Alexandra Instituttet

Interview co-founder Kresten Krab Thorup: Hvordan kan vi udvikle flere succeser som Humio?

Del

Salget af den danske iværksættervirksomhed Humio for 2,4 mia. kr. har genereret en del positiv omtale den senere tid. Alle efterlader de spørgsmålet: Hvordan får vi dansk verdensklasse-forskning i spil og udvikler flere danske tech succeser? Thomas Riisgaard Hansen, managing director hos DIREC, har spurgt Humios co-founder og CTO Kresten Krab Thorup.

Salget af den danske iværksættervirksomhed Humio for 2,4 mia. kr. har genereret en del positiv omtale den senere tid. Alle efterlader de spørgsmålet: Hvordan får vi dansk verdensklasse-forskning i spil og udvikler flere danske tech succeser? Thomas Riisgaard Hansen, managing director hos DIREC, har spurgt Humios founder og CTO Kresten Krab Thorup.

Se hele interviewet her 

På spørgsmålet om, hvordan vi får flere Humio-succeser, lyder det klare svar fra Kresten Krab Thorup:

— Tænk stort fra starten af. Nogen skal jo være de bedste, så hvorfor ikke dig? Hvis man får fat i noget risikovillig kapital, så handler det om at få fart på, at få udviklet og få det ud til nogle kunder. Det er klart som founder, så sælger man ud af sin virksomhed. Men man gør det jo for at sætte fart på.

Samarbejde med forskningsmiljøerne kan også være en interessant vej, og når forskere og virksomheder arbejder sammen, skal de betragte deres fælles ide som et bet:

— Se det som et væddemål. Kan ideen bære eller kan den ikke? Men hvis man har drivkraften til at gøre det selv på den bedst mulige måde, så kan man også komme virkelig langt med det. Og det tiltrækker samtidig også forskellige spændende profiler til virksomheden. Og det er virksomheden, der kan eksekvere. Det er det, der er lykkedes her.

Find din plads i markedet

Humio handler kort fortalt om at give indsigt i massive mængder af logdata, som ofte ligger spredt ud på mange forskellige servere i skyen. Med Humios system kan virksomheder se, hvad der sker med deres servere og logdata i realtid. Systemet bliver i dag brugt af store virksomheder som Microsoft og Bloomberg.

Kresten Krab Thorup er uddannet datalog fra Aarhus Universitet og en af medstifterne af it-virksomheden Trifork. Han etablerede Humio i 2016 med to tidligere Trifork-kolleger, Christian Hvitved og Geeta Schmidt. De startede Humio, fordi de kunne se, at der var et hul i markedet for et værktøj, som kunne håndtere analyse af store mængder logdata.

De udviklede en prototype og kom i gang med 4-5 medarbejdere det første år. Opstarten har især krævet en teknisk forståelse for, hvordan man bruger hardwaren bedst muligt og en forståelse for cloud-teknologien, forklarer Kresten Krab Thorup:

— Cloud er blevet en helt ny arkitektur-constraint. I dag er det ikke den fysiske hardware, der styrer performance, og hvad man kan gøre. Det er prisen på en service. Det er en direkte input til arkitekturen. Det er meget billigere at gemme i clouden end at gemme på en almindelig harddisk, og hvis man kan få det til at spille maks., så kan man lave det meget billigere. Forståelse for det er enormt vigtigt.

Søg sammen med dem der ikke ligner dig selv

Humio har valgt at lave deres egen database. Det er selve nøglen i deres teknologi. Men succesen kommer yderligere med at bringe mange kompetencer sammen for at skabe en helstøbt forretning:

— Det kræver et helt økosystem af forskellige kompetencer, herunder udviklere til front- og backend, UX’ere, salgsfolk og folk, der har styr på bogholderiet, siger Kresten Krab Torup og tilføjer:

— De fleste har en tendens til at søge sammen med mennesker, der ligner dem selv. Men det er vigtigt at søge sammen med mennesker, som kan noget helt andet, fordi det er tit her i brudfladerne, at ideerne opstår.

Kontakter

Managing Director Thomas Riisgaard Hansen, DIREC - Digital Research Centre Denmark

Web: https://www.direc.dk
Email: thomas.r.hansen@direc.dk
Phone: +45 29 40 33 97
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/direc-denmark/

Billeder

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Njalsgade 76, 3. sal
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet er med når ConTech Lab og Aarsleff skaber transparens om økonomi og færdiggørelsesgrad13.4.2021 12:08:01 CEST | Pressemeddelelse

ConTech Lab ruller nu sit første pionerprojekt ud, hvor fokus er at skabe transparens, så både bygherrer og projektteam løbende kan få overblik over projektets økonomi og færdiggørelsesgrad. Aarsleff er den primære samarbejdspartner og pionérprojektet supporteres derudover af EG, eksperter inden for datadesign fra Alexandra Instituttet samt inden for projektøkonomi fra DTU.

Kan man bruge etik som AI-konkurrenceparameter?6.4.2021 14:04:02 CEST | Blog

Produkter og services, der kan være til gavn for menneskeheden, kan også blive brugt til uforvarende at vildlede og manipulere forbrugere, gøre folk afhængige og til at påvirke politiske holdninger. Virksomheder bliver nødt til at have kontrol over deres digitale designproces, når det kommer til etik. Til det har et nyt projekt udviklet et værktøj, som vi dykker ned i her, og vi kigger på, hvordan det kan forholde sig til AI-udvikling. Spørgsmålet er nemlig, om det at udvikle etiske digitale produkter, services og forretningsgange kan være det, der adskiller dig fra dine konkurrenter?

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum