Jobpatruljen indtager det danske sommerland – igen

Der er et stort behov for oplysning blandt de yngste på arbejdsmarkedet om deres rettigheder. Derfor bruger Jobpatruljen sommeren på at komme i kontakt med så mange ungarbejdere som muligt.

I juli måned drager Jobpatruljen atter ud i det danske sommerland, for at tjekke op på forholdende for de yngste på arbejdsmarkedet. Og der er stadig masser af behov for indsatsen.

- Desværre ved alt for få unge, hvad de har ret til, når de er på arbejde. Det er noget af det, som Jobpatruljen ønsker at lave om på, siger Jon Henningsen, der er konsulent i Jobpatruljen.

Sidste år snakkede Jobpatruljen med 2.950 unge og besøgte op mod 10.000 virksomheder. Ud af alle de interviewede unge viste det sig, at mere end halvdelen af de unge ikke fik løn under sygdom, selvom de havde ret til det. Ligeledes fik 26,8 pct. af de unge ikke de pauser, de havde ret til, og derfor mener Jon Henningsen, at der stadig er brug for Jobpatruljen

- Sidste års resultater viser tydeligt, at der ikke er nok fokus på området. Derfor glæder vi os meget til at komme ud på virksomhederne og indgå i konstruktiv dialog med både de unge og deres arbejdsgivere. Og så regner vi selvfølgelig med, at forholdene er blevet bedre for de unge, så vi kan bringe nogle positive historier efter kampagnen, slutter han.

I 2018 er det 39. gang, at Jobpatruljen rykker ud for at snakke med unge mellem 13 og 17 år om deres rettigheder på arbejdet. Kampagnen vil forløbe i hele juli måned. I Jobpatruljen håber man på at komme i kontakt med minimum lige så mange unge som sidste år.

Det er muligt at komme med Jobpatruljen ud på virksomhedsbesøg og tjekke arbejdsforholdene. Kontakt jobpatruljekonsulent, Jon Henningsen på tlf. 2362 6066 for at høre mere eller læs mere på www.jobpatruljen.dk/om/presse.aspx

Jon Henningsen, jobpatruljekonsulent: 2362 6066