IDA løser flere tvister ved mediation fremfor retssager

Mediation og retsmægling er fremtidens værktøj til løsning af konflikter. Og Ingeniørforeningen, IDA har stor succes med at løse de tvister, medlemmerne kommer i, ad den vej fremfor at føre langvarige retssager ved domstolene.
Finn Lænkholm, advokat i IDA, retsmægler ved domstolene og formand for Danske Mediatoradvokater.

Når Ingeniørforeningen, IDA's medlemmer ender i en juridisk konflikt på deres arbejdsplads, benytter IDA's advokater sig oftere og oftere af mediation og retsmægling som løsningsværktøj. Indtil nu har IDA brugt retsmægling og mediation i 30 sager, hvor 24 er løst på denne måde. De resterende 6 sager fortsatte ved domstolene.

”Tallene er ikke til at tage fejl af. Når vi bruger mediation og retsmægling, bliver 80 pct. af sagerne forligt. Det viser med al tydelighed det potentiale, som denne konfliktløsningsmetode rummer,” siger Finn Lænkholm, der er advokat i IDA, retsmægler ved domstolene og formand for Danske Mediatoradvokater.

Ifølge Finn Lænkholm er der indlysende fordele ved at gå mediationsvejen fremfor at føre sagen ved domstolene, når en konflikt skal løses.

”Processen er væsentligt hurtigere end den gængse proces ved domstolene. Fra parterne bliver enige om at forsøge at løse konflikten ved mediation eller retsmægling, vil de oftest mødes inden for en måned, og efter blot en dags mægling er konflikten typisk forligt. Til sammenligning vil en retssag ofte strække sig over flere år. Derfor er mediation også i dag en integreret del af IDA's modelkontrakt,” siger han.

Finn Lænkholm påpeger, at under en konfliktmægling er forhandlingsklimaet langt bedre sammenlignet med en retssag, hvor fronterne oftest trækkes hårdt op. Når man har besluttet sig for at gå ind i en mægling med en neutral mediator for bordenden, så tager parterne ejerskab til konflikten, og det fører ofte til større gensidig forståelse. Når den stemning først er skabt, er man som regel også indstillet på at løse konflikten og lave en aftale, som begge parter er tilfredse med.

”Konfliktmægling passer godt til det moderne arbejdsmarked. Hvis mediationen ender med et forlig, kan alle parter lægge sagen bag sig og komme videre med deres arbejdsliv. Mange mennesker undervurderer den mentale belastning, som en langvarig proces ved domstolene ofte vil være. Set fra IDA’s side er mediation en win-win-situation for alle parter, for modparten sparer også en masse intern tid og udgifter. Derfor anbefaler vi vores medlemmer, at de prøver mediation og retsmægling for at se, om det kan løse uenighederne,” siger Finn Lænkholm.

Han understreger, at retsmægling og mediation er et risikofrit tilbud.

”Hvis mæglingen ikke ender med en forligsmæssig løsning af sagen, så fortsætter den som en retssag ved domstolene. Mediation og retsmægling er et risikofrit tilbud, som ikke stiller nogle parter ringere,” siger Finn Lænkholm.

Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA, e-mail: slr@ida.dk / tlf. 51 85 17 64

Billeder