Kære regering: Find inspiration på de tyske veje

Den tyske regering har lagt sig i overhalingsbanen og ønsker 1 mio. offentligt tilgængelige ladestandere inden 2030. Det skal være med til at gøre det mere attraktivt at investere i en elbil og sikre, at man har let adgang til opladning, også når man er væk hjemmefra. Ifølge brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne bør den danske regering vælge samme kurs.
Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Regeringen kan med fordel kigge mod Tyskland og sine tyske kolleger, når den skal indfri de store grønne ambitioner og sikre en mere miljøvenlig transportsektor. Sådan lyder opfordringen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Den tyske regering har en ambition om, at der i 2030 skal køre 10 mio. elbiler på de tyske veje, og kansler Merkel har erkendt, at en vigtig forudsætning for at kunne nå dette mål er, at ladeinfrastrukturen er på plads. Derfor har man besluttet, at der inden 2030 skal etableres 1 mio. offentligt tilgængelige ladestandere – som supplement til de ladestandere, borgerne selv installerer ved deres hjem.

”Den tyske regering viser handlekraft og forsøger på denne måde at håndtere en af de barrierer, vi ved, der er i forhold til udbredelsen af elbiler,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Hvis ikke man føler sig sikker på at kunne få sin bil opladet, når man er væk hjemmefra, vælger man en almindelig benzin- eller dieselbil, hvor det er let at få fyldt tanken op,” siger Simon O. Rasmussen.

Den danske regering lægger op til, at Danmark blot skal implementere EU’s minimumslovgivning på én ladestander pr. 20 parkeringspladser.

”Det er ganske enkelt ikke nok, hvis vi skal nå målene for en grøn vejtransport. Danske politikere skal gå mere ambitiøst til værks, hvis de vil leve op til egne ambitioner om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030," siger Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.