Kåre Johannessens nye bog om middelalderens myter og mystiske monstre

Når vi i dag tænker på nogle af de væsner, som folk i middelalderen var bange for, så kan de virke næsten helt fjollede. Men det var de bestemt ikke dengang. Frygten for varulve og vampyrer, lygtemænd og lindorme var ikke noget at spøge med. I en ny bog fortæller Kåre Johannessen om, hvorfor folk var så bange for disse sære skabninger og gruelige gestalter.

Forfatter og historiker Kåre Johannessen er klar med en ny bog om livet i middelalderen. Foto: ©Suezanna Zenani

Én ting er helt sikkert: de manglede ikke fantasi i middelalderen. Det var en tid fyldt med sære skabninger - lige fra dværge og nisser, til drager og elverfolk. Men disse mørke og til tider også mærkelige monstre er ikke vokset op af det rene ingenting. Kåre Johannessen fortæller, at de var en måde for folk at forklare det uforklarlige. Det, som vi i dag kalder for overtro, var for folk i middelalderen stensikkert. For dem herskede der ingen tvivl om, at verden var propfyldt med grusomme gestalter.

Vi kan måske synes, at det er lidt latterligt at have troet fuldt og fast på, at der fandtes elverfolk, som druknede folk i åer, eller at de døde nogle gange stod op fra graven og tømte folk for blod. Men Kåre Johannessen minder os om, at vi i dag i grunden ikke er et hak bedre. Selv i dag, hvor vi har internettet til vores rådighed, tror folk på konspirationsteorier om øglefolk eller argumenterer benhårdt for, at jorden faktisk er helt flad. I middelalderen var der blot nogle andre ting, som folk mente, at der fandtes derude.

De troede for eksempel på, at lygtemænd lokkede folk ud i mosen, hvor de druknede. Og at der fandtes hamskiftere, som kunne forvandle sig til farlige ulve. Myter og rædsler er der nok af, og i sin nye bog undersøger Kåre Johannessen, hvor disse uhyggelige historier kommer fra, og hvordan de har udviklet sig gennem tiden og på tværs af landegrænser. På trods af bogens uhyggelige tema, så er bogen skrevet med et glimt i øjet, så fortællingerne er både saglige og underholdende at dykke ned i.

Kåre Johannessen (f. 1964) er cand.mag. i historie og middelalderarkæologi fra hhv. Odense og Aarhus Universitet. Han har skrevet flere historiske bøger, og Mørkets skabninger er hans nyeste bog om den middelalderlige verden. Her fortæller han, hvordan mange af middelalderens ideer og forestillinger lever videre i os den dag i dag, og dermed er mere relevante for vores forståelse af vores egen verden, end vi tror.

Titel: MØRKETS SKABNINGER – MIDDELALDERENS GRUELIGE GESTALTER
Forfatter: Kåre Johannessen

Udgivelsesdato: 5. november 2021

Bogens forside, hvor valulvens sammensatte natur er visualiseret som halvt ulv, halvt menneske.

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.