Kan jeg være udenfor, når jeg lider af pollenallergi?

Forårets komme sender boligejerne i haven og immunforsvaret på overarbejde, hvis man lider af pollenallergi. Nogle få råd fra den danske allergivaccinevirksomhed ALK kan hjælpe.

Det er svært helt at undgå pollen. Men med allergivaccination kan man øge kroppens tolerance mod det, man er allergisk overfor. (Foto: www.alk.net)

Solen kigger frem – foråret er på vej, og med forårets helligdage for døren er de danske haveejere på vej til at gribe spade, hækkesaks og trillebør. Men med de første weekender med havearbejde følger også en række følgeskavanker, hvis man lider af pollenallergi: løbende næse, kløende øjne, nysen og det, der er værre.

Heldigvis er der ingen grund til at længes efter efterår og vinter, for næsten alle, der lider af pollenallergi, kan hjælpes.

"At få en diagnose hos lægen er meget vigtigt, hvis du ønsker at reducere din pollenallergi og få det bedre i stedet for at acceptere at have det elendigt. Den vigtigste ting at huske på er, at dette er en sygdom, der kan kontrolleres, og der er mange behandlinger til rådighed, der kan hjælpe dig", siger Jørgen Nedergaard Larsen, seniorforsker i den danske allergivaccinevirksomhed ALK.

Næsten en million danskere ramt

Han fortæller, at de første solrige forårsdage ofte falder sammen med, at træpollensæsonen er gået i gang, hvilket er til stor gene for mange af de op imod en million danskere, der anslås at lide af pollenallergi.

"Behandlingsmulighederne spænder fra symptomdæmpende håndkøbsmedicin til mere langsigtede behandlinger som allergivaccination, der øger kroppens tolerance mod det, man er allergisk overfor. De fleste oplever en vedvarende effekt af allergivaccinationen, også efter behandlingen er slut", siger Jørgen Nedergaard Larsen.

Det er svært helt at undgå pollen. Men du kan selv gøre meget for at forebygge allergi ved at forberede kroppen til havesæsonen, særligt ved at finde ud af, hvilke typer pollen du er allergisk overfor, og ikke mindst ved at tage den rigtige medicin.

Jørgen Nedergaard Larsen giver følgende gode råd, inden du går i haven:

• Husk din medicin
  • Slå din græsplæne, mens den er våd af dug eller lad andre gøre det, hvis du lider af græspollenallergi
  • Vask dit hår og skift tøj, når du kommer ind efter at have været ude
  • Gå til lægen og få en udredning, hvis du ikke allerede har fået en
  • Kontroller pollental på www.pollentjek.dk og planlæg efter dem

Hvis du bestemmer dig for at søge lægehjælp, så kan du enten kontakte egen læge eller en øre-næse-halslæge. Det kræver ikke en henvisning at gå til øre-næse-halslæge, blot at du bestiller en tid i forvejen.

Læs mere om pollenallergi og allergivaccination på www.alk.net.

For yderligere kontakt:
Seniorforsker hos ALK, Jørgen Nedergaard Larsen, 41608134 eller presseansvarlig i ALK Jeppe Ilkjær, 30502014

Om pollenallergi
Pollenallergi tilhører luftvejsallergierne, der er de hyppigste allergier i Danmark. Luftvejsallergier forårsages af allergener i luften og omgivelserne som for eksempel pollen, dyrehår, skimmelsvamp og husstøvmider. En allergi opstår, når kroppen overreagerer på et stof, som er harmløst for de fleste, men som udløser en række symptomer hos folk med allergi. Luftvejsallergi anses for at være blandt de største risikofaktorer i udviklingen af astma. I Danmark anslås op mod en million mennesker at lide af pollenallergi.

Om ALK
ALK er en global, forskningsbaseret medicinalvirksomhed, der fokuserer på forebyggelse, diagnosticering og behandling af allergi. ALK er en af verdens førende virksomheder inden for allergivaccination (immunterapi) – en behandling af selve årsagen til allergi. Virksomheden har ca. 1.900 medarbejdere og datterselskaber, produktionsfaciliteter og distributører over hele verden. Selskabet har hovedkvarter i Hørsholm og er børsnoteret på NASDAQ Copenhagen. Læs mere på www.alk.net.

Eksamensperioden er ekstra hård for de pollenramte1.6.2017 08:00pressemeddelelse

ALK udnævner Senior Vice President for R&D i Nordamerika og Internationale markeder3.3.2017 09:48pressemeddelelse

ALK (ALKB:DC / OMX: ALK B / AKABY / AKBLF) meddeler i dag, at Hendrik Nolte, M.D., Med.Sc.D er udnævnt til ny Senior Vice President for forskning og udvikling i Nordamerika og Internationale Markeder med base i USA. Hendrik Nolte bliver ansvarlig for ALKs R&D-strategi for Nordamerika og Internationale Markeder, herunder Kina, og han vil arbejde tæt sammen med ALKs partnere i Rusland, Japan, Sydøstasien, Australien og New Zealand. Henrik Jacobi, forskningsdirektør i ALK, siger: “Hendriks ry inden for allergivaccination er uden sidestykke, og vi byder ham velkommen til ALK, hvor han vil være en nøglefigur i opskaleringen af vores aktiviteter i Nordamerika og en vigtig medspiller i forhold til vores arbejde med at globalisere porteføljen af tabletvacciner.” I sit tidligere job som Head of Respiratory hos Merck Sharp & Dome var Hendrik Nolte ansvarlig for arbejdet med udvikling og registrering af ALKs tabletvacciner mod græspollen- og ragweedallergi – GRASTEK® og RAGWITEK® – samt tabletvac

Data fra ALKs ACARIZAX® resulterer i en væsentlig opdatering af GINAs astmabehandlingsstrategi: Sublingual allergivaccination (SLIT) anbefales som behandlingsmulighed for patienter med astma forårsaget af husstøvmideallergi27.2.2017 15:11pressemeddelelse