Coop Danmark A/S

Irma stopper salg af skrabeæg

Del
Efter at have udfaset buræggene er turen nu kommet til skrabeæg. Både friske og pasteuriserede æg. Dermed tager Irma endnu et stort skridt for dyrevelfærden. Akkurat som Irmas kunder ønsker det.

Fra i dag er det nu kun muligt at købe økologiske og biodynamiske æg samt æg fra fritgående høns hos Irma, når Irma sætter en endelig stopper for alt salg af skrabeæg i samtlige af kædens 80 butikker.

Stop for salg af skrabeæg i Irmas kølediske omfatter ikke alene alle friske æg, men også al salg af pasteuriserede æg fra skrabehøns, som nu erstattes af økologiske pasteuriserede æg.

Og det er ikke første gang, at Irma tager æggekurven i den anden hånd og går forrest for at sikre forbrugere æg produceret på gode vilkår. For 24 år siden stoppede Irma som den første supermarkedskæde med at sælge buræg, og sidste år blev buræg også udfaset fra alle forarbejdede varer i Irmas egne varemærker.

”Når vi nu giver skrabeæg én på skallen og helt fjerner dem fra vores hylder, er det fuldkommen i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores kunder ønsker ganske enkelt ikke at købe skrabeæg men vægter i stedet varer, der er produceret med endnu større hensyn til dyrevelfærden. Derfor fjernede vi i sin tid buræg, og derfor fjerner vi nu også skrabeæggene fra hylderne,” siger Søren Steffensen, direktør i Irma.

Vækker begejstring hos Dyrenes Beskyttelse

Hos Dyrenes Beskyttelse, der har arbejdet for bedre velfærd for æglæggende høns i mange år, hilses det nye tiltag velkommen.

”Vi mener, at alle dyr bør have adgang til det fri og kunne mærke frisk luft, sollys og græs under sig. Vi er meget glade for, at Irma deler denne vision, og at man fremover kun kan købe æg i Irmas butikker fra høns, der har haft adgang til det fri. Det er et stort og mærkbart løft for dyrevelfærden,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Som blommen i et æg

Udover at kunderne gennem en årrække har fravalgt skrabeæggene, har Irma dertil et mål om at løfte salget af produkter produceret med fokus på dyrevelfærd med 50 procent i 2020. Og stop for salg af skrabeæg er en vigtig trædesten hen imod det mål.

”Undersøgelser viser, at 63 procent af Irmas kunder tænker på dyrevelfærd, når de handler æg, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed. Derfor giver det rigtig god mening at fjerne skrabeæggene fra Irmas hylder og i stedet erstatte dem med æg produceret med mere ansvar og bedre dyrevelfærd, ” siger ansvarlighedschef i Irma Signe Frese.

Og udviklingen stopper ifølge Søren Steffensen ikke her.

”I 130 år har vi solgt æg i Irma, æggene er en vigtig del af Irmas DNA. Derfor vil vi også fremover fortsætte med at sætte barren højt, når det kommer til æg. Målet er da også på sigt helt at udfase skrabeæg, som indgår som ingrediens i vores egne varemærker, lige som vi har gjort det med buræggene. Og på den måde sikre, at alle vores æg kommer fra høns, der har haft det som blommen i et æg,” lyder det fra Søren Steffensen.

Irmas stop for salg af skrabeæg indebærer udfasning af:

  • Hele friske æg
  • Pasteuriserede blommer
  • Pasteuriserede hvider
  • Pasteuriserede hele æg

Læs mere om Irmas stop for salg af skrabeæg på https://irma.dk/nyheder/farvel-til-skrab

 

For yderligere information, kontakt:

Søren Steffensen, direktør i Irma, mob. 5221 2801

Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 40 84 15 12

Signe Frese, ansvarlighedschef i Irma, mob. 3091 9246

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Brugsen satser på Bededag trods tab af million-omsætning26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Da regeringen fjernede St. Bededag som helligdag, betød det ikke blot, at mange danskere mistede en fridag. For Danmarks lokale dagligvarebutikker betød det tab af omsætning i millionklassen. For indtil i år var St. Bededag en af de helligdage, hvor kun de mindre butikker måtte holde åbent. ”Helligdagene er ekstremt vigtige for os, og dermed for overlevelsen af lokale dagligvarebutikker. Vi har beregnet, at det koster os et pænt millionbeløb i tabt omsætning, at de store butikker nu også må holde åbent på St. Bededag,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen / Brugsen, der omfatter ca. 275 butikker over hele Danmark. ”Heldigvis er vi inde i en generelt positiv udvikling, hvor vi oplever en flot opbakning fra borgerne i de lokalsamfund, hvor vi er. Derfor har vi da også tænkt at holde fast i vores fejring af St. Bededag med tilbud på hveder – og andre gode dagligvarer – i dag,” siger Torben B. Andersen. Sammen med de øvrige butikker i Coop Familien forventer Brugsen at sælg

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye