I næsten tre ud af fire kommuner har genbrugspladsen åbent ti timer dagligt

Kommunerne har gjort det meget nemmere for virksomhederne at komme af med mindre mængder affald. 71 kommuner holder åbent i de ti timer i tidsrummet mellem kl. 7-17. Antallet af kommuner, der tilbyder døgnåbne pladser, er også steget markant. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Det er efterhånden sjældent, at håndværkeren kommer til en lukket port, når byggeaffal­det skal afleveres. Faktisk er det i de se­nere år blevet markant nemmere at komme af med affaldet, fordi de kommunale gen­brugspladser holder længere åbent.

71 kommuner har genbrugspladser, som holder åbent i de ti timer dagligt i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Yderli­gere 15 kommuner holder åbent imellem ni og ti timer.

37 kommuner har i år døgnåbne gen­brugspladser mod 16 for blot to år siden, og antallet af døgnåbne genbrugspladser er steget fra 49 til 95, viser opgørelsen fra Dansk Byggeri.

- Det er vigtigt for de mange mindre håndværksvirksomheder, at de nemt kan komme af med affaldet, så de ikke skal køre unødig langt eller på tidspunkter, der passer dårligt ind i arbejdsdagen. Derfor er det en forbedring af den kommunale service over for de mindre virksomheder, at de oftere kommer til en genbrugsplads, hvor porten er åben i tids­rummet mellem kl. 7-17, siger er­hvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Maria Rask Hetoft Poulsen.

Hovedstadsområdet holder længe åbent
I Hovedstadsområdet, på Lolland-Falster og på Bornholm har alle kommuner genbrugspladser med en åbningstid på ti timer i den erhvervsvenlige åbningstid mellem klokken 7 og 17. Det samme gælder for Nordsjælland, bortset fra én kommune.

I den modsatte ende ligger Fyn, hvor fire ud af ti kommuner kun har åben i syv eller færre timer. I Sydjylland har fire kommuner en kortere åbningstid end ti timer.

- De meget varierende åbningstider, og den forskellige håndtering i øvrigt illustre­rer gevinsterne ved et kommunalt samar­bejde. Det ser vi for eksempel i Business Region Aarhus, som dækker 12 kommuner, og hvor alle genbrugspladser i hele businessregionen har samme åbningstid, siger erhvervspolitisk konsulent Maria Rask Hetoft Poulsen.

Vigtig med sortering
Dansk Byggeri peger på, at genbrugspladserne ikke udelukkende skal kunne modtage byggeaffaldet, men også kunne sikre en sortering, som gør det muligt at genanvende mere af affaldet.

- Det er vigtigt, at kommunerne lever op til kravene om kontrol på pladserne og til stadighed arbejder mere ensartet, hvis vi skal udnytte de muligheder, der er for at genanvende byggeaffaldet på en forsvarlig og miljørigtig måde. Derfor skal kommunerne opfylde deres pligt til at sikre sortering og håndtering, siger Maria Rask Hetoft Poulsen.

- Ellers kan vi nemlig på længere sigt ikke øge genanvendelsen af materialerne. Derfor er det vigtigt, at genbrugspladserne løbende bliver bedre til at sortere materialerne.

Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Maria Rask Hetoft Poulsen, telefon 28 11 25 52
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65