ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD og medlemsvirksomheden Danske Fragtmænd A/S har torsdag d. 20. september 2018 stævnet EU-Kommissionen med henblik på at få godkendelsen af ny statsstøtte til PostNord prøvet ved EU-domstolen. Begrundelsen er, at man ikke finder Kommissionens afgørelse fra maj 2018 juridisk velbegrundet ud fra domstolspraksis, herunder at væsentlig fakta er overset. Sagen føres af ITD’s advokat, Lena Sandberg, fra firmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP:

-        Vi har sommeren over haft lejlighed til at nærlæse EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte til Post Danmark, og vi finder, at den på flere punkter mangler den overbevisende juridiske argumentation, der sikrer, at støtten er i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Derfor har vi valgt at tage sagen videre til EU-domstolen, for vi vil gerne have domstolens ord for, at de private transport- og logistikvirksomheder ikke bliver udkonkurreret af en offentligt støttet statslig aktør som Post Danmark, siger Lena Sandberg.

-        I ITD ønsker vi at få sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør som Post Danmark. Derfor vil vi have EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte prøvet ved EU-Domstolen. ITD’s medlemmer har i mange år oplevet PostNord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Nu håber vi, at EU-domstolen vil undersøge Kommissionens afgørelse nøje, så vi kan få skabt sikkerhed for vores medlemmer, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Hvis ITD og Danske Fragtmænd A/S vinder sagen, går den tilbage til EU-Kommissionen, der så skal tage en ny beslutning ud fra den afgørelse, som EU-Domstolen når frem til. Så foreligger der en ny beslutning, som kan indebære, at Post Danmark skal tilbagebetale nogle af pengene.

Hovedpunkter:

ITD’s stævning indeholder fem hovedpunkter, som man nu beder EU-Domstolen forholde sig til.

1. Overkompensation: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener blandt andet at kunne påvise, at PostNord har lavet fejl med hensyn til at fastsætte udgifterne til befordringspligten (1,6 mia. svenske kroner), som ikke står mål med den reelle udgift på befordringspligten, og dermed opnår Post Danmark en overkompensation. Derudover mener ITD, at pengene til befordringspligten ikke kan bruges til at betale for opsigelse af medarbejdere.
  2. Ulovlig statsstøtte: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at kapitalindskuddet til Post Danmark i februar 2017 på 1 mia. danske kroner reelt kom fra Sverige og Danmark og ikke fra moderselskabet, PostNord som er ejet af den danske og svenske stat. Derfor er der tale om ulovlig statsstøtte.
  3. Momsfritagelse: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har haft en væsentlig fordel af momsfritagelse, som i sin tid er meddelt af Told&Skat. Selv om meddelelsen blev trukket tilbage i 2016, så er meddelelsen dog at sidestille med et cirkulære, og så har staten udstedt fritagelsen.
  4. Misfordeling af omkostninger: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har fået for mange penge på befordringspligten, som er blevet brugt til at støtte PostNords konkurrenceudsatte aktiviteter, hvor man har kunne dumpe priserne. Det er sket med den danske stats velsignelse, fordi det er staten, der har lavet regnskabsreglementet for PostNord.
  5. Statsgaranti: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at Post Danmark har fået en gratis garanti og at denne støtte ikke er forældet, som EU-Kommissionen ellers mener.

Baggrund:

ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd. Samtidig fremgik det af beslutningen, at Kommissionen tilbageviser ITD's fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence- udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

ITD Arbejdsgiver stævner den danske stat for at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere6.12.2018 13:02Pressemeddelelse

ITD Arbejdsgiver har besluttet at stævne den danske stat med det mål at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere. Konflikter, der iværksættes med henblik på at få et medlem af ITD Arbejdsgiver til at tiltræde en bestemt overenskomst, skal være ulovlige, og staten skal beskytte medlemmernes ret til ikke at være medlem af en bestemt forening. ITD Arbejdsgiver går nu – om nødvendigt - hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol for at få medhold i sit synspunkt.

ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord3.7.2018 15:28Pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

PostNord Group vil sende ny millionregning til danske vognmænd14.6.2018 23:40Pressemeddelelse

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller. Selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.