
En bæredygtig investeringsplan med mange spændende elementer
Længeventet plan for en bæredygtig udvikling af blandt andet luftfarten, falder i god jord hos Dansk Luftfart.
EU-Kommissionen præsenterede i dag en længeventet plan for en bæredygtig udvikling af blandt andet luftfarten, der falder i god jord hos Dansk Luftfart.
- Vi har ventet i spænding på planen her fra EU-Kommissionen, og jeg vil sige, at vi overordnet set tager rigtig positivt i mod den. Vi er særligt glade for fokus på de syntetiske brændstoffer, som vi i Danmark har særligt gode forudsætninger for at producere, siger Mathias Milling, sekretariatschef i Dansk Luftfart.
Markedsmekanisme skal understøtte produktion og aftag
Der lægges med planen også op til at introducere en ‘markedsmellemmand’, som kan hjælpe med at få markedet for ptx-baserede flybrændstoffer i gang. I dag kan producenter og aftagere ikke få enderne til at mødes, og markedet står derfor fuldstændigt stille. Dette til trods for, at der i EU er over 40 modne projekter, herunder flere i Danmark, hvor flere aktører er klar med relevante projekter.
- I Luftfartens Klimapartnerskab og Dansk Luftfart har vi fremhævet, at der er brug for en markedsmekanisme, som kan lukke hullet mellem producenter og aftagere. Det ser ud til, at det kommer nu med nogen klare rammer, siger Mathias Milling.
Danmark skal være med i pilotprojekt
EU-Kommissionen vil også som noget helt nyt facilitere et pilotprojekt, hvor villige medlemslande kan være med at til få de første dråber ptx-baseret flybrændstof på markedet.
Projektet hedder “e-SAF Early Movers Coalition”, og målsætningen er at samle op mod 500 millioner euro fra udvalgte medlemslande til at understøtte de første produktionsfaciliteter.
- Vi vil klart opfordre den danske regering til at melde sig under fanerne som et af flere medlemslande, der deltager i et pilotprojekt om at få ptx-baserede flybrændstoffer rullet ud i EU. Vi har virksomhederne, teknologien og pengene klar, udtaler Mathias Milling.
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås hos Mathias Milling, sekretariatschef i Dansk Luftfart på tlf. 5132 6374 eller mami@di.dk
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Landets vigtigste droneaktører går sammen om at etablere en ny droneforening30.10.2025 10:57:16 CET | Pressemeddelelse
Den seneste tids store fokus på droner i dansk luftrum understreger behovet for et styrket samarbejde mellem myndigheder og virksomheder på droneområdet. Nu går nogle af landets vigtigste droneaktører sammen om at etablere en ny forening under DI Transport.
Nu skal det undersøges, om der kan komme lavaromatisk flybrændstof til de danske lufthavne8.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forlængelse af den første produktion af lavaromatisk brændstof nedsætter Luftfartens Klimapartnerskab en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne. Gruppen består af SAS, Københavns Lufthavn, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Luftfart.
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet17.2.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag18.12.2024 10:10:47 CET | Pressemeddelelse
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.