Kendt kok støtter ny kampagne for bæredygtig fisk
Kampagnen er i år centreret om “farver” og farverige lækre fiske- og skaldyrsretter. Jesper Vollmer, der driver koncepthuset RÅ på Bornholm, støtter kampagnen og fik en anderledes opgave: Skab fire opskrifter med hver deres farvetema. Jesper Vollmer har kreeret fire smukke fiske- og skaldyrsretter, som i denne uge danner blikfang på blandt andet Københavns metrostationer og på byplakater landet over.
Jesper Vollmer siger om sin deltagelse i kampagnen: “Jeg har sammensat fire nye fiskeretter til MSC's kampagne, fordi jeg mener, det er vigtigt, at vi tænker bæredygtigt, når vi køber fisk. Jeg elsker selv at spise fisk, og de fire nye fiskeretter, jeg har lavet, har masser af farver og er ment som inspiration til at tænke kreativt, næste gang man køber fisk og skaldyr”.
Er din favoritfisk blå
Som forbruger kan det være svært at orientere sig om bæredygtigt fiskeri i en travl hverdag, og når man står i supermarkedet, skal det ofte gå hurtigt. Her er MSC-mærkets blå fisk en hjælp, da det er nemt at vælge bæredygtigt. Mærket med den blå fisk findes nemlig på mere end 1500 produkter alene i Danmark.
“Vi ved, at mange danskere gerne vil træffe et bæredygtigt valg i supermarkedet, men de skal vide, hvad de skal kigge efter. Hvis man som forbruger altid går efter MSC-mærket med den blå fisk, så ved man, at produktet kommer fra et certificeret bæredygtigt fiskeri. Forbrugerne kan både nyde lækre retter med fisk og skaldyr og samtidig være med til at bevare verdens vilde fiskebestande.” forklarer Majken Møller, der er marketingchef hos MSC i Danmark.
Kampagnen rammer hele landet
Årets kampagne kommer til at køre i mange af landets supermarkeder med skilte, bannere og med konkurrencer på sociale medier. Til fiskens dag lørdag 15. september kan børn komme forbi og bygge en bæredygtig fiskeburger hos Timm Vladimirs Madskole i MSC Danmarks telt på Rådhuspladsen i København.
Øget opbakning til Blå fisk
Kendskabsgraden til MSC stiger i Danmark. Dugfriske tal viser, at 43% af danske forbrugere genkender MSC mærkets blå fisk, en stigning på knap 20% siden 2016 og der er en stigende interesse for at bevare havene bæredygtige og rige på liv.
Følgende partnere støtter og deltager i år aktivt i kampagnen: Lidl, Rema1000, Aldi, Glyngøre, Royal Greenland, John West, Amanda Seafoods og Bornholms. Håbet er, at årets store kampagne vil inspirere danskerne til at kreere lækre farverige fiske- og skaldyrsretter, og at danskernes favoritfisk bliver blå.
Til redaktøren
Vedhæftet: Billeder af de fire nye fiskeretter kreeret af Jesper Vollmer. Se også link til opskrifter.
Om MSC-mærket – den blå fisk
Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation, som står bag MSC-mærket, der er kendetegnet af en blå fisk. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. MSC blev etableret for 20 år siden og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr.
For at blive solgt med MSC’s blå fisk skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.
Standarden er udviklet sammen med eksperter, herunder forskere, videnskabsfolk, fiskerne og miljøorganisationer. Standarden opdateres løbende for at sikre, at den fortsat afspejler den internationalt bedste praksis inden for havforvaltning.
Certificering kræver bl.a. at fiskeriet kan sikre:
At fiskebestandene er bæredygtige/er fra en sund bestand - der er nok fisk tilbage i havet for at reproducere.
At havmiljøet bevares, så det kan understøtte livet i havet.
At fiskeriet har implementeret effektive forvaltningsplaner, der sikrer at man hurtigt kan reagere ved ændringer i status quo.
Udover fiskeristandarden har MSC også etableret en sporbarhedsstandard. En sporbar forsyningskæde forsikrer forbrugerne om, at kun fisk og skaldyr fra et MSC-certificeret fiskeri kan sælges med MSC-mærket - den blå fisk.
Nøgleord
Kontakter
For information og spørgsmål til MSC kontakt kommunikations-og marketingchef MSC Danmark:
Majken Møller: Majken.moller@msc.org eller telefon +45 53 555 008
www.msc.org/dk
Billeder
Links
Information om Frontpage PR & Communications ApS
Følg pressemeddelelser fra Frontpage PR & Communications ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Frontpage PR & Communications ApS
Dødsfald – direktør Poul Hinrichsen14.1.2022 11:36:23 CET | Pressemeddelelse
Poul Hinrichsen, død 78 år, Hjallerup Født 1943 i Aarhus Død 2022 i Ørum ved Hjallerup Erhvervslederen Poul Hinrichsen har diskret været med til at sætte et meget stort aftryk på både innovation og bæredygtighed i Danmark. Gennem en række topleder-ansættelser inden for industri og affaldsbranchen, har han været den centrale drivkraft i en for datiden usædvanlig innovationsproces, der både er blevet internationalt præmieret og som stadig præger den måde, vi tænker og håndterer affald på i dag. Før det blev moderne at have ansvar over for planeten, havde Poul Hinrichsen en klar opfattelse af, at vi alle har et ansvar, og at vi skal opføre os ordentligt som mennesker. Vi skal lytte, forstå – og med det i baghovedet gøre vores til at “spille hinanden bedre”. Poul Hinrichsens forståelse for forretningsmodellerne og strukturerne bag affald og genanvendelse har betydet, at han i 1990’erne stod fadder til nogle af Danmarks første og mest radikale former for affaldsindsamling, hvor man løste et
Bitdefenders Browser Isolation stopper sofistikerede cyber-angreb allerede i browseren22.7.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bitdefender lancerer i dag Browser Isolation. Ved at skabe et virtuelt lufttæt rum mellem slutbrugersystemer og internettet, sikrer det, at angribere ikke kan få ordentligt fat i eller slippe uden om de virtuelle browseres afviklingsmiljø.
Dansk marketingefteruddannelse bliver international standard7.11.2018 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
IAA Uddannelserne i marketing i Danmark bliver nu akkrediteringsstandard for International Advertising Associations globale udbud af ”Professional Training and Development”. Digitalisering og disruption af virksomheder sætter pres på efteruddannelse af marketingmedarbejdere.
Hunden Sisu er sjællandsk dyrehelt - hjalp Jórunn hvor læger og medicin ikke kunne13.10.2018 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I gymnasiet havde Jórunn fra Næstved så høje krav til sig selv, at hun gik ned med en voldsom depression. Under sit lange sygdomsforløb kæmpede hun med viljen til at leve. Mens lægerne prøvede alt for at hjælpe, var det hunden Sisu, der blev Jórunns redningsmand. Nu er han sjællandsk regionsvinder i Agria Dyreforsikrings konkurrence “Danmarks Dyrehelt 2018”
Katten Lasse hjælper Janni, der lider af PTSD - nu kåres han regional fynsk dyrehelt5.10.2018 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Janni lider af svær PTSD efter en barndom præget af omsorgssvigt. Hun er gået fra ikke at tale med nogen til at have en normal hverdag med venner, job og kæreste. For det takker hun sin kat, Lasse, der nu har vundet den regionale, fynske del af konkurrencen “Danmarks Dyrehelt 2018”.