Irma stopper salg af skrabeæg

Efter at have udfaset buræggene er turen nu kommet til skrabeæg. Både friske og pasteuriserede æg. Dermed tager Irma endnu et stort skridt for dyrevelfærden. Akkurat som Irmas kunder ønsker det.

Fra i dag er det nu kun muligt at købe økologiske og biodynamiske æg samt æg fra fritgående høns hos Irma, når Irma sætter en endelig stopper for alt salg af skrabeæg i samtlige af kædens 80 butikker.

Stop for salg af skrabeæg i Irmas kølediske omfatter ikke alene alle friske æg, men også al salg af pasteuriserede æg fra skrabehøns, som nu erstattes af økologiske pasteuriserede æg.

Og det er ikke første gang, at Irma tager æggekurven i den anden hånd og går forrest for at sikre forbrugere æg produceret på gode vilkår. For 24 år siden stoppede Irma som den første supermarkedskæde med at sælge buræg, og sidste år blev buræg også udfaset fra alle forarbejdede varer i Irmas egne varemærker.

”Når vi nu giver skrabeæg én på skallen og helt fjerner dem fra vores hylder, er det fuldkommen i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores kunder ønsker ganske enkelt ikke at købe skrabeæg men vægter i stedet varer, der er produceret med endnu større hensyn til dyrevelfærden. Derfor fjernede vi i sin tid buræg, og derfor fjerner vi nu også skrabeæggene fra hylderne,” siger Søren Steffensen, direktør i Irma.

Vækker begejstring hos Dyrenes Beskyttelse

Hos Dyrenes Beskyttelse, der har arbejdet for bedre velfærd for æglæggende høns i mange år, hilses det nye tiltag velkommen.

”Vi mener, at alle dyr bør have adgang til det fri og kunne mærke frisk luft, sollys og græs under sig. Vi er meget glade for, at Irma deler denne vision, og at man fremover kun kan købe æg i Irmas butikker fra høns, der har haft adgang til det fri. Det er et stort og mærkbart løft for dyrevelfærden,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Som blommen i et æg

Udover at kunderne gennem en årrække har fravalgt skrabeæggene, har Irma dertil et mål om at løfte salget af produkter produceret med fokus på dyrevelfærd med 50 procent i 2020. Og stop for salg af skrabeæg er en vigtig trædesten hen imod det mål.

”Undersøgelser viser, at 63 procent af Irmas kunder tænker på dyrevelfærd, når de handler æg, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed. Derfor giver det rigtig god mening at fjerne skrabeæggene fra Irmas hylder og i stedet erstatte dem med æg produceret med mere ansvar og bedre dyrevelfærd, ” siger ansvarlighedschef i Irma Signe Frese.

Og udviklingen stopper ifølge Søren Steffensen ikke her.

”I 130 år har vi solgt æg i Irma, æggene er en vigtig del af Irmas DNA. Derfor vil vi også fremover fortsætte med at sætte barren højt, når det kommer til æg. Målet er da også på sigt helt at udfase skrabeæg, som indgår som ingrediens i vores egne varemærker, lige som vi har gjort det med buræggene. Og på den måde sikre, at alle vores æg kommer fra høns, der har haft det som blommen i et æg,” lyder det fra Søren Steffensen.

Irmas stop for salg af skrabeæg indebærer udfasning af:

• Hele friske æg
  • Pasteuriserede blommer
  • Pasteuriserede hvider
  • Pasteuriserede hele æg

Læs mere om Irmas stop for salg af skrabeæg på https://irma.dk/nyheder/farvel-til-skrab

For yderligere information, kontakt:

Søren Steffensen, direktør i Irma, mob. 5221 2801

Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 40 84 15 12

Signe Frese, ansvarlighedschef i Irma, mob. 3091 9246

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse11.1.2018 14:00pressemeddelelse

En af Skandinaviens mest erfarne ledere inden for dagligvarehandelen, træder nu ind i bestyrelsen for Coop Danmark A/S og Coop Holding. Det er Karl Wistrand, som har været direktør i to af Sveriges største dagligvarevirksomheder, ICA og Coop Sverige. I ICA sluttede han som finansdirektør, CFO, og siden har han været adm. direktør for Coop Sverige. Han er i dag medlem af direktionen i Swedavia, der driver og udvikler 10 lufthavne i Sverige, herunder Arlanda. ”Med Karl Wistrand får vi dyb erfaring i både drift af detailhandel og finansiel styring ind i Coops bestyrelse, og jeg ser frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.

Coops medlemmer støtter landbruget - mere og hurtigere end forventet27.12.2017 09:19pressemeddelelse

På blot fem dage har Coops medlemmer skudt 81.855 kr. i Danmarks Økologiske Jordbrugsfond via Coop Crowdfunding. Dermed er det første mål for et helt nyt samarbejde med Økologisk Landsforening og Danmarks Naturfredningsforening om at skaffe penge til den nystiftedeDanmarks Økologiske Jordbrugsfond, nået på rekordtid. Formålet med den nye fond er at fastholde og øge det økologiske landbrugsareal i Danmark. Gennem opkøb af gårde og jorde skal Fonden medvirke til, at det opfyldes. ”For første gang er det lykkes at samle landbrugs-, natur- og forbrugerinteresse om et fælles formål. Den forrygende start er meget positiv og lover godt for fremtiden,” siger projektleder Nicolai Jæpelt, Coop Crowdfunding Det er efter opfordring fra lokale formænd for butikker i Coop og brugsforeningerne, at samarbejdet med Danmarks Økologiske Jordbrugsfond er kommet i stand. En af formændene er Bent R. Nielsen, Kvickly Stenløse. ”Det er da fantastisk at alle vi småsparere kan være med til at starte projekter o