Irma stopper salg af skrabeæg

29.5.2017 04:00 | Coop Danmark A/S

Efter at have udfaset buræggene er turen nu kommet til skrabeæg. Både friske og pasteuriserede æg. Dermed tager Irma endnu et stort skridt for dyrevelfærden. Akkurat som Irmas kunder ønsker det.

Fra i dag er det nu kun muligt at købe økologiske og biodynamiske æg samt æg fra fritgående høns hos Irma, når Irma sætter en endelig stopper for alt salg af skrabeæg i samtlige af kædens 80 butikker.

Stop for salg af skrabeæg i Irmas kølediske omfatter ikke alene alle friske æg, men også al salg af pasteuriserede æg fra skrabehøns, som nu erstattes af økologiske pasteuriserede æg.

Og det er ikke første gang, at Irma tager æggekurven i den anden hånd og går forrest for at sikre forbrugere æg produceret på gode vilkår. For 24 år siden stoppede Irma som den første supermarkedskæde med at sælge buræg, og sidste år blev buræg også udfaset fra alle forarbejdede varer i Irmas egne varemærker.

”Når vi nu giver skrabeæg én på skallen og helt fjerner dem fra vores hylder, er det fuldkommen i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores kunder ønsker ganske enkelt ikke at købe skrabeæg men vægter i stedet varer, der er produceret med endnu større hensyn til dyrevelfærden. Derfor fjernede vi i sin tid buræg, og derfor fjerner vi nu også skrabeæggene fra hylderne,” siger Søren Steffensen, direktør i Irma.

Vækker begejstring hos Dyrenes Beskyttelse

Hos Dyrenes Beskyttelse, der har arbejdet for bedre velfærd for æglæggende høns i mange år, hilses det nye tiltag velkommen.

”Vi mener, at alle dyr bør have adgang til det fri og kunne mærke frisk luft, sollys og græs under sig. Vi er meget glade for, at Irma deler denne vision, og at man fremover kun kan købe æg i Irmas butikker fra høns, der har haft adgang til det fri. Det er et stort og mærkbart løft for dyrevelfærden,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Som blommen i et æg

Udover at kunderne gennem en årrække har fravalgt skrabeæggene, har Irma dertil et mål om at løfte salget af produkter produceret med fokus på dyrevelfærd med 50 procent i 2020. Og stop for salg af skrabeæg er en vigtig trædesten hen imod det mål.

”Undersøgelser viser, at 63 procent af Irmas kunder tænker på dyrevelfærd, når de handler æg, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed. Derfor giver det rigtig god mening at fjerne skrabeæggene fra Irmas hylder og i stedet erstatte dem med æg produceret med mere ansvar og bedre dyrevelfærd, ” siger ansvarlighedschef i Irma Signe Frese.

Og udviklingen stopper ifølge Søren Steffensen ikke her.

”I 130 år har vi solgt æg i Irma, æggene er en vigtig del af Irmas DNA. Derfor vil vi også fremover fortsætte med at sætte barren højt, når det kommer til æg. Målet er da også på sigt helt at udfase skrabeæg, som indgår som ingrediens i vores egne varemærker, lige som vi har gjort det med buræggene. Og på den måde sikre, at alle vores æg kommer fra høns, der har haft det som blommen i et æg,” lyder det fra Søren Steffensen.

Irmas stop for salg af skrabeæg indebærer udfasning af:

• Hele friske æg
  • Pasteuriserede blommer
  • Pasteuriserede hvider
  • Pasteuriserede hele æg

Læs mere om Irmas stop for salg af skrabeæg på https://irma.dk/nyheder/farvel-til-skrab

For yderligere information, kontakt:

Søren Steffensen, direktør i Irma, mob. 5221 2801

Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 40 84 15 12

Signe Frese, ansvarlighedschef i Irma, mob. 3091 9246

Irma går i partnerskab med Lê Lê13.6.2017 10:16pressemeddelelse

Mens flere og flere sultne kunder har fået smag for de nemme måltidsløsninger fra supermarkedernes kølediske, sætter Irma nu for alvor tryk på udviklingen af måltidsretter til kræsne kunder, der ikke vil spises af med hvad som helst. Med en håndfuld velsmagende, asiatiske gryderetter, sprøde salater og nyt partnerskab med LêLê løfter Irma overlæggeren for konceptet omkring conviniencemad og inviterer på nye måltidsløsninger, der både i smag og kvalitet matcher mange af favoritterne på menukortet hos LêLês populære street kitchens, der de senere år har taget blandt andre københavnerne med storm. ”Danskerne har de senere år taget de nemme måltidsløsninger til sig. Og nu er turen kommet til version 2.0, hvor vi med de nye retter fra LêLê skruer endnu mere op for både madglæde og kvalitet og sublime madoplevelser, der næsten svarer til at gå på restaurant,” siger Max Schellenbauer, kategorichef for friskvarer i Irma, om det nye sortiment. En opskrift der virker De seneste måneder har Irma