Julestemning i dansk økonomi

Danmarks Statistik har op til juleferien sendt en stor snebyge af nøgletal ud i det ikke særlig vinterlige landskab. Langt de fleste nøgletal er heldigvis opløftende læsning, der understreger, at 2019 har været et godt år for dansk økonomi, om end Dansk Byggeri venter noget lavere vækst i 2020.

Ifølge Danmarks Statistik steg beskæftigelsen af lønmodtagere i oktober med 2.900 personer sammenlignet med måneden før, når der korrigeres for sæsonudsving. Og med 2.795.800 beskæftigede lønmodtagere har der aldrig været flere i job end nu.

- Det danske arbejdsmarked har i løbet af efteråret gjort et ganske stærkt comeback. Efter at have udvist svaghedstegn hen over sommeren, er der igen kommet mere gang i jobfesten. Dansk Byggeri forventer dog, at der i 2020 vil komme færre nye job end i de foregående år, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

700 nye byggejob i september og oktober
I bygge- og anlægsbranchen er jobvæksten hen over efteråret igen taget til. På to måneder er der skabt 700 nye job i byggeriet - 250 i september og 450 i oktober.

- Så på den ene side er byggeriet ikke længere den største jobmotor i opsvinget, men der bliver stadig skabt nye job, siger Bo Sandberg.

Foreløbig BNP-vækst på 2,2 procent i 2019
Danmarks Statistiks reviderede nationalregnskab viser, at der fra 2. kvartal til 3. kvartal er sket en moderat vækst på 0,3 procent, når man korrigerer for sæsonudsving. Til gengæld er der tale om en bomstærk årsvækst på 2,2 procent for de første tre kvartaler af 2019 sammenlignet med samme periode sidste år.

- Det går stadig godt i dansk økonomi, men tempoet er så småt på vej ned, hvilket blandt andet kan ses ved et fald i importen i 2019. Omvendt er det i øjeblikket især eksporten, der sikrer den pæne vækst i økonomien, siger Bo Sandberg.

Ser man på investeringerne, har de bevæget sig udramatisk og halvsløjt baglæns med én procent i 2019.

- Det samlede facit dækker over et stort fald i investeringer i maskiner på 14,5 procent, men til gengæld en kraftig stigning i boliginvesteringer på 11 procent i årets første tre kvartaler. Det medvirker til den højeste byggebeskæftigelse i 12 år, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Op til juleferien har Danmarks Statistik også offentliggjort nye forbrugertillidstal. Her er der sket en stabilisering af forventningerne til fremtiden på et lavt niveau.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for nordjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 14 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.