Kære flyveledere – drop gidseltagningen
De seneste 4 – 5 uger har rejsende i Københavns Lufthavne oplevet ekstraordinært mange aflysninger og lange forsinkelser. Af 19.200 flyvninger i april var omkring halvdelen af alle ankomster og afgange forsinket mere end et kvarter. Det påvirkede flere end en million rejsende. Dertil kom 400 aflysninger, der ramte omkring 60.000 rejsende. For langt de fleste af forsinkelserne er årsagen mangel på flyveledere i Naviairs ind- og udflyvningskontrol til Københavns Lufthavn.
- Situationen er meget alvorlig. Luftfarten er på vej videre fra COVID19. Men nu følger så dette.Det er i sagens natur aldrig optimalt, når man skal bede medarbejderne om at tage ekstravagter for at få vagtplanen til at gå op, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør Dansk Luftfart og DI Transport og fortsætter:
- Omvendt virker det helt urimeligt og ganske udansk at flyvelederne, midt i en overenskomstperiode, udnytter situationen til at forsøge at forhandle så massive permanente lønforhøjelser for at hjælpe virksomheden i en kortere periode, indtil der igen er flere hænder. Det vidner om, at flylederne reelt godt kan og vil levere løsningerne, men kun hvis de får nogle ekstreme lønforhøjelser og andre goder på toppen af de i forvejen meget vellønnede jobs. Og det er faktisk reelt sådan, at den nuværende situation let kunne afværges, hvis bare flyvelederne i ganske begrænset omfang ville tage ekstravagter, siger Karsten Lauritzen, han.
Ekstravagter er en løsning på den korte bane, og det har selvfølgelig en pris. Flyveledere har et meget ansvarsfuldt og krævende job. Det ved Naviair godt, og de er også beredt på at finde en midlertidig – og lukrativ – løsning for flyveledernes ekstravagter. Mange tiltag er også sat i søen for løse udfordringerne på langt sigt, blandt med uddannelse af flere flyveledere. Men det tager tid, så der er brug for en midlertidig løsning her og nu.
- Det er passagererne, der først og fremmest mærker konsekvenserne af den opståede situation. Det er urimeligt. Men også luftfartsselskaberne og lufthavnen skal betale prisen for aflysninger og forsinkelser – dels i tabt omsætning, utilfredse kunder og eventuelle kompensationer til passagerer, siger Karsten Lauritzen.
- Som det fremgår af medierne, beder Naviair flyvelederne om i en afgrænset periode at tage ekstravagter i et omfang, så flyvelederne stadig vil arbejde i gennemsnit under 40 timer ugentligt. Det er ikke optimalt, men det er dog en løsning, der burde være indenfor rækkevidde. DI Transport og Brancheforeningen Dansk Luftfart vil derfor appellere til flyvelederne om at bevare jordforbindelsen og finde en win-win løsning sammen med Naviair, afslutter siger Karsten Lauritzen.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport og Dansk Luftfart på tlf. 5218 5980.
Billeder
Information om DI Transport
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
DI: Dyrere billetter i bus og tog øger uligheden21.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Stigningerne har været forudsigelige, men kommer på et meget kritisk punkt for den kollektive transport, fordi det vil skubbe endnu flere passagerer over i egne biler, lyder det fra Dansk Industri og Ældre Sagen
DI: Samfundet vinder 12 mia. kroner på at indføre national kørselsafgift30.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hvis Folketinget erstatter registreringsafgiften med en national kørselsafgift, bliver afgiften flyttet fra bilkøb til bilkørsel, hvilket vil give mindre trængsel, og samfundet vil vinde milliarder på det, viser en ny analyse
Henrik Tofteng genvalgt som formand for ATL7.9.2023 13:24:44 CEST | Pressemeddelelse
Bestyrelsen i ATL har peget på Henrik Tofteng fra Henrik Tofteng A/S, der også i det næste års tid kan kalde sig formand, mens Peter B. Jepsen fra Danske Fragtmænd A/S fortsætter på næstformandsposten.
I Aalborg bor man tæt på jobbet og har brug for flere cykelstier1.8.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap hver anden nordjyde har under 10 kilometer mellem hjemmet og jobbet. For hver tredje er afstanden til arbejdspladsen under 5 kilometer. De korte afstande giver gode muligheder for, at flere nordjyder lader bilen stå og tager cyklen, lyder det fra DI Transport, der opfordrer de nordjyske kommuner til at investere i flere cykelstier.
Halvdelen af danskerne bor i cykelafstand til deres arbejde19.7.2023 14:36:53 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap halvdelen af danskerne har under 10 kilometer til jobbet, men samtidig viser opgørelser også, at blot 20 procent af disse ture foregår på cykel. Udviklingen understreger behovet for bedre cykelstier i hele landet, lyder det fra DI Transport.