Julestemning i dansk økonomi

Danmarks Statistik har op til juleferien sendt en stor snebyge af nøgletal ud i det ikke særlig vinterlige landskab. Langt de fleste nøgletal er heldigvis opløftende læsning, der understreger, at 2019 har været et godt år for dansk økonomi, om end Dansk Byggeri venter noget lavere vækst i 2020.

Ifølge Danmarks Statistik steg beskæftigelsen af lønmodtagere i oktober med 2.900 personer sammenlignet med måneden før, når der korrigeres for sæsonudsving. Og med 2.795.800 beskæftigede lønmodtagere har der aldrig været flere i job end nu.

- Det danske arbejdsmarked har i løbet af efteråret gjort et ganske stærkt comeback. Efter at have udvist svaghedstegn hen over sommeren, er der igen kommet mere gang i jobfesten. Dansk Byggeri forventer dog, at der i 2020 vil komme færre nye job end i de foregående år, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

700 nye byggejob i september og oktober
I bygge- og anlægsbranchen er jobvæksten hen over efteråret igen taget til. På to måneder er der skabt 700 nye job i byggeriet - 250 i september og 450 i oktober.

- Så på den ene side er byggeriet ikke længere den største jobmotor i opsvinget, men der bliver stadig skabt nye job, siger Bo Sandberg.

Foreløbig BNP-vækst på 2,2 procent i 2019
Danmarks Statistiks reviderede nationalregnskab viser, at der fra 2. kvartal til 3. kvartal er sket en moderat vækst på 0,3 procent, når man korrigerer for sæsonudsving. Til gengæld er der tale om en bomstærk årsvækst på 2,2 procent for de første tre kvartaler af 2019 sammenlignet med samme periode sidste år.

- Det går stadig godt i dansk økonomi, men tempoet er så småt på vej ned, hvilket blandt andet kan ses ved et fald i importen i 2019. Omvendt er det i øjeblikket især eksporten, der sikrer den pæne vækst i økonomien, siger Bo Sandberg.

Ser man på investeringerne, har de bevæget sig udramatisk og halvsløjt baglæns med én procent i 2019.

- Det samlede facit dækker over et stort fald i investeringer i maskiner på 14,5 procent, men til gengæld en kraftig stigning i boliginvesteringer på 11 procent i årets første tre kvartaler. Det medvirker til den højeste byggebeskæftigelse i 12 år, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Op til juleferien har Danmarks Statistik også offentliggjort nye forbrugertillidstal. Her er der sket en stabilisering af forventningerne til fremtiden på et lavt niveau.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.