Inklusion skal tage udgangspunkt i de enkelte skolefag
Mere dialog og gruppearbejde og mindre lærermonolog i dansk. Matematikundervisning tilrettelagt ud fra elevernes baggrunde, interesser og faglige behov. Åbne spørgsmål og flere visuelle materialer i naturfag. Mindre konkurrencesport og fitness og mere fokus på aktivitet og bevægelse i idræt. Høj prioritet til musik, billedkunst, håndværk og design. Elevinddragelse, undervisningsdifferentiering og opmærksomhed på, hvordan majoritetskulturen i en klasse og i et fag definerer spillereglerne i det skjulte.
Det er blot nogle få blandt forskningens mange bud på, hvordan man kan arbejde konkret med inklusion i folkeskolens fag. De udfoldes i den nye forskningsoversigt ’Inklusion i fagene’ i DPU og Nationalt Center for Skoleforsknings e-bogsserie Pædagogisk indblik, der gennemgår skandinavisk og international forskning om inklusion og eksklusion i fagundervisningen.
Den følger op på forskningsoversigten ’Inklusion og eksklusion i undervisningen’ fra december 2021, der satte vores tilgang til inklusion under lup og i et overordnet perspektiv pegede på faktorer, der kan skabe inkluderende læringsmiljøer. Pointen i den nye forskningsoversigt er, at eksklusionsmekanismerne i skolen er forskellige, alt efter hvilket fag der undervises i.
”Opgaven med at skabe inkluderende læringsmiljøer må derfor tage afsæt i muligheder og udfordringer i de enkelte fag. Ved at knytte inklusion til fagundervisningen håber jeg, at forskningsoversigten kan være med til at give nyt liv til diskussionerne om inklusion, så de ikke bliver abstrakte og ideologiske, men forankres i konkret undervisningspraksis. Oversigten kan understøtte en inklusionsforståelse, der tager udgangspunkt i og afspejler lærernes arbejdssituation som professionelle, der er ansat til at undervise bredt sammensatte børnegrupper i bestemte fag,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, der har udarbejdet begge forskningsoversigter om inklusion.
Hun tilføjer:
”Ambitionen med forskningsoversigten er dybest set at forbinde to dagsordner, som ofte er adskilte i skoledebatten- Den ene handler om, at børn skal lære noget fagligt, dvs. undervisning, mens den anden handler om, at alle børn skal deltage, lære, trives og udvikle sig, dvs. inklusion.”
God fagundervisning er inkluderende fagundervisning
Ifølge Lotte Hedegaard-Sørensen kommer inklusion ofte til at fremstå som ’den anden side’ af fagdidaktikken eller som noget, der handler om trivsel og sociale fællesskaber og derfor slet ikke angår den. Det forsøger forskningsoversigten at imødegå ved netop at udforske, hvordan inklusion kan forstås og praktiseres i undervisningen i bestemte fag.
”Hvis den didaktiske dimension, altså undervisningen i fag, ikke indgår i diskussionerne om inklusion, kan det cementere en udbredt, men uheldig forestilling om, at lærernes arbejde kan opdeles i forskellige adskilte aktiviteter, som de så varetager på forskellige tidspunkter og i forskellige sammenhænge. Nogle af disse kan fx angå undervisning og læring, mens andre kan angå det sociale fællesskab i klassen eller elevernes trivsel. Men vi må vende det rundt og se lærernes arbejde som et sammenhængende hele. Inklusion kan altså ikke adskilles fra fagdidaktikken, men må væves ind i den,” siger hun.
Forskningsoversigten anbefaler altså, at inklusion diskuteres i sammenhæng med fagdidaktik. Ellers får det den utilsigtede konsekvens, at bestræbelserne på at skabe inklusion kun retter sig mod de børn, der udpeges som ’unormale elever’, til forskel fra de børn, der udpeges som ’almindelige elever’. Men kernen i inklusion er at skabe god undervisning for alle børn.
”Udfordringen med at skabe inkluderende læringsmiljøer udspiller sig konkret i klasserummene, hvor lærere underviser elever i fag. Når diskussioner om fagdidaktik og diskussioner om inklusion afkobles hinanden, understøtter de ikke lærerne i at undervise i fag på måder, der skaber adgang for alle. Risikoen er et ensidigt fokus på læringsudbytte, og at inklusion fortrænges fra lærernes opmærksomhed. Men god fagundervisning er inkluderende fagundervisning – de er ikke hinandens modsætninger,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen.
”Det muliges kunst”
Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast, hvor Lotte Hedegaard-Sørensen fortæller om inklusion og eksklusion i skolen, og om hvordan ambitionen med at lave de to forskningsoversigter om emnet er at ’redde’ inklusionen. Dels ved at vise, hvordan inklusion kan og bør forankres i lærernes arbejde med at undervise i fag, dels ved at vise, hvor stor en opgave inklusion egentlig er, så der forhåbentlig kan indfinde sig en større ydmyghed over for opgaven, både blandt politikere og i uddannelsessystemet.
Derudover kan du høre inklusionspædagog Christoffer Eckhardt og souschef og pædagogisk leder Kirsten Hanne Hansen fortælle, hvordan de arbejder med inklusion på Øster Farimagsgades Skole i København. Som professionelle i skolen ser de det som deres opgave sammen med lærere, pædagoger og forældre at skabe mulighed for ægte deltagelse i de almene børne- og læringsfællesskaber for alle børn, uden at nogen oplever at blive placeret som ’det mærkelige barn ovre i hjørnet’. Børnene betragtes som medspillere, og ’børneinterviewet’ er derfor skolens vigtigste redskab, når alle skal blive bevidste om, hvordan de er tilstede i fællesskabet.
Blandt lærere og andet personale er der fokus på, at de skal undervise og agere ud fra den børnegruppe, de reelt møder, og ikke ud fra drømmen om de børn, de kunne have haft. I en klasse med 28 forskellige børn findes der ingen ’one size fits all’-opskrift på inklusion. Tværtimod kræver det, at undervisningen tilrettelægges dynamisk, og at man som leder på skolen anerkender, at de formelle krav til undervisningen ikke altid kan opfyldes. For inkluderende undervisning er det muliges kunst.
Fakta
’Inklusion i fagene’ af Lotte Hedegaard Sørensen er den 15. forskningsoversigt i DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforsknings e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’. ’Pædagogisk indblik’ er skrevet direkte til lærere, undervisere, pædagoger, ledere, konsulenter, beslutningstagere, forvaltninger og alle andre, der beskæftiger sig med pædagogik eller uddannelse i praksis.
Forskningsoversigten om inklusion i fagene giver overblik over den eksisterende skandinaviske og internationale forskning på området og henvender sig især til lærere, ressourcepersoner, skoleledere, PPR-medarbejdere og andre, der arbejder professionelt med eller interesserer sig for inklusion.
Den inviterer – bl.a. via arbejds- og refleksionsspørgsmål – læserne til at diskutere og tage stilling til de spørgsmål og svar, forskningen peger på, og giver samtidig et indblik i de forudsætninger, den bygger på.
’Pædagogisk indblik’ udgives i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.
Nøgleord
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
Teologi tager del i samfundsdebatten22.9.2025 08:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Offentlighedsteologi er mere aktuelt end nogensinde. Med åbningsseminaret for Forskningsenheden for offentlighedsteologi og etik den 6. oktober sætter Aarhus Universitet fokus på, hvordan teologien kan bidrage til samtalen om samfundets store udfordringer – fra krig og klima til forsoning og fællesskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
