ITD Arbejdsgiver stævner den danske stat for at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere
ITD Arbejdsgiver har siden 2016 haft en overenskomst med Krifa, som indeholder løn- og arbejdsvilkår på markedsvilkår. Brugerne af overenskomsten – både arbejdsgivere og lønmodtagere – er rigtig tilfredse, da den er nutidig og fleksibel. Der er tale om en minimallønsoverenskomst – hvor der centralt forhandles de grundlæggende forhold, og hvor det så lægges op til virksomhederne at forhandle de sidste tillæg på plads med chaufførerne. ITD Arbejdsgiver har i dag mere end 100 medlemmer.
Trods tilfredsheden hos både arbejdsgivere og lønmodtagere, som bruger overenskomsten, fører 3F en intens kamp mod ITD Arbejdsgivers medlemmer. 3F har historisk haft overenskomstmonopol på transportområdet, og oplevelsen er, at 3F vil kæmpe med alle midler for at bevare monopolet. ITD Arbejdsgiver oplever i stigende omfang, at foreningens medlemmer bliver ramt af konflikt initieret af 3F og fulgt op af ødelæggende sympatikonflikter. Det handler ikke om, hvilke løn- og ansættelsesvilkår chauffører på ITD Arbejdsgiver og Krifas fælles overenskomst har. Overenskomsten indeholder nemlig både løn, pension, osv. på markedsniveau. ITD Arbejdsgiver oplever, at 3F konflikter virksomhederne med det ene formål, at der skal stå ”3F” på overenskomsten, så monopolet bevares.
ITD Arbejdsgiver anerkender og arbejder inden for Den Danske Model med kollektive overenskomster på organisationsniveau, der er på markedsvilkår. Foreningen kæmper imidlertid for, at man må eksistere på lige fod med andre foreninger. Som situationen er nu, har 3F de facto monopol, fordi den danske stat ikke beskytter ITD Arbejdsgivers medlemmer mod konflikter, der tvinger en arbejdsgiver til at tiltræde en bestemt overenskomst. Det kan og vil ITD Arbejdsgiver ikke acceptere.
ITD Arbejdsgiver har nu gennem længere tid haft dialog med politikere og organisationerne i transportbranchen om den uholdbare situation for om muligt at finde en mindelig løsning, der giver rum til både 3F og ITD Arbejdsgiver. Der har desværre ikke været nogen åbne døre.
Derfor går ITD Arbejdsgiver nu til juridisk kamp mod overenskomst-monopolet, som foreningen mener er i strid med de grundlæggende menneskerettigheder. Netop dette forhold bliver retssagens omdrejningspunkt, når ITD Arbejdsgiver nu stævner den danske stat. Siden en dom slog fast, at eksklusivklausuler var ulovlige, har lønmodtagere frit har kunnet vælge fagforening. Dommen førte til en ændring i foreningsfrihedsloven, som indebar, at lønmodtagere i dag kan vælge frit mellem fagforeninger og også vælge at undlade at melde sig ind i en fagforening. Desværre er der endnu ikke lovfastsat en tilsvarende ret for arbejdsgivere. Det vil ITD Arbejdsgiver have lavet om på ad rettens vej.
”Vi har gjort et forsøg på at finde en mindelig løsning, sådan at retstilstanden på dette område kan blive nutidig og så også arbejdsgivere – og ikke kun lønmodtagere – sikres foreningsfrihed. Vi har dog ikke fundet den nødvendige vilje fra det politiske system og øvrige organisationer i transportbranchen til at gøre op med denne sorte plet på den ellers gode Danske Model”, siger direktør i ITD Arbejdsgiver, Trine S. Plesner.
De sidste mange måneder er brugt på at sørge for at fundamentet for at køre en sag mod den danske stat er til stede og på at lave et grundigt juridisk forarbejde. Nu indledes arbejdet med en stævning mod den danske stat ved ITD Arbejdsgivers advokat Kromann Reumert.
”ITD arbejdsgiver vil have anerkendelse af, at vores medlemmer, der har forpligtet sig til at overholde vores overenskomst, er beskyttet mod konflikt på lige fod med arbejdsgivere, der har tegnet en overenskomst med et LO forbund. ITD Arbejdsgiver har derfor besluttet at stævne den danske stat. Det kan godt være, at Arbejdsrettens praksis har skabt en retstilstand i Danmark, hvor 3F må konflikte vores medlemmer der allerede har en overenskomst. Men den retspraksis er helt og aldeles forkert. ITD Arbejdsgiver stævner derfor den danske stat for ikke at beskytte medlemmernes negative foreningsfrihed. Vi er parate til – om nødvendigt – at gå hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol for at få fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere og for at gøre op med 3Fs overenskomstmonopol i transportbranchen i Danmark”, siger Trine S. Plesner.
Foreningen ITD Arbejdsgiver er stiftet af ITD´s medlemmer. ITD repræsenterer ca. 800 medlemmer i den danske vejgodstransport. ITD og ITD Arbejdsgiver vil gerne have, at flere vognmænd organiserer sig i en arbejdsgiverforening, og ITD bakker fuldt op om stævningen mod staten. ITD Arbejdsgiver har i samarbejde med Krifa lavet en overenskomst, som er på markedsniveau, men nutidig og med fleksible vilkår for både medarbejdere og virksomheden. Hvis den overenskomst skal kunne være fuldt til gavn for den danske transportbranche må og skal arbejdsgivere sikres fuld organisationsfrihed.
Kontakt: Trine Schiørring Plesner, Direktør ITD Arbejdsgiver, tlf. 2244 3886 eller mail tsp@itd.dk
Information om ITD - International Transport Danmark
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
EU misser modulvogntogenes fulde potentiale13.3.2024 11:37:33 CET | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet lægger op til bedre harmonisering af reglerne for kørsel med modulvogntog, men bureaukratiserer og besværliggør samtidig processen for forsøgskørsler med modulvogntog. For ITD International Transport Danmark var det derfor en pose med blandede bolsjer, som medlemmerne af Europa-Parlamentet besluttede for revisionen af direktivet om vægte og dimensioner.
Nu kan der køres med dobbelttrailervogntog til Sverige5.3.2024 13:57:08 CET | Pressemeddelelse
ITD International Transport Danmark har længe haft et ønske om, at ruten over Øresundsforbindelsen skulle inkluderes i rutenettet for dobbelttrailervogntog. Derfor glæder brancheorganisationen sig over, at det nu er muligt at køre med denne type vogntog over Øresund.
Regeringens nye bekendtgørelse om dyretransporter er symbolpolitik når det er værst9.2.2024 12:15:00 CET | Pressemeddelelse
Med et nyt udspil hvor man hæver højdekravet for dyretransporter kan regeringen i dag fejre en symbolpolitisk sejr, hvor de eneste vindere er de politikere, der står bag den nye bekendtgørelse. Den danske særaftale gør tilværelsen sværere for de danske transportører i forhold til deres europæiske kollegaer, og dyrene kommer ikke til at mærke forskel, konstaterer man i ITD International Transport Danmark
ITD kalder EU-Kommissionens udspil for en billig omgang6.2.2024 18:23:38 CET | Pressemeddelelse
I dag offentliggjorde Europa-Kommissionen sine anbefalinger til, hvordan hele EU skal reducere udledningen af CO2 med 90% i 2040. Brancheorganisationen ITD International Transport mener, at udspillet mest af alt er symbolpolitik, men organisationen bakker op om den grundlæggende tanke bag anbefalingerne – nemlig en grønnere fremtid for vejtransportbranchen
ITD ser frem til aftale med Sverige om dobbelttrailervogntog2.2.2024 14:24:37 CET | Pressemeddelelse
Dobbelttrailervogntog kan forhåbentlig i en ikke alt for fjern fremtid køre frit mellem Danmark og Sverige. ITD glæder sig over udsigten til, at de danske dobbelttrailervogntog potentielt kan få adgang til næsten 5.000 kilometer svenske veje
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum