Insektsnacks i Irma

5.7.2017 13:19 | Coop Danmark A/S

Irma sætter ekstra krydderi på mellemmåltiderne - med insektsnacks i mundrette bidder, der indeholder spiselige insekter i form af mel fra enten fårekyllinger eller buffalo-orme

Nu kan man i bogstaveligste forstand spise sig til mere bæredygtighed og et bedre klima…

Irma lancerer i samarbejde med Dare to Eat to nye delikate og næringsrige snacks, der udover salt og chili sætter yderligere krydderi til den lille sult på farten, i sportsklubben – eller ved køkkenbordet, hvis man er sulten her og nu.

De nye dristige Dare Squares er en ny energisnack, der udover chokolade, dadler og peanuts indeholder en helt særlig ingrediens: Spiselige insekter i form af mel fra enten fårekyllinger eller buffalo-orme.

Dare Squares med fårekylling Indeholder økologisk medjool-dadler, chili og mørk chokolade og fårekyllinger, der dufter af popcorn og har dybe komplekse smagsnuancer af umami, der går fint hånd i hånd med den kraftige mørke chokolade og det lille spark af chili. En pakke Dare Squares indeholder mere end 52 fårekyllinger, som er fyldt med proteiner samt nærende fedtstoffer og sunde vitaminer. Vejledende udsalgspris 35 kr. / 45 g.

Dare Squares med buffalo-orme Indeholder buffalo-ormemel, økologiske peanuts og medjool-dadler. Smagen af buffalo-orme minder om ristede nødder og komplimenterer perfekt den let saltede peanutbutter og dadlernes naturlige sødme. En pakke Dare Squares indeholder omkring 300 orme, der bidrager med et naturligt højt proteinindhold og sunde, nærende fedtstoffer. Vejledende udsalgspris 35 kr. / 45 g.

Fra larve-risotto til insektsnacks

Bag de eksotiske snacks står to modige kvinder; Malena Sigurgeirsdottir og Jessica Buhl-Nielsen. Deres historie starter i en kenyansk landsby, hvor Malena skriver speciale om spiselige insekter som potentiel superfood mod fejlernæring og klimaforandringer. Her bliver termitter høstet i det vilde og set som en delikatesse dyrere end kød.

Malena møder iværksætteren Jessica og byder hende på larve-risotto og en snak om insekternes store potentiale. Sammen bliver de enige om behovet for at udvikle en mere bæredygtig madkultur og Dare to Eat ser dagens lys. For mere information, kontakt Kategorichef hos Irma Leif Larsen, mob. 5159 3882 eller Malena Sigurgeirsdottir fra Dare to Eat på mob. 3113 0775 eller mail: info@daretoeat.dk

Et andet Roskilde: Kæmpe interesse for at lære om økologi og sundhed30.6.2017 08:28pressemeddelelse

Forældre til flere tusinde unge, der har deltaget i Foodjam på Roskilde Festivalen har ingen grund til bekymring. For deltagerne har lært nyt om økologiske råvarer, fået færdigheder i madlavning, spist sund og velsmagende mad og haft mulighed for motion. Det er Änglamark, SuperBrugsen, Kvickly og Madkulturen, der er gået Sammen Om Bedre Mad i Foodjam teltet på Roskilde Festival. Foodjam er et kulinarisk initiativ under Madkulturen, hvis formål netop er at udbrede ’Bedre mad til alle’. I Foodjam folkekøkkenet er alle velkomne, unge som gamle, til vejledning og læring i at lave mad fra bunden og ikke mindst at lave mad med gode økologiske råvarer og håndteringen af dem. Änglamark har sponsoreret de friske økologiske råvarer, som festivaldeltagerne går i krig med til den økologiske brunch, som de, under kyndig instruktion fra Foodjams kulinariske vejledere, selv laver fra bunden. Udover en god og dejligt mættende øko brunch, har man, som noget helt nyt i år, også mulighed for at få lidt m

Irma går i partnerskab med Lê Lê13.6.2017 10:16pressemeddelelse