DI - Dansk Byggeri

Indbrud i fire ud af ti bygge- og anlægsvirksomheder

Ubudne gæster på rov efter værktøj og byggematerialer er et udbredt problem i bygge- og anlægsbranchen. Alene det seneste år har mere end fire ud af ti bygge- og anlægsvirksomheder haft indbrud i varebilen. Og næsten lige så mange har haft tyveknægte på byggepladsen, viser en ny spørgeskemaundersøgelse fra Dansk Byggeri.

Det er især i varebilerne, at tyvene går på rov efter elværktøj, støvsugere og andre maskiner. Dansk Byggeris undersøgelse viser, at 44 procent af bygge- og anlægsvirksomhederne er mødt op til en rippet bil det seneste år. Byggepladsen er også et udsat mål – her har 41 procent af virksomhederne i undersøgelsen haft besøg af tyveknægte.

- Der er ingen tvivl om, at tyveri er et kæmpe problem for bygge- og anlægsvirksomhederne, der hvert år koster mange penge, ressourcer og spildtid. I gennemsnit koster det en virksomhed ca. 17.000 kroner i bl.a. tabt arbejdsfortjeneste, selvrisiko og forsinkelser hos kunderne, når tyvene tømmer en varebil for værktøj, siger direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen.

GPS-udstyr og DNA-mærkning får tyvekosterne retur
Én af de virksomheder, der tæller med i den kedelige statistik, er snedker- og tømrerfirmaet Martin Egeskov A/S, der i foråret fik stjålet elværktøj og håndværktøj for omkring 25.000 kroner fra en af virksomhedens varebiler.

- Den håndværker, der skulle bruge bilen, kunne ikke arbejde uden værktøj. Og hele dagen gik med registrering, anmeldelse af det stjålne værktøj og omrokering af arbejdsopgaver. Hver gang, der er indbrud, går der en dag eller to, hvor bilen ryger ud af produktionen. Og så er der selvfølgelig kunder, vi bliver nødt til at aflyse, siger Sigfred Egeskov, der er projektleder i Martin Egeskov A/S.

Sidste år tilmeldte virksomheden én af sine biler til tyverisikrings-ordningen ”STOP TYPEN”, som Dansk Byggeri, Byggeriets Forsikringsservice og sikkerhedsrådgivningsfirmaet yourCompany netop har oprettet for at komme de mange tyverier i branchen til livs.

Derfor var værktøjet i bilen DNA-mærket, og noget af det var udstyret med en GPS, der efter tyveriet kunne spores til gerningsmandens adresse. Kort tid efter fik tyven derfor besøg af politiet og en medarbejder fra sikkerhedsrådgivningsfirmaet yourCompany, der kunne hente det stjålne elværktøj.

- Vi har virkelig været plaget af tyveri gennem mange år, men vi har hidtil stået fuldstændig magtesløse. Det er første gang, at vi har fået noget af det stjålne værktøj tilbage. Så nu har vi valgt at sikre alle vores biler gennem ordningen, siger Sigfred Egeskov.

Tyvene besøger både små og store virksomheder
Dansk Byggeris undersøgelse viser, at det især er store bygge- og anlægsvirksomheder, der er udsat for tyveri. Syv ud af ti virksomheder med mere end ti ansatte har haft indbrud inden for det seneste år. Men også mange små- og mellemstore virksomheder får besøg af ubudne gæster.

- Martin Egeskov A/S er et godt eksempel på, at det er en god idé at få sikret værktøj og andre værdier. Det gælder både for store og små virksomheder. Hvis værktøjet f.eks. er DNA-mærket, er der langt større sandsynlighed for at få de stjålne varer igen, og mærket værktøj er mindre attraktivt for både tyve og hælere, siger direktør Michael H. Nielsen.

Lige nu er 112 varebiler - fordelt på 13 virksomheder - tyverisikret gennem ordningen ”STOP TYVEN”, der får udviklingsstøtte fra en fond under Østifterne.

Indbrud i varebiler er mest udbredt i den østlige del af Danmark. Her angiver 59 procent af de adspurgte virksomheder, at de har haft indbrud i varebiler, mens det samme gør sig gældende for 32 procent af virksomhederne i den vestlige del af landet.

Direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, telefon 20 28 52 64
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94