Joshua Weissman går ikke på kompromis med maden

Hver eneste dag er der mennesker, der klikker sig ind forbi amerikanske Joshua Weissmans YouTube-kanal og lærer, hvordan man laver ordentlig mad fra bunden. For som han siger: ”Lad os blive enige om, at rigtige kvalitetsburgere ikke vokser på træerne.”

Joshua Weissman – en kompromisløs kogeboger kogebogen, der lærer dig at lave ordentlig mad fra bunden. Enhver kan jo smække en burger sammen af færdiglavede ingredienser. Faktisk er der rigtig mange måltider, der primært består af ingredienser, der er sat sammen på forhånd, og dermed snyder vi os selv. Smør, ost, sylt, bøffer og boller kan sagtens laves fra bunden – ja, det tager længere tid, men det bør også tage tid at lave mad, siger Joshua Weissman, der er kok og har arbejdet på anerkendte restauranter. Men i dag – i en alder af 25 år – er han selvstændig og formidlr sin store passion for mad af god kvalitet til sine 6,2 millioner følgere på YouTube.

Når madlavningen får lov til at tage den tid, som det kræver, så forbedres madoplevelsen markant og kan potentielt blive reformeret. Og der er rig mulighed for at få vilde madoplevelser i den verden, vi lever i, hvor alle kan inspirere hinanden på tværs af madkulturer. Det vigtigste køkkenredskab er i følge Joshua Weissman kulinarisk intuition, for hvis man forstår, hvordan og hvorfor forskellige teknikker og ingredienser virker, så er der ingen grænser for, hvad der kan udrettes med maden.

Ved hjælp af sin respektløse humor, lidt smådrillerier og over 100 lækre opskrifter viser Joshua Weissman uden tøven, kompromiser og dårlige undskyldninger, hvordan du kan lave alting selv. Og med alting, mener han alting: smør, ketchup, ricotta og mange andre hjørnesten, der kan videreudvikles og anvendes som komponenter i alle de andre spændende opskrifter, han disker op med.

Kom ind i kampen – eller få en anden til at lave maden til dig, lyder Joshua Weissmans kompromisløse opfordring.

Titel: Joshua Weissman – en kompromisløs kogebog
Forfatter: Joshua Weissman
Oversætter: Sigurd Toftdahl Terkelsen
Er netop udkommet

Søren R. Fauth skriver om familieliv i svære perioder og forsøget på at finde ind til en ny kærlighed19.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I "Digt om døden" fra 2018 skrev Søren R. Fauth om en far, som ikke længere kunne gå, ikke længere tage var på sig selv, og om en bror, der mister sin søster til kræft. I "Moloch" fra 2020 om en familie, der styrter sammen i utroskab, skam og voldsfantasier. Og i sin nye bog "En rejse til mørkets begyndelse" skriver han om en mor, der må udholde så meget, om at sidde tilbage i de rygende ruiner og om kærligheden, der ikke altid kan reddes eller redde en.

Finsk Twin Peaks-stemning i Monika Fagerholms roman om mord i en lille by16.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Monika Fagerholms roman Lola omvendt, der oprindeligt udkom i Sverige og Finland i 2012, behandles flere af de mest fagerholmske emner: en mindre by, en voldsom forbrydelse, en fortielse blandt indbyggerne, som finder selv den voldsomste hændelse ubelejlig og forstyrrende for deres stille hverdag. "Lola omvendt" handler således om en af menneskets mørkeste sider, ligesom Nordisk Råds litteraturprisvinderen "Hvem slog bambi ihjel?" gjorde det, vores evne til at leve med selv de mest horrible forbrydelser, så længe vi selv får lov at være i fred.