Irma stopper salg af skrabeæg

Efter at have udfaset buræggene er turen nu kommet til skrabeæg. Både friske og pasteuriserede æg. Dermed tager Irma endnu et stort skridt for dyrevelfærden. Akkurat som Irmas kunder ønsker det.

Fra i dag er det nu kun muligt at købe økologiske og biodynamiske æg samt æg fra fritgående høns hos Irma, når Irma sætter en endelig stopper for alt salg af skrabeæg i samtlige af kædens 80 butikker.

Stop for salg af skrabeæg i Irmas kølediske omfatter ikke alene alle friske æg, men også al salg af pasteuriserede æg fra skrabehøns, som nu erstattes af økologiske pasteuriserede æg.

Og det er ikke første gang, at Irma tager æggekurven i den anden hånd og går forrest for at sikre forbrugere æg produceret på gode vilkår. For 24 år siden stoppede Irma som den første supermarkedskæde med at sælge buræg, og sidste år blev buræg også udfaset fra alle forarbejdede varer i Irmas egne varemærker.

”Når vi nu giver skrabeæg én på skallen og helt fjerner dem fra vores hylder, er det fuldkommen i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores kunder ønsker ganske enkelt ikke at købe skrabeæg men vægter i stedet varer, der er produceret med endnu større hensyn til dyrevelfærden. Derfor fjernede vi i sin tid buræg, og derfor fjerner vi nu også skrabeæggene fra hylderne,” siger Søren Steffensen, direktør i Irma.

Vækker begejstring hos Dyrenes Beskyttelse

Hos Dyrenes Beskyttelse, der har arbejdet for bedre velfærd for æglæggende høns i mange år, hilses det nye tiltag velkommen.

”Vi mener, at alle dyr bør have adgang til det fri og kunne mærke frisk luft, sollys og græs under sig. Vi er meget glade for, at Irma deler denne vision, og at man fremover kun kan købe æg i Irmas butikker fra høns, der har haft adgang til det fri. Det er et stort og mærkbart løft for dyrevelfærden,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Som blommen i et æg

Udover at kunderne gennem en årrække har fravalgt skrabeæggene, har Irma dertil et mål om at løfte salget af produkter produceret med fokus på dyrevelfærd med 50 procent i 2020. Og stop for salg af skrabeæg er en vigtig trædesten hen imod det mål.

”Undersøgelser viser, at 63 procent af Irmas kunder tænker på dyrevelfærd, når de handler æg, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed. Derfor giver det rigtig god mening at fjerne skrabeæggene fra Irmas hylder og i stedet erstatte dem med æg produceret med mere ansvar og bedre dyrevelfærd, ” siger ansvarlighedschef i Irma Signe Frese.

Og udviklingen stopper ifølge Søren Steffensen ikke her.

”I 130 år har vi solgt æg i Irma, æggene er en vigtig del af Irmas DNA. Derfor vil vi også fremover fortsætte med at sætte barren højt, når det kommer til æg. Målet er da også på sigt helt at udfase skrabeæg, som indgår som ingrediens i vores egne varemærker, lige som vi har gjort det med buræggene. Og på den måde sikre, at alle vores æg kommer fra høns, der har haft det som blommen i et æg,” lyder det fra Søren Steffensen.

Irmas stop for salg af skrabeæg indebærer udfasning af:

• Hele friske æg
  • Pasteuriserede blommer
  • Pasteuriserede hvider
  • Pasteuriserede hele æg

Læs mere om Irmas stop for salg af skrabeæg på https://irma.dk/nyheder/farvel-til-skrab

For yderligere information, kontakt:

Søren Steffensen, direktør i Irma, mob. 5221 2801

Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 40 84 15 12

Signe Frese, ansvarlighedschef i Irma, mob. 3091 9246

Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen20.10.2017 10:27pressemeddelelse

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater. Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent. ”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop. Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014. Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af: Fuld konvertering til LED belysning Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg Energimålere på alt relevant forbrug Energicertificering af Coop. ”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte