk Byggeri

Kerteminde er Danmarks mindst erhvervsvenlige kommune

Middelfart er den mest erhvervsvenlige kommune på Fyn, mens Kerteminde i år indtager pladsen som Danmarks mindst erhvervsvenlige kommune. Utilfredsstillende, mener Dansk Byggeri, der også ærgrer sig over, at erhvervsvenligheden er faldet i de fleste fynske kommuner. Særligt Odense er rutsjet adskillige pladser ned af Dansk Byggeris årlige rangliste over, hvor erhvervsvenlige landets kommuner er.

I Kerteminde tager det i gennemsnit næsten to måneder at få sagsbehandlet en byggetilladelse. De virksomheder, som vil arbejde for kommunen, skal i banken efter en bankgaranti allerede ved opgaver til 500.000 kroner. Og Kerteminde en af de efterhånden få kommuner, der sender virksomhederne en ekstra regning, når de to gange om året opkræver dækningsafgift. Det er nogle af årsagerne til, at Kerteminde er Danmarks mindst erhvervsvenlige kommune 2020. Også Langeland og Ærø hører til blandt landets mindst erhvervsvenlige kommuner på henholdsvis plads nummer 93 og 88.

Det viser Dansk Byggeris årlige analyse af, hvor erhvervsvenlige landets 98 kommuner er. Her bliver kommunerne rangeret efter 22 forskellige parametre, der handler om alt fra åbningstiderne på genbrugspladsen til ventetiden på en byggetilladelse og størrelsen på skatter og afgifter.

- Det er da ærgerligt, at det er en af vores lokale kommuner, som indtager øv-pladsen som den mindst erhvervsvenlige kommune i hele landet. Og Kerteminde får desværre selskab af både Langeland og Ærø i top ti over landets mindst erhvervsvenlige kommuner. Samlet set er det gået den forkerte vej med placeringerne i syv ud af ti fynske kommuner. Det er utilfredsstillende, siger formand for Dansk Byggeri Fyn Dan Johansen.

Middelfart placerer sig på plads nummer 34, og kommunen er den mest erhvervsvenlige på Fyn, efterfulgt af Nyborg på plads nummer 41.

- Det glæder mig, at vi i det mindste har to kommuner i den mest erhvervsvenlige halvdel af landets kommuner. Fyn har brug for, at kommunerne giver det lokale erhvervsliv de bedste betingelser for at skabe lokal vækst og arbejdspladser. Det gælder både i opgangstider og krisetider, siger Dan Johansen, Dansk Byggeri Fyn.

Odense har taget en rutsjetur på 25 pladser i den mindre erhvervsvenlige retning og er i år nummer 69 ud af 98 kommuner. Sammen med Kerteminde, Langeland, Ærø og Odense ligger også Assens, Faaborg-Midtfyn, Svendborg og Nordfyns i den mindst erhvervsvenlige halvdel af landets kommuner.

- Jeg håber, at vores fynske hovedstad vil lægge sig i selen og gøre det bedre til næste år. Kære kommuner, brug nu analysen til at se, hvor I kan gøre det bedre og være med til at hjælpe virksomhederne og dermed også Fyn med at komme op i fart i lyset af coronakrisen. I den forbindelse vil jeg gerne sige tak til vores lokale kommuner for at fremrykke både betalinger og byggeprojekter, da krisen ramte os, siger formand Dan Johansen, Dansk Byggeri Fyn.

Favrskov er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune 2020.

Formand for Dansk Byggeri Fyn Dan Johansen, tlf.: 20 12 62 55
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn Steen Høygaard, tlf.: 25 66 63 17