IDA: Infrastrukturplan er for meget asfalt og for lidt grønt

Udspillet svigter ved ikke klokkeklart at flytte balancen fra gråt til grønt. Danmark har ikke brug for mere asfalt, for udbyggede veje fører typisk blot til mere trafik.

“Der er for meget asfalt, men regeringen fortjener ros for ikke at vende det blinde øje til den bydende nødvendighed af at udbygge og forbedre jernbanenettet markant på en måde, hvor flere vil se en klar fordel i at vælge toget, som samtidig skal drives af grøn strøm.”

Sådan siger Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA, som kommentar til regeringens infrastrukturplan, der har fået titlen ’Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035’.

Ambitionen med infrastrukturplanen er, at landet skal bindes bedre sammen, men ikke med flere og større motorveje, mener IDA. For det er afgørende, at flere pendler uden deres bil, og at vi også bruger teknologi og roadpricing til at mindske trængsel.

”Den endelige aftale må pinedød lægge sporene til en markant CO2-reduktion af transporten og ikke blot status quo. Motorveje må veksles til mindre klimabelastende løsninger, for vi skal ikke have flere biler, men derimod bruge dem på en smartere måde. Flere elbiler giver hverken mindre trængsel eller færre fossile i sig selv,” siger Thomas Damkjær Petersen.

IDA arbejder også for bedre forhold for cyklister og flere op på cyklen – også mellem byerne – en overvældende prioritering af kollektiv trafik og sublime vilkår for elektrificering af biler, lastbiler og tog bør være hjørnestenene i den endelige aftale, mener Thomas Damkjær Petersen.

”Her har regeringen kun lagt skinnerne til at bringe os halvt i mål med for stort et fokus på motorveje. Corona-krisen har åbnet en dør med åbenbaringen om, at mange kan have et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor færre skal transportere sig på samme tid. Det skal afspejles i en kommende aftale. Vi håber på et bredt forlig og på, at nogle af pengene bliver flyttet fra asfalt over til mere kollektiv trafik,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA - tlf. 21708784
Tina Splidsboel, presserådgiver - tlf. 60 666 700 - mail: tsp@ida.dk