RACELL

iTM ENERGY ROOF - NY DANSK OPFINDELSE ÅBNER OP FOR SPÆNDENDE NY EKSPORT

Med grøn energi vil det nye bygningselement ”iTM Energy Roof ” fremover gøre boliger selvforsynende både med strøm, varme og køling og samtidig fuldtud erstatte det eksisterende tag. Med det højeffektive iTM tag vil oliefyr, gasfyr eller aircondition anlæg blive overflødiggjort.
Boligbebyggelse i Måløv efter tagrenovering

Det nye tag ´iTM Energy´

Den danske virksomhed RACELL lancerer et revolutionerende nyt produkt ”iTM” der står for et “ all-in-one Integrated multifunctional Triple power Module”. iTM udgør selve tagbeklædningen - et selvbærende bygningselement med indbyggede solceller, solfanger og energiabsorber - i et og samme element. Arkitektonisk set er solcellerne skjult bag en ensartet overflade, der farvesættes efter kundens ønske.

Virker også om natten

Det særlige ved iTM taget er også, at det ikke kun virker når solen skinner, men også når det er overskyet, om natten og om vinteren. Herved producerer iTM meget mere energi end blot solstrøm og solvarme. I alt producerer iTM typisk 3-5 gange mere energi/kvm end standard solceller, hvilket giver en meget kort tilbagebetalingstid.

Taget kan også bruges til køling

iTM taget er velegnet til flere bygningstyper såsom enfamiliehuse, boligblokke, sports-, lager- og produktionshaller. På det globale marked er der særlig stor efterspørgsel på miljøvenlig energi til køling af bygninger. De varme bygninger i udlandet udgør således det største potentielle marked for iTM løsningen.

”Vi forventer ganske store eksportmuligheder med det nye produkt, i første omgang til USA, Frankrig, Italien, Tyskland, Norge og Sverige” fortæller Yakov Safir, direktør i RACELL.

Dansk Arkitektur & Design

Via samarbejdet og inspirationen fra de førende danske tegnestuer, har RACELL målrettet sin produktion mod æstetisk smukke facader og tage hvor solcellerne ganske enkelt bliver usynlige.  I stedet overlades det til arkitekterne at vælge de ønskede farver, nuancer og tekstur for iTM elementerne. Størrelsen er også sluppet fri til arkitekterne da RACELL i dag producerer verdens største moduler på 3m x 7m. Næste år produceres også op til 3m x 7m således at et enkelt iTM element kan spænde over hele taget.

Første ordrer og mange jobs på vej

Produktionen til taganlæg i Egedal Kommune og i Måløv Park er netop gået i gang. Flere større boligblokke får de nye iTM energianlæg næste år, bl.a. i København, Århus, Stavanger, Oslo og Växjö. Næste år forventes også allerede de første ordrer til USA og i løbet af 2018 forventes skabt flere hundrede nye jobs hos RACELL. Succesen kan udover de danske arkitekter tilskrives samarbejdet med bl.a. Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, COWI, Rambøll og ikke mindst F&U midler fra EUDP og fra Energinet.dk.

Om iTM Energy taget:

¤  Letvægtstag med bæreevne til over 500 kg/kvm, så fast undertag kan undværes

¤  Producerer solcellestrøm. Producerer store mængder af varme eller køling også i mørke

¤  Solcellestrømmen kan øges med 20-35% ved køling via den indbyggede energiabsorber

¤  Er vandtæt og fås i alle farver, overfladestruktur og størrelser

¤  Teknisk sikker løsning med levetid over 30 år og let vedligeholdelse

¤  Anlægspris sammenlignelig med et standardtag grundet enkel og billig montage

Om RACELL:

¤  Oprindeligt speciale i nanoteknologi og produktion af højeffektive krystallinske solceller.

¤  Førende producent af arkitektoniske og bygningsintegrerede solenergimoduler.

¤  Producent af særligt højtydende energimoduler og energianlæg. Solcellereferencer siden 1981.

¤  Mangeårig erfaring med produktion af VE anlæg baseret på solenergi. Referencer i mange lande.

¤  Udvikler og producent af montagesystemer og bygningselementer i stål, aluminium og glas.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

RACELL, direktør Yakov Safir, +45 33 25 96 45

Boligbebyggelse i Måløv efter tagrenovering
Bygning efter renovering
Bygning før renovering

Information om RACELL

RACELL
Roskildevej 22
2620 Albertslund

Dansk producent og leverandør af højeffektive solcelle- og energianlæg samt bygnings-integrerede solenergi elementer.