Juleglæde hos Fairtrade: Forbrugerne vægter Fairtrade lige så højt som økologi
Hos Fairtrade Mærket i Danmark har juleglæden fået et ekstra nøk opad. Noget tyder nemlig på, at bløde værdier har fået langt større betydning i dansk dagligvarehandel.

Økologi har længe ligget i top på skalaen for de bløde værdier, når danskerne har valgt varer fra hylderne. Men de sidste 2 år har Fairtrade Mærket taget et markant hop på skalaen og i corona-året 2020, mener næsten halvdelen af danskerne, at Fairtrade-mærket er vigtigt eller meget vigtigt, når de handler. Det viser en ny undersøgelse.
”Det er fantastisk at se, hvordan danskerne har taget Fairtrade-mærket til sig. I de seneste år har vi set en stigning i andelen, der tillægger Fairtrade værdi, og vi er meget glade for, at vi er nået så langt. Det gør virkelig en forskel for producenterne, når vi handler med hjertet og tænker på dem, som har produceret vores varer,” siger Camilla Erika Lerberg, direktør i Fairtrade Danmark.
I undersøgelsen fremgår det, at 48 % finder Fairtrade vigtigt eller meget vigtigt samtidig med at 49% finder økologi-mærket vigtigt eller meget vigtigt. Dermed haler Fairtrade-mærket for første gang ind på det røde Ø. Tallene stammer fra en undersøgelse foretaget af AIM Creative, der i år i uge 34 og 35 i år har spurgt 1.080 danskere over 18 år hvilke mærkninger, de tillægger værdi, når de handler fødevarer.
I julen kan Fairtrade-valget gøre en ekstra stor forskel
Vi danskere elsker chokolade, og uanset om den skal bruges til konfekt, varm kakao eller spises, som den er, gør det en stor forskel at vælge Fairtrade-mærket chokolade.
”Op til jul køber danskerne rigtig meget chokolade, og her håber vi inderligt, at danskerne også vil tænke på dem, der producerer chokoladen. Kakaoindustrien er præget af fattigdom, dårlige arbejdsforhold, udbredt børnearbejde og en ekstra stor sårbarhed over for klimaforandringer, men når man vælger at købe chokolade, der er Fairtrade-certificeret, gør det en stor forskel for den bonde, der leverer kakaoen til chokoladen,” forklarer Camilla Erika Lerberg.
I butikkerne kan du kende Fairtrade-mærket på det runde logo i sort, grøn og blå.
Nøgleord
Kontakter
For yderligere spørgsmål eller interview kontakt: Direktør, Camilla Erika Lerberg:
Camilla@fairtrade-maerket.dk. Mob: 28996955
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Fairtrade Danmark
Om Fairtrade
Fairtrade-mærket er en international mærkningsordning, der arbejder for at sikre bedre løn og ordentlige arbejdsforhold for verdens udsatte bønder og arbejdere. Fairtrade-mærket arbejder for, at bønderne modtager en fair pris for deres råvarer, og at råvarerne er produceret under ordentlige forhold, der både tager hensyn til mennesker og miljøet.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade Danmark
Vi har alle et ansvar for at forebygge børnearbejde26.7.2020 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Påstande om, at mere end to millioner børn arbejder på kakao-plantager og familiefarme i Vestafrika er chokerende, men ikke overraskende, ifølge Fairtrade, og tjener blot til at fremhæve det presserende behov for en fair indkomst for kakaobønder – og arbejdere.
Økologiske bananer skaber omsætningsrekord hos Fairtrade26.6.2020 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2019 blev et rekord år for mærkningsordningen Fairtrade i Danmark. Fairtrade oplevede sidste år en vækst på hele 12 procent, og det skyldes blandt andet det øgede fokus fra politikere, dagligvarebutikker og hos forbrugerne på at købe bananer uden farlige sprøjtegifte.
Fairtrade frigiver direkte økonomisk hjælp til bønder27.4.2020 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hent takeaway, køb dansk grønt og støt de lokale. Det er blevet yderst populært at bakke op om danske producenter og lokale erhvervsdrivende for at holde økonomien i gang under coronakrisen. Men fokus på nærhed bør ikke ske på bekostning af de varer, danskerne holder allermest af som kaffe, chokolade og bananer. Fairtrade har derfor netop besluttet at frigive såkaldte Premium-midler til lokale bønder, så de kan få penge i hånden at klare sig for.
25 års vækst og fortsat vejen til bæredygtig handel21.11.2019 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
I 25 år har Fairtrade arbejdet for en fair verdenshandel og fortalt historierne om de mennesker, der dyrker vores hverdagsprodukter som kaffe og bananer. Fremover skal danskerne lære nuancerne i mærkningsordningen endnu bedre at kende – for mærket rummer både fair pris, ordentlige arbejdsforhold, udvikling af lokalsamfund og hensyn til klima og miljø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum