ITD foreslår vægt- og dimensionskommission til fremme af klimavenlig vejgodstransport

Gamle regler står i vejen for nye lastbilkoncepter, der kan medtage mere gods og nedbringe CO2-udledningen. Derfor er der behov for at opdatere og harmonisere reglerne for lastbilers vægt og dimensioner, mener ITD, der foreslår en vægt- og dimensionskommission, der kan hjælpe udviklingen af klimavenlig vejgodstransport på vej.

Vejgodssektoren skal også levere sit bidrag til CO2-reduktionen, og derfor er der et akut behov for at få kigget på, hvordan fremtidens lastbiler kan og skal se ud. Mange af de bestemmelser, der ligger til grund for, hvordan en lastbil ser ud i dag, er udformet før, klimaet for alvor kom på agendaen, og de bør ikke stå i vejen for mere CO2-venlige lastbiler i fremtiden, mener ITD.

- Vejgodssektoren skal også levere på klimadagsordnen, og der er heldigvis mange gode initiativer i gang. Faktum er dog også, at vi fortsat mangler det alternative CO2-frie brændstof, der kan omlægge sektoren i stor skala. Indtil det er tilgængeligt, skal vi bruge de løsninger, vi ved kan gøre en forskel her og nu, og det kan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodssektor.

Konkret ønsker ITD, at man fra politisk hold nedsætter en vægt- og dimensionskommission, som kan komme med bud på, hvordan kravene til fremtidens lastbiler kan skrues sammen, så de fremmer udviklingen og brugen af koncepter, der nedbringer CO2-udslippet per transporteret enhed.

- I Danmark har vi siden 2008 kørt et meget succesfuldt forsøg med modulvogntog. To modulvogntog kan som tommelfingerregel erstatte tre almindelige lastbiler og udleder i gennemsnit cirka. 15 procent mindre CO2 i forhold til kørsel med almindelige lastbiler. Det er bare et eksempel på, hvordan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, kan være med til at gøre en væsentlig klimaforskel. Andre eksempler giver endnu bedre resultater, men de er endnu ikke tilladte i Danmark, siger Henriette Kjær med henvisning til blandt andet svenske forsøg med dobbelttrailere. Samtidig peger hun på behovet for at harmonisere reglerne på tværs af grænserne.

- I dag findes der ikke fælles EU-regler, og det betyder, at det er op til de enkelte lande at fastsætte krav til køretøjerne og chaufførerne. Det har medført et virvar af regelsæt, som der er stort behov for at få harmoniseret, så mere gods kan transporteres på tværs af landegrænser med mindre CO2-udledning. Det vil være en oplagt lejlighed for Danmark som stor transportnation at gå forrest her og sikre bedre harmonisering til gavn for klimaet, siger Henriette Kjær.

Pressechef Nicolai Bro Jöhncke
nbj@itd.dk

Ny bødepraksis for dyretransporter må gælde alle sager30.10.2020 12:31:23 CETPressemeddelelse

Miljø- og Fødevareministeriet har i dag på et møde med centrale aktører inden for dyretransporter, herunder også ITD, fremhævet, at praksis siden 1. oktober 2020 er ændret, så det fremadrettet kun er i oplagte tilfælde, at chauffører kan blive idømt bøder for dyrs transportegnethed. Men det bør selvsagt også gælde de sager, der allerede er anlagt ved de danske domstole, mener ITD efter mødet.