Interview co-founder Kresten Krab Thorup: Hvordan kan vi udvikle flere succeser som Humio?
Salget af den danske iværksættervirksomhed Humio for 2,4 mia. kr. har genereret en del positiv omtale den senere tid. Alle efterlader de spørgsmålet: Hvordan får vi dansk verdensklasse-forskning i spil og udvikler flere danske tech succeser? Thomas Riisgaard Hansen, managing director hos DIREC, har spurgt Humios founder og CTO Kresten Krab Thorup.
På spørgsmålet om, hvordan vi får flere Humio-succeser, lyder det klare svar fra Kresten Krab Thorup:
— Tænk stort fra starten af. Nogen skal jo være de bedste, så hvorfor ikke dig? Hvis man får fat i noget risikovillig kapital, så handler det om at få fart på, at få udviklet og få det ud til nogle kunder. Det er klart som founder, så sælger man ud af sin virksomhed. Men man gør det jo for at sætte fart på.
Samarbejde med forskningsmiljøerne kan også være en interessant vej, og når forskere og virksomheder arbejder sammen, skal de betragte deres fælles ide som et bet:
— Se det som et væddemål. Kan ideen bære eller kan den ikke? Men hvis man har drivkraften til at gøre det selv på den bedst mulige måde, så kan man også komme virkelig langt med det. Og det tiltrækker samtidig også forskellige spændende profiler til virksomheden. Og det er virksomheden, der kan eksekvere. Det er det, der er lykkedes her.
Find din plads i markedet
Humio handler kort fortalt om at give indsigt i massive mængder af logdata, som ofte ligger spredt ud på mange forskellige servere i skyen. Med Humios system kan virksomheder se, hvad der sker med deres servere og logdata i realtid. Systemet bliver i dag brugt af store virksomheder som Microsoft og Bloomberg.
Kresten Krab Thorup er uddannet datalog fra Aarhus Universitet og en af medstifterne af it-virksomheden Trifork. Han etablerede Humio i 2016 med to tidligere Trifork-kolleger, Christian Hvitved og Geeta Schmidt. De startede Humio, fordi de kunne se, at der var et hul i markedet for et værktøj, som kunne håndtere analyse af store mængder logdata.
De udviklede en prototype og kom i gang med 4-5 medarbejdere det første år. Opstarten har især krævet en teknisk forståelse for, hvordan man bruger hardwaren bedst muligt og en forståelse for cloud-teknologien, forklarer Kresten Krab Thorup:
— Cloud er blevet en helt ny arkitektur-constraint. I dag er det ikke den fysiske hardware, der styrer performance, og hvad man kan gøre. Det er prisen på en service. Det er en direkte input til arkitekturen. Det er meget billigere at gemme i clouden end at gemme på en almindelig harddisk, og hvis man kan få det til at spille maks., så kan man lave det meget billigere. Forståelse for det er enormt vigtigt.
Søg sammen med dem der ikke ligner dig selv
Humio har valgt at lave deres egen database. Det er selve nøglen i deres teknologi. Men succesen kommer yderligere med at bringe mange kompetencer sammen for at skabe en helstøbt forretning:
— Det kræver et helt økosystem af forskellige kompetencer, herunder udviklere til front- og backend, UX’ere, salgsfolk og folk, der har styr på bogholderiet, siger Kresten Krab Torup og tilføjer:
— De fleste har en tendens til at søge sammen med mennesker, der ligner dem selv. Men det er vigtigt at søge sammen med mennesker, som kan noget helt andet, fordi det er tit her i brudfladerne, at ideerne opstår.
Kontakter
Managing Director Thomas Riisgaard Hansen, DIREC - Digital Research Centre Denmark
Web: https://www.direc.dk
Email: thomas.r.hansen@direc.dk
Phone: +45 29 40 33 97
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/direc-denmark/
Billeder
Information om Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S
+45 70 27 70 12https://alexandra.dk
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
GreenTec når længere med grønne greb18.4.2024 08:16:55 CEST | Pressemeddelelse
GreenTec A/S i Kolding har produceret maskiner til pleje og vedligeholdelse af grønne arealer i over 40 år. Nu er familiefirmaet midt i en større digital og bæredygtig omstilling og har bl.a. halveret udgifterne og sparet 70 ton CO2-udslip på deres transport om året.
AI og anonym headcount får mere ud af kvadratmeterprisen21.3.2024 10:47:22 CET | Pressemeddelelse
Danske Ubiqisense har skabt en intelligent sensor, der tæller mennesker anonymt, så f.eks. mødelokaler kan udnyttes bedre. Et forløb med Alexandra Instituttet har nu fordoblet præcisionen af Ubiqisense’ intelligente løsning.
Lise Bering er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet20.3.2024 14:23:59 CET | Pressemeddelelse
Lise Bering, der er kommerciel direktør i Norlys Digital, er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet. Hun afløser Steen Lynenskjold fra Terma, der efter eget valg forlader posten efter 15 år. Samtidig indtræder Hanna Svae som bestyrelsesmedlem.
Færre teknikere skal flyve verden rundt: AR-værktøj gør kunder mere selvhjulpne15.3.2024 10:17:58 CET | Pressemeddelelse
En ny prototype på et AR-værktøj hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå store omkostninger og reducere CO2-udledningen. Den nye prototype er resultatet af et MADE demonstrationsprojekt, som Industriens Fond står bag.
Alexandra Instituttet styrker ledelsen med to markante profiler28.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Morten Spanner Christiansen og Ronnie Siegumfeldt Andersen indtræder i Alexandras management og får ansvar for hhv. kommerciel aktivitet og HR. Med de nye profiler ønsker Alexandra at styrke danske virksomheders konkurrenceevne og imødekomme den stigende efterspørgsel efter digitale kompetencer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum