Interaktive gulve skaber glæde hos indlagte børn på Eventyrgangen på OUH
Det er særlig hårdt for børn at få tiden til at gå og vente på, at man kommer ind til en operation. Det har man fundet en løsning på i Odense på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital, som hører under Odense Universitetshospital (OUH).
I en niche, der ligger i midten af en 145 meter lang gang kaldet Eventyrgangen, kan man høre hujen, grin og latter, når et barn og forældre mødes på det interaktive gulv, WizeFloor, som børnehospitalet har installeret i loftet. Her kan børnene klikke sig rundt med hænder og fødder på den store gulvskærm og spille forskellige spil enten alene eller mod hinanden.
Hospitalet var blandt de første inden for sundhedsområdet til at installere de interaktive gulve tilbage i 2013 på både Eventyrgangen og i kræftafdelingen. Ideen var dengang som nu at få børnene ud af hospitalssengene og stimulere dem fysisk og tankemæssigt, og dermed gøre dem hurtigere raske.
Det giver adspredelse til børnene og betyder, at de har mulighed for at bruge tiden aktivt i stedet for, at de bare skal ligge på deres stuer og vente på at blive raske, forklarer Mette Sorang Kjær, der er velfærdskoordinator og socialpædagog på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital.
De levende gulve giver særligt mening i en tid, hvor hospitalet er udfordret af de skærpede rammer med rengøring, som Corona-pandemien sætter. Det fungerer godt nu, hvor legetøj er fjernet, og opholdsrum er lukket ned.
“Det har været en åbenlys succes, og løsningen er så meget tilpasset pandemien, fordi det giver plads til leg, uden at man rører ved noget. Det har levet op til det værdisæt, vi oprindeligt ønskede, nemlig et tilbud, der kan lokke børn ud af sengen og anvendes hele døgnet uden oprydning og samtidig samle børn på tværs af diagnoser og specialer. Løsningen er i dag foldet ud med endnu en facet,” forklarer Mette Sorang Kjær.
Hun har i sit arbejde som velfærdskoordinator haft til opgave at skabe de bedste rammer for børnene på hospitalet. I sin søgen efter mulige løsninger faldt hun over det interaktive gulv.
Gulvet ligger frit tilgængeligt, så der er rigtig mange børn og forældre, som helt naturligt går hen og bruger det, når de er der. Der er ikke nogen regler for, hvordan man bruger det.
Det bliver både brugt af det fastende barn, der sammen med sine forældre venter på at blive kaldt til operation. Eller en pige, der bruger sin ventetid sammen med legehelten i spillet. Eller det kan være familien og søskende, der kommer langvejs fra for at besøge den nye lillebror.
“Det lokker børnene ud af sengen, når man som mor eller far spørger, om man ikke lige skal hen og træde nogle balloner i stykker. Og jeg kan se, at der sker noget i den her relation med dem, der mødes på gulvet. Der opstår et fællesskab, når nogen spiller fodbold, tramper balloner eller spiller et andet spil sammen med sin far. Og det fungerer også, hvis man sidder i kørestol,” forklarer hun.
WizeFloor indeholder en bred vifte af aktiviteter og spænder lige fra quizzer og hukommelsesspil til ballonspil og kategoriseringsspil. De er designet sådan, at de stimulerer interaktivitet, samarbejde og inklusion for alle brugerne på gulvet.
Nøgleord
Billeder
Information om Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S
+45 70 27 70 12https://alexandra.dk
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
AI og anonym headcount får mere ud af kvadratmeterprisen21.3.2024 10:47:22 CET | Pressemeddelelse
Danske Ubiqisense har skabt en intelligent sensor, der tæller mennesker anonymt, så f.eks. mødelokaler kan udnyttes bedre. Et forløb med Alexandra Instituttet har nu fordoblet præcisionen af Ubiqisense’ intelligente løsning.
Lise Bering er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet20.3.2024 14:23:59 CET | Pressemeddelelse
Lise Bering, der er kommerciel direktør i Norlys Digital, er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet. Hun afløser Steen Lynenskjold fra Terma, der efter eget valg forlader posten efter 15 år. Samtidig indtræder Hanna Svae som bestyrelsesmedlem.
Færre teknikere skal flyve verden rundt: AR-værktøj gør kunder mere selvhjulpne15.3.2024 10:17:58 CET | Pressemeddelelse
En ny prototype på et AR-værktøj hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå store omkostninger og reducere CO2-udledningen. Den nye prototype er resultatet af et MADE demonstrationsprojekt, som Industriens Fond står bag.
Alexandra Instituttet styrker ledelsen med to markante profiler28.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Morten Spanner Christiansen og Ronnie Siegumfeldt Andersen indtræder i Alexandras management og får ansvar for hhv. kommerciel aktivitet og HR. Med de nye profiler ønsker Alexandra at styrke danske virksomheders konkurrenceevne og imødekomme den stigende efterspørgsel efter digitale kompetencer.
Morten Spanner Christiansen er fra marts Alexandra Instituttets CCO28.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra marts hedder Alexandra Instiutttets CCO Morten Spanner Christiansen. Han trives blandt dybt faglige kolleger og ambitiøse kunder, og hans opgave bliver netop at forene dem i nye projekter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum