Alexandra Instituttet

Interaktive gulve skaber glæde hos indlagte børn på Eventyrgangen på OUH

Del

De interaktive gulve på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital betyder, at børnene kan bruge tiden aktivt i stedet for bare at ligge på deres stue og vente på, at de bliver raske. Løsningen har været en åbenlys succes, og giver særligt mening under Corona-pandemien, fordi det giver plads til leg, uden at man rører ved noget.

Det er særlig hårdt for børn at få tiden til at gå og vente på, at man kommer ind til en operation. Det har man fundet en løsning på i Odense på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital, som hører under Odense Universitetshospital (OUH).

I en niche, der ligger i midten af en 145 meter lang gang kaldet Eventyrgangen, kan man høre hujen, grin og latter, når et barn og forældre mødes på det interaktive gulv, WizeFloor, som børnehospitalet har installeret i loftet. Her kan børnene klikke sig rundt med hænder og fødder på den store gulvskærm og spille forskellige spil enten alene eller mod hinanden.

Hospitalet var blandt de første inden for sundhedsområdet til at installere de interaktive gulve tilbage i 2013 på både Eventyrgangen og i kræftafdelingen. Ideen var dengang som nu at få børnene ud af hospitalssengene og stimulere dem fysisk og tankemæssigt, og dermed gøre dem hurtigere raske.

Det giver adspredelse til børnene og betyder, at de har mulighed for at bruge tiden aktivt i stedet for, at de bare skal ligge på deres stuer og vente på at blive raske, forklarer Mette Sorang Kjær, der er velfærdskoordinator og socialpædagog på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital.

De levende gulve giver særligt mening i en tid, hvor hospitalet er udfordret af de skærpede rammer med rengøring, som Corona-pandemien sætter. Det fungerer godt nu, hvor legetøj er fjernet, og opholdsrum er lukket ned.

“Det har været en åbenlys succes, og løsningen er så meget tilpasset pandemien, fordi det giver plads til leg, uden at man rører ved noget. Det har levet op til det værdisæt, vi oprindeligt ønskede, nemlig et tilbud, der kan lokke børn ud af sengen og anvendes hele døgnet uden oprydning og samtidig samle børn på tværs af diagnoser og specialer. Løsningen er i dag foldet ud med endnu en facet,” forklarer Mette Sorang Kjær.

Hun har i sit arbejde som velfærdskoordinator haft til opgave at skabe de bedste rammer for børnene på hospitalet. I sin søgen efter mulige løsninger faldt hun over det interaktive gulv.

Gulvet ligger frit tilgængeligt, så der er rigtig mange børn og forældre, som helt naturligt går hen og bruger det, når de er der. Der er ikke nogen regler for, hvordan man bruger det. 

Det bliver både brugt af det fastende barn, der sammen med sine forældre venter på at blive kaldt til operation. Eller en pige, der bruger sin ventetid sammen med legehelten i spillet. Eller det kan være familien og søskende, der kommer langvejs fra for at besøge den nye lillebror. 

“Det lokker børnene ud af sengen, når man som mor eller far spørger, om man ikke lige skal hen og træde nogle balloner i stykker. Og jeg kan se, at der sker noget i den her relation med dem, der mødes på gulvet. Der opstår et fællesskab, når nogen spiller fodbold, tramper balloner eller spiller et andet spil sammen med sin far. Og det fungerer også, hvis man sidder i kørestol,” forklarer hun.

WizeFloor indeholder en bred vifte af aktiviteter og spænder lige fra quizzer og  hukommelsesspil til ballonspil og kategoriseringsspil. De er designet sådan, at de stimulerer interaktivitet, samarbejde og inklusion for alle brugerne på gulvet.



Nøgleord

Billeder

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Njalsgade 76, 3. sal
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet er med når ConTech Lab og Aarsleff skaber transparens om økonomi og færdiggørelsesgrad13.4.2021 12:08:01 CEST | Pressemeddelelse

ConTech Lab ruller nu sit første pionerprojekt ud, hvor fokus er at skabe transparens, så både bygherrer og projektteam løbende kan få overblik over projektets økonomi og færdiggørelsesgrad. Aarsleff er den primære samarbejdspartner og pionérprojektet supporteres derudover af EG, eksperter inden for datadesign fra Alexandra Instituttet samt inden for projektøkonomi fra DTU.

Kan man bruge etik som AI-konkurrenceparameter?6.4.2021 14:04:02 CEST | Blog

Produkter og services, der kan være til gavn for menneskeheden, kan også blive brugt til uforvarende at vildlede og manipulere forbrugere, gøre folk afhængige og til at påvirke politiske holdninger. Virksomheder bliver nødt til at have kontrol over deres digitale designproces, når det kommer til etik. Til det har et nyt projekt udviklet et værktøj, som vi dykker ned i her, og vi kigger på, hvordan det kan forholde sig til AI-udvikling. Spørgsmålet er nemlig, om det at udvikle etiske digitale produkter, services og forretningsgange kan være det, der adskiller dig fra dine konkurrenter?

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum