Irma stopper salg af skrabeæg

29.5.2017 04:00 | Coop Danmark A/S

Efter at have udfaset buræggene er turen nu kommet til skrabeæg. Både friske og pasteuriserede æg. Dermed tager Irma endnu et stort skridt for dyrevelfærden. Akkurat som Irmas kunder ønsker det.

Fra i dag er det nu kun muligt at købe økologiske og biodynamiske æg samt æg fra fritgående høns hos Irma, når Irma sætter en endelig stopper for alt salg af skrabeæg i samtlige af kædens 80 butikker.

Stop for salg af skrabeæg i Irmas kølediske omfatter ikke alene alle friske æg, men også al salg af pasteuriserede æg fra skrabehøns, som nu erstattes af økologiske pasteuriserede æg.

Og det er ikke første gang, at Irma tager æggekurven i den anden hånd og går forrest for at sikre forbrugere æg produceret på gode vilkår. For 24 år siden stoppede Irma som den første supermarkedskæde med at sælge buræg, og sidste år blev buræg også udfaset fra alle forarbejdede varer i Irmas egne varemærker.

”Når vi nu giver skrabeæg én på skallen og helt fjerner dem fra vores hylder, er det fuldkommen i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores kunder ønsker ganske enkelt ikke at købe skrabeæg men vægter i stedet varer, der er produceret med endnu større hensyn til dyrevelfærden. Derfor fjernede vi i sin tid buræg, og derfor fjerner vi nu også skrabeæggene fra hylderne,” siger Søren Steffensen, direktør i Irma.

Vækker begejstring hos Dyrenes Beskyttelse

Hos Dyrenes Beskyttelse, der har arbejdet for bedre velfærd for æglæggende høns i mange år, hilses det nye tiltag velkommen.

”Vi mener, at alle dyr bør have adgang til det fri og kunne mærke frisk luft, sollys og græs under sig. Vi er meget glade for, at Irma deler denne vision, og at man fremover kun kan købe æg i Irmas butikker fra høns, der har haft adgang til det fri. Det er et stort og mærkbart løft for dyrevelfærden,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Som blommen i et æg

Udover at kunderne gennem en årrække har fravalgt skrabeæggene, har Irma dertil et mål om at løfte salget af produkter produceret med fokus på dyrevelfærd med 50 procent i 2020. Og stop for salg af skrabeæg er en vigtig trædesten hen imod det mål.

”Undersøgelser viser, at 63 procent af Irmas kunder tænker på dyrevelfærd, når de handler æg, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed. Derfor giver det rigtig god mening at fjerne skrabeæggene fra Irmas hylder og i stedet erstatte dem med æg produceret med mere ansvar og bedre dyrevelfærd, ” siger ansvarlighedschef i Irma Signe Frese.

Og udviklingen stopper ifølge Søren Steffensen ikke her.

”I 130 år har vi solgt æg i Irma, æggene er en vigtig del af Irmas DNA. Derfor vil vi også fremover fortsætte med at sætte barren højt, når det kommer til æg. Målet er da også på sigt helt at udfase skrabeæg, som indgår som ingrediens i vores egne varemærker, lige som vi har gjort det med buræggene. Og på den måde sikre, at alle vores æg kommer fra høns, der har haft det som blommen i et æg,” lyder det fra Søren Steffensen.

Irmas stop for salg af skrabeæg indebærer udfasning af:

• Hele friske æg
  • Pasteuriserede blommer
  • Pasteuriserede hvider
  • Pasteuriserede hele æg

Læs mere om Irmas stop for salg af skrabeæg på https://irma.dk/nyheder/farvel-til-skrab

For yderligere information, kontakt:

Søren Steffensen, direktør i Irma, mob. 5221 2801

Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 40 84 15 12

Signe Frese, ansvarlighedschef i Irma, mob. 3091 9246

Irma er i bevægelse – og kun fantasien bestemmer, hvor vi ender16.8.2017 11:37pressemeddelelse

I fremtiden er det ikke kun lækker vin, god kaffe og andre sprøde kvalitetsvarer, der skal i vognen, når indkøbsturen går omkring Irma. Med en ny innovationspulje vil Irma og Irmas medlemsbestyrelse inspirere alle madinteresserede og nysgerrige kunder til at lægge endnu flere foredrag, inspiration, fællesskab, workshops og kendskab til fødevarer i kurven. Og ideerne… ja, de kommer fra medlemmerne selv.

Gastronomisk ildsjæl går sammen med Coop ind i Catering Danmark7.8.2017 10:42pressemeddelelse

Torben Klitbo, der grundlagde restaurant- og fødevarevirksomheden Cofoco, bliver medejer af Catering Danmark, sammen med Coop og familien Færch. Catering Danmark er en af de hurtigst voksende virksomheder inden for levering af måltider, festmad, måltidskasser og frokostordninger. Tidligere i år indgik Coop en aftale med de hidtidige ejere, Færch & Co. Kapital, om at købe halvdelen af selskabet. Nu tager de to ejerselskaber Torben Klitbo med som partner. ”Torbens erfaringer som gastronomisk iværksætter og inspirator taler for sig selv, og han bliver en stærk garant for hele virksomhedens gastronomiske kvalitet”, siger bestyrelsesformand for Catering Danmark Mogens Aaby. ”Som virksomhedens kreative chef vil Torben sikre udvikling af nye produkter og løsninger til både catering- og detailmarkedet, og vi er enormt glade for at få en kapacitet som ham som partner i realiseringen de meget ambitiøse mål, vi har i selskabet,” siger Jens Visholm, bestyrelsesmedlem i Catering Danmark og konc