Ingen sammenhæng i regeringens udflytning af statslige arbejdspladser

Regeringens planer for fase to i udflytningen af tusinder af statslige arbejdspladser fra København til provinsen hænger ikke sammen med den førte uddannelsespolitik, siger Annette Nordstrøm Hansen, fmd. for Gymnasieskolernes Lærerforening.

”Når en familie skal tage stilling til, om den vil flytte med arbejdspladsen, kigger den på, om der er jobmuligheder for ægtefællen og uddannelsesmuligheder for børnene. Det sidste ser sort ud med de årlige besparelser i uddannelsessektoren. Besparelserne gør ondt på gymnasieuddannelserne over hele landet, men rammer særlig hårdt i udkantsområderne, understreger GL-formanden.

Hun ser med stor bekymring på udkantsgymnasiernes overlevelsesmuligheder, når regeringen holder fast i planerne om at fortsætte de årlige uddannelsesbesparelser frem mod 2021.

”Det er en ond spiral, som truer skolerne på eksistensen, og den vil få betydelige konsekvenser for børn og unge i familier, der er flyttet med de statslige arbejdspladser. Disse unge kan få en meget lang transporttid til nærmeste gymnasieuddannelse”, fastslår Annette Nordstrøm Hansen.

”Skolelukninger vil desuden føre til tab af arbejdspladser i yderområderne. Det virker direkte kontraproduktivt på udflytningsplanernes mål om at ville sikre områderne flere statslige arbejdspladser, og det understreger, at der mangler sammenhæng i regeringens politik”, udtaler Annette Nordstrøm Hansen.

Er svaret på færre unge flere skoler?27.10.2021 11:05:36 CEST | Pressemeddelelse

”Det er prisværdigt, at regeringen fremhæver betydningen af uddannelse og vil sikre ungdomsuddannelser over hele landet. Vi er fuldt og helt enige med regeringen i, at det er afgørende, at de unge, der i dag ikke får en ungdomsuddannelse, hjælpes til uddannelse. Men i en tid med færre og færre unge risikerer vi, at vi får splittet bæredygtige gymnasier og andre ungdomsuddannelser op i ikke levedygtige, små skoler. Faktisk har vi i sektoren i forvejen mange bekymringer om, hvorvidt det er muligt at fastholde det eksisterende finmaskede net af ungdomsuddannelser, i de kommende år,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.