Jobfesten i Region Midtjylland går uden om Struer og Samsø

Der er gang i den private beskæftigelse i Region Midtjylland, viser en ny opgørelse fra Djøf. Favrskov Kommune er i top med Horsens og Aarhus lige i hælene. Men to kommuner halter bagefter.

Sidst år blev der i Region Midtjylland ansat 15.000 flere medarbejdere i den private sektor – svarende til fire pct. I antal hoveder er det Aarhus, der har den største fremgang med 6.139 flere privatansatte medarbejdere – en stigning på seks procent. Men i procenter er det Favrskov, som har haft den største stigning på ni procent svarende til 882 nye job.

Et rent nul blev det til i Struer, mens Samsø som den eneste kommune havde et decideret tab på to pct. i antallet af privatansatte.

-          For lønmodtagerne i Region Midtjylland er det jo skønt, at virksomhederne de fleste steder er i fremgang og ansætter nye medarbejdere. Men i nogle kommuner går det desværre trægt eller ligefrem tilbage. Derfor er det helt rigtig set, når regeringen ønsker at udvide ordningen med vækstpiloter i Landdistrikterne med ekstra 10 millioner kroner, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Den statslige ordning skaber vækst og udvikling i landdistrikterne ved at hjælpe mindre virksomheder med at få ansat en akademiker i en periode. De små og mellemstore virksomheder kan på den måde få sat skub i fx salg, marketing og nye it-løsninger. Opgaver som det ellers kan være svært for mindre virksomheder at løfte.

Opgørelsen fra Djøf viser også, at virksomhederne generelt hyrer flere akademikere i Region Midtjylland. 21 procent flere fra 2013 til 2017. Men forskellene mellem kommunerne er store. I Skanderborg er der på bare fem år blevet ansat 40 pct. flere akademikere, mens fx Viborg og Randers har haft en tilbagegang.

-          En del af forklaringen er sikkert, at enkelte store arbejdspladser er meget videntunge, og når de ændrer på bemandingen kan det hurtigt ses på jobvæksten for akademikere i en kommune. Men jeg tror også, at nogle kommuner skal skubbe på hos de mindre virksomheder, så de får nye medarbejdere med kompetencer inden for fx salg, kommunikation og økonomi, siger Henrik Funder.

Når en mindre virksomhed ansætter den første akademiker, kan det aflæses direkte på bundlinjen i form af øget overskud og beskæftigelse.

Vedhæftet en opgørelse over udviklingen i antallet af privatansatte i de enkelte kommuner i perioden 2013 til 2017. Tallene kommer fra Danmarks Statistiks lønmodtagerregister og er de senest tilgængelige.

Henrik Funder kan træffes på mobil: 2779 0744