Grouleff Communications

ICM effektiviserer lagerlogistikken med mobile robotter

Del

Det rette værktøj til opgaven. Det er filosofien bag den måde, grossistvirksomheden ICM har designet hele sit logistikflow på. På højlageret i Odense kører bemandede trucks sig nu mellem 12 meter høje og smalle reoler med paller, som mobile MiR-robotter leverer i en lind strøm. I varemodtagelsenløser erfarne logistikmedarbejdere de komplekse opgaver, altimens de holder robotterne beskæftigede med transportopgaver. Den automatiserede palletransport har frigjort 40 timer om ugen, som de ansatte kan bruge på mere komplekse og værdiskabende opgaver. ICM er det første logistikcenter i Danmark, der har automatiseret med mobile robotter.

Den automatiserede palletransport har frigjort 40 timer om ugen, som de ansatte kan bruge på mere komplekse og værdiskabende opgaver. ICM er det første logistikcenter i Danmark, der har automatiseret med mobile robotter.
Den automatiserede palletransport har frigjort 40 timer om ugen, som de ansatte kan bruge på mere komplekse og værdiskabende opgaver. ICM er det første logistikcenter i Danmark, der har automatiseret med mobile robotter.

I Odense ligger en højteknologisk lagervirksomhed med et mylder af palletrafik dagligt fra 7-22. Tonsvis af varer ankommer årligt på i alt 31.000 paller til ICMs logistikcenter. De ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året, hovedparten med dag-til-dag-levering. ICM er blandt Skandinaviens førende leverandør inden for personlig sikkerhed, teknisk udstyr samt arbejdsmiljøprodukter.

Pladsen er trang. Kundernes tålmodighed er kort. Konkurrencen er hård. Derfor skal tiden, personaleressourcerne og kvadratmeterne udnyttes optimalt.

Takket være en investering i tre mobile MiR1000-robotter sparer tre ansatte nu dagligt hver især flere timer. De slipper for at bruge tid på manuelt at kørepaller på en stabler fratil højlageret. I stedet kan de nøjes med at placere pallerne på de særlige MiR-racks, som robotterne kan hente pallerne på og køre dem videre ind til højlageret. Her står MiR-racks for enden af reolerne, så højtrucks kan hente pallerne dér og fordele varerne på de relevante hylder.

Truckførerne i højtrucks melder automatisk ind, når de har taget en palle fra et rack, og så kan jeg bare trykke på en tablet og sende en MiR-robot mere afsted på en mission. På den måde sørger robotterne for, at højtrucksene hele tiden er forsynet med paller, fortæller Jesper Lorenzen. Han er lagerassistent og ansvarlig for varemodtagelsen hos ICM A/S.

Mobile robotter samarbejder med mennesker og trucks og frigør 40 timer ugentligt

Truckførerne i højtrucks kan via et kort på en tablet i højtrucken hele tiden se, hvor de små mobile robotter befinder sig, ligesom de mobile robotter gør opmærksomme på sig selv med lyd og lys, derhvor trafikken er mest intens. Herved er der et tæt samarbejde mellem trucks og robotter, og i en virksomhed med konstant intern trafik er kommunikationen mellem køretøjer vital for at undgå at forskellige maskiner blokerer for hinanden.

ICM har lavet en omfartsvej til de mobile robotter, så der nu er frigivet plads til den øvrige trafik på logistikcentret. Før var der mere trængsel af de mange ture med manuelle stablere på hovedfærdselsårerne, som nu er erstattet af MiR-robotterne. MiRs flådestyringssoftware, MiR Fleet, sørger desuden for at fordele opgaverne mellem de tre mobile robotter, så det er den robot, der hurtigst kan løse en opgave, der vælges, og den sørger også for, at de tre mobile robotter selv kører hen og tanker op med strøm mellem opgaverne, så nedetiden optimeres.

Samlet set frigør de mobile robotter cirka 40 timer hver uge hos ICM, der før blev brugt på bemandet intern transport mellem varemodtagelse og indplaceringsområder.De bruges nu mere værdifuldt, nemlig på planlægning og optimering: Det at vurdere, disponere og prioritere pallerne og deres indhold er en kompliceret opgave, der kræver indsigt og erfaring, fordi der er mange parametre at tage højde for. Derfor skal den løses af mennesker.

Robotterne har frigjort tid til at vi kan optimere lageret og fintune flowet. Vi harvænnet os til den nye teknologi og har lært at arbejde på en helt anden måde. Jo mere vi får det ind under huden, jo mere tid vinder vi ved at automatisere med mobile robotter, konstaterer Jesper Lorenzen.

Nemme robotter gør jobbet mere attraktivt

Logistikken på højlageret kører nu som smurt med moderne mix af medarbejdere, mobile robotter og trucks. ICM's blandingsforhold er 3 mobile robotter, 3 bemandede højtrucks, 10 manuelle stablere og 26 dedikerede medarbejdere.

De mobile robotter har ikke kun øget effektiviteten hos ICM. De har også løftet arbejdsmiljøet, vurderer Brian Brandt, der er ICMS’s lagerchef/Warehouse Manager. Han ser mangepositive perspektiver i at investere i teknologi, der både øger kapaciteten og jobtilfredsheden.

Det er simpelthen supersjovt at arbejde med mobile robotter. Det med at man kan flytte noget fra a til b helt uden at røre ved det, det er fedt. MiR-robotterne er designet så enkelt og brugervenligt, at jeg kan trække en ny kollega ind fra gaden, som også vil synes, de er logiske at betjene, siger Brian Brandt og iagttager smilende en MiR1000-robot komme kørende med 600 kilo aftørringsklude på en palle.

Grossisten bruger robotter for at passe godt på sine folk

Søren Jepsen,Supply Chain Direktør i ICM A/S, fortæller, at det har været en lærerig proces at udtænke det optimale workflow for hele trafikafviklingen og varetransporten i logistikcentret.

Vores lager er et såkaldt kaoslager styret af et warehouse management system. Vi skal være gearet til at kunne smide alt, hvad vi har i hænderne for at kunne levere inden for 24 timer til vores kunder i Danmark. Derfor handler det om at bruge vores ressourcer kløgtigt.Vi investerer i ny teknologifor at kunne værne omvores medarbejderstab og tiltrække nye dygtige folk, siger Søren Jepsen.

Hos ICM ser ledelsen et soleklart potentiale for at automatisere flere processer. Lige nu er det flowet fra vareindlevering til lager, men på sigt vil ICM også automatisere transporten fra pluk til vareudlevering og drage endnu mere nytte af robotterne.

ICM A/S blev grundlagt i 1946 og er siden vokset til via organisk vækst og opkøb af virksomheder relateret til sikkerhed og hygiejne. Den årlige omsætning ligger i omegnen af 400 millioner kroner.

Fakta:

Det daglige workflow på ICM’s logistikcenter, som udgør et areal på XXX kvm:

  1. Lastbiler ankommer med varer
  2. Vareindleveringens medarbejdere tømmer lastbilerne med stablere
  3. Varer til højlageret placeres på MiR racks
  4. MiR-robotter kører paller til højlageret.
  5. Højtrucks placerer paller på hylderne i højlageret.
  6. Højtrucks plukker varer i højlageret og kører dem til vareudleveringen
  7. Medarbejderne pakker ordrerne
  8. Pakkede ordrer placeres i lastbiler
Se video om ICMs erfaringer og andre videoer om mobile robotter
Videokanal

Nøgleord

Kontakter

Uddybende interview og virksomhedsbesøg: Presserådgiver Malene Grouleff, +45 28915809

Billeder

Den automatiserede palletransport har frigjort 40 timer om ugen, som de ansatte kan bruge på mere komplekse og værdiskabende opgaver. ICM er det første logistikcenter i Danmark, der har automatiseret med mobile robotter.
Den automatiserede palletransport har frigjort 40 timer om ugen, som de ansatte kan bruge på mere komplekse og værdiskabende opgaver. ICM er det første logistikcenter i Danmark, der har automatiseret med mobile robotter.
Download
Tonsvis af varer ankommer årligt på i alt 31.000 paller til ICMs logistikcenter. De ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året. Derfor er det alfa og omega, at den interne logistik kører i olie.
Tonsvis af varer ankommer årligt på i alt 31.000 paller til ICMs logistikcenter. De ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året. Derfor er det alfa og omega, at den interne logistik kører i olie.
Download
ICM har lavet en omfartsvej til de mobile robotter, så der nu er frigivet plads til den øvrige trafik på logistikcentret. Før var der mere trængsel af de mange ture med manuelle stablere på hovedfærdselsårerne, som nu er erstattet af MiR-robotterne.
ICM har lavet en omfartsvej til de mobile robotter, så der nu er frigivet plads til den øvrige trafik på logistikcentret. Før var der mere trængsel af de mange ture med manuelle stablere på hovedfærdselsårerne, som nu er erstattet af MiR-robotterne.
Download
Logistikken på højlageret kører nu som smurt med moderne mix af medarbejdere, mobile robotter og trucks. ICM's blandingsforhold er 3 mobile robotter, 4 bemandede højtrucks, 10 manuelle stablere og 26 dedikerede medarbejdere.
Logistikken på højlageret kører nu som smurt med moderne mix af medarbejdere, mobile robotter og trucks. ICM's blandingsforhold er 3 mobile robotter, 4 bemandede højtrucks, 10 manuelle stablere og 26 dedikerede medarbejdere.
Download
Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM A/S fortæller, at ICM transporterer varer henover relativt lange afstande i sit store logistikcenter i Odense, Danmark: Derfor er vi optaget af at strømline vores interne transport. Her har vi fundet ud af, at MiR-robotter kan gøre en stor forskel
Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM A/S fortæller, at ICM transporterer varer henover relativt lange afstande i sit store logistikcenter i Odense, Danmark: Derfor er vi optaget af at strømline vores interne transport. Her har vi fundet ud af, at MiR-robotter kan gøre en stor forskel
Download
Takket være en investering i tre mobile MiR1000-robotter sparer tre ansatte nu dagligt hver især flere timer. De slipper for at bruge tid på manuelt at køre paller på en stabler fra til højlageret. Jesper Lorenzen er en af de ansatte hos ICM, der har fået forandret sit job som følge af robotteknologien.
Takket være en investering i tre mobile MiR1000-robotter sparer tre ansatte nu dagligt hver især flere timer. De slipper for at bruge tid på manuelt at køre paller på en stabler fra til højlageret. Jesper Lorenzen er en af de ansatte hos ICM, der har fået forandret sit job som følge af robotteknologien.
Download
ICMS’s lagerchef Brian Brandt synes, det er supersjovt at arbejde med mobile robotter. Det med at man kan flytte noget fra a til b helt uden at røre ved det, det er fedt. MiR-robotterne er designet så enkelt og brugervenligt, at jeg kan trække en ny kollega ind fra gaden, som også vil synes, de er logiske at betjene.
ICMS’s lagerchef Brian Brandt synes, det er supersjovt at arbejde med mobile robotter. Det med at man kan flytte noget fra a til b helt uden at røre ved det, det er fedt. MiR-robotterne er designet så enkelt og brugervenligt, at jeg kan trække en ny kollega ind fra gaden, som også vil synes, de er logiske at betjene.
Download
Samlet set frigør de mobile robotter cirka 40 timer hver uge hos ICM, der før blev brugt på bemandet intern transport mellem varemodtagelse og indplaceringsområder.De bruges nu mere værdifuldt, nemlig på planlægning og optimering.
Samlet set frigør de mobile robotter cirka 40 timer hver uge hos ICM, der før blev brugt på bemandet intern transport mellem varemodtagelse og indplaceringsområder.De bruges nu mere værdifuldt, nemlig på planlægning og optimering.
Download
Pladsen er trang. Kundernes tålmodighed er kort. Konkurrencen er hård. Derfor skal tiden, personaleressourcerne og kvadratmeterne udnyttes optimalt.
Pladsen er trang. Kundernes tålmodighed er kort. Konkurrencen er hård. Derfor skal tiden, personaleressourcerne og kvadratmeterne udnyttes optimalt.
Download
Truckførerne i højtrucks melder automatisk ind, når de har taget en palle fra et rack, og så kan medarbejderne bare trykke på en tablet og sende en MiR-robot mere af sted på en mission. På den måde sørger robotterne for, at højtrucksene hele tiden er forsynet med paller.
Truckførerne i højtrucks melder automatisk ind, når de har taget en palle fra et rack, og så kan medarbejderne bare trykke på en tablet og sende en MiR-robot mere af sted på en mission. På den måde sørger robotterne for, at højtrucksene hele tiden er forsynet med paller.
Download

Links

Information om Grouleff Communications

Grouleff Communications
Workspace, Haslegaardsvej 10
8210 Aarhus V

+45 28915809http://www.grouleff.it/

Følg pressemeddelelser fra Grouleff Communications

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Grouleff Communications

Regnskab: Blue Ocean Robotics investeringer i vækst virker6.4.2020 07:24:26 CESTPressemeddelelse

Venturefabrikken Blue Ocean Robotics har opnået vækst på alle fronter efter et år, hvor der blev lagt mange kræfter og i alt 40 millioner kroner i at gøre flere nye robotter klar til verdensmarkedet. Det gælder datterselskaberne Beam Robots, som nu hedder GoBe Robots, og også UVD Robots og PTR Robots. Blue Ocean Robotics Holding opnåede et resultat på 5,5 mill. kr. i 2019 og har en egenkapital på 130 mill. kr. Resultaterne i 2019 validerer det strategiskifte, som robotventurefabrikken gennemførte i 2018.

Danish business BILA to deliver enormous robot system for SalMar’s new InnovaNor facility in Norway19.3.2020 16:03:53 CETPress release

Denmark is closed due to corona but is open for business. At Denmark's largest automation firm, BILA, employees are working at full throttle; the company has just landed a huge order for the Norwegian salmon industry. BILA will automate sorting, packing and palletising for one of the world's largest salmon producers, with an annual production volume in excess of 150,000 tonnes of salmon.

Danske BILA skal levere kjempestort robotanlegg til SalMars nye InnovaNor-fabrikk i Norge19.3.2020 14:00:09 CETpressemelding

Danmark er stengt for korona, men åpent for forretninger. Hos Danmarks største automasjonshus BILA jobber medarbeiderne under høytrykk: Nå har selskapet nettopp landet en kjempeordre til den norske lakseindustrien. BILA skal automatisere sortering, pakking og palletering for en av verdens aller største lakseprodusenter med et årlig produksjonsvolum på mer enn 150 000 tonn laks.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum