Sort/Hvid

“I islam skal man tro, men ikke røre.”

Del

Den dansk-irakiske kunstner Lina Hashim har undersøgt en forbudt dimension af islam, som vi sjældent hører om i Danmark. Med egen krop og sind som indsats har hun begivet sig ind i en ulovlig underverden, hvor magi eksisterer, og besværgelser kan få skæbnesvangre konsekvenser for de mennesker, de rammer

Kunstneren Lina Hashim har over en årrække foretaget en på én gang antropologisk og personlig under-søgelse af, hvordan sort magi praktiseres i muslimske miljøer i dag – både i lande langt herfra og herhjemme i Danmark. En praksis, der er ulovlig i de fleste muslimske lande, og som straffes med døden i Saudi-Arabien.

Resultatet præsenterer hun selv i The Touch på Sort/Hvid i Kødbyen den 23. september til den 11. oktober 2020, hvor hun fortæller sin personlige historie midt i sin nye udstilling.

Islamiske paradokser

I sin kunst beskæftiger sig Lina Hashim sig med paradokser i den religion, hun er opvokset i og med. Tidligere har hun blandt andet fotograferet anonymiserede tørklædeklædte kvinders hår med en imams velsignelse og udstillet fotografier af afdøde selvmordsbombere, af martyrer, som købes og sælges på internettets afkroge, dyppet i kunstnerens eget blod.

I The Touch går Lina Hashim til modsigelsen i, at man som muslim skal tro på magi og for-bandelser, men at det er forbudt at røre ved. Magi praktiseres ved at påkalde såkaldte djinner, eller ånder, gennem særlige og ofte krævende ritualer. Djinner kan både beskytte og hjemsøge.

Som muslim tror man ikke kun på Allah, og at Mohammed er hans profet og sendebud. Koranenhenvender sig til både mennesker og djinner, og djinnernes verden skal man tro på som muslim. Man må bare ikke tage kontakt til dem. For det forbyder den samme religion, som kræver af en, at man tror på dem. I islam skal man tro, men ikke røre. Det paradoks var jeg interesseret i at udforske,” siger Lina Hashim om baggrunden for The Touch.

En kunstners forbandelse

Undersøgelsen tager udgangspunkt i det forhold, at Lina Hashim angiveligt selv er ramt en forbandelse.

På hendes bryllupsrejse i Marokko i 2013 tog hendes liv meget pludseligt en voldsom drejning: Ægteskabet blev fra den ene dag til den anden præget af distance, vold og trusler. Det endte med at føre til flere ophold på krisecentre og psykiatrisk indlæggelse.

Da et familiemedlem foreslog en “åndelig undersøgelse,” begyndte Lina Hashim sin udforskning af islams skyggeverden. Og her stod det hurtigt klart for alle de lærde, hun opsøgte, at hun var ramt af en forbandelse. Nogen ville Lina Hashim det ondt og havde ved hjælp af sort magi besat hende med selvmordstanker og ulykke i sit kærlighedsliv.

I The Touch fortæller Lina Hashim, hvordan forbandelser fungerer i islam i dag, og hvordan forbandelsen har påvirket hendes eget liv. Undervejs udstiller hun de genstande, som hun har anvendt til at påkalde djinnernes magiske verden: sjældne røgelser, hud og hår og affald fra sin egen krop, afskårne kattetunger, nedgravede æg og meget andet. Hertil kommer kunstnerens egne bearbejdelser i træsnit, arabisk kalligrafi og performance.

Lina Hashim har op til udstillingen gennemgået en række grænseoverskridende ritualer med fremmede heksedoktorer både i udlandet og herhjemme, som indebærer forskellige brutale handlinger. Dem fortæller hun om i udstillingen, som er iscenesat i samarbejde med instruktør og dramatiker Christian Lollike, der også er kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.

Om Lina Hashim

Lina Hashim blev født i Kuwait til irakiske forældre, men flygtede til Danmark med sine familie i 1992. Med kontroversielle værker om paradokser i islam, har hun markeret sig som en original og grænsehævende skikkelse i dansk kunst: I Selvmordsbombere (2016) udstillede hun fotografier af afdøde islamiske martyrer overhældt med sit eget blod. I Ulovlige møder (2013) fotograferede hun unge muslimske elskende i biler. I Uden vind (2012) tog hun billeder af unge tørklædebærende kvinders hår.

Lina Hashims værker er blevet vist i hele Danmark og flere steder i Europa, bl.a. Frankrig, Tyskland og Sverige. Hun var for nylig nomineret til Rudin Prize for Emerging Photographers og blev i den forbindelse udstillet på det prestigefulde Norton Museum i Florida, USA.

Efter antropologiske studier tager Lina Hashim nu sin afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi med delelementer af The Touch, som bliver vist på afgangsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg i september 2020.

The Touch på Sort/Hvid er Lina Hashims første soloudstilling som færdiguddannet kunstner.

The Touch spiller på Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V den 23. september – 11. oktober 2020. Billetter kan bestilles på sort-hvid.dk og Teaterbilletter.dk.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
Lina Hashim, Foto af Hans Zeuthen
Lina Hashim, Foto af Hans Zeuthen
Download

Information om Sort/Hvid

Sort/Hvid
Sort/Hvid



Sort/Hvid er et af Københavns mest toneangivende teatre. Sort/Hvid skaber kunst, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. I samarbejde med kunstnere, performere, forskere, teatre, festivaler og kunstinstitutioner i Danmark og i udlandet konfronterer teatret aktuelle problemstillinger i den offentlige debat i forsøget på at udvide den offentlige bevidsthed. 

Sort/Hvid ledes af den anerkendte dramatiker og instruktør, Christian Lollike. Teatret står blandt andet bag meget omtalte forestillinger som Manifest 2083, der er baseret direkte på Anders Behring Breiviks manifest i forbindelse med massakren på Utøya den 22. juli 2011, I føling – en krigsballet, hvor 30 dansere fra Det Kongelige Teaters balletkompagni Corpus dansede med tre krigsveteraner, zombieforestillingen Living Dead (samarbejde med Aarhus Teater), nyfortolkningen af Holbergs klassiker Erasmus Montanus (Samarbejde med Aarhus Teater), Black Madonna af og med Madame Nielsen og Don Juan under CPH Opera Festival 2019, hvor livet efter forføreren over alle forførere blev fejret i en blanding mellem en begravelse og en klub.

Sort/Hvid havde oprindeligt til huse i historiske bygninger i indre København, det tidligere CaféTeatret. Christian Lollike overtog CaféTeatret i 2011 og lod i 2014 teatret omdøbe til Sort/Hvid. Blot et halvt år efter navneskiftet gjorde en brand teatret husvild. Med overvældende støtte fra Københavns Kommune, flere fonde og en crowdfundingkampagne ombyggede Sort/Hvid i 2016 en gammel slagtehal i Kødbyen i København. Her har Sort/Hvid siden 2017 haft til huse i et scenerum, hvor alle vægge er fleksible, og rummene kan omdannes til hver enkelt kunstneriske oplevelse. 

Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Forskere og kunstnere går sammen om at skabe et nyt samfund27.8.2020 08:26:57 CESTPressemeddelelse

Covid-19-pandemien og dens positive påvirkning på klimaudfordringerne afslører, at en ny samfundsforståelse er nødvendig. Kunstnerkollektivet The Other Eye of The Tiger bestående af blandt andre den kendte skuespiller Morten Hee Andersen, den prisbelønnede scenograf Ida Grarup og den svenske instruktør Henrik Grimbäck har samlet en gruppe forskere i et teaterprojekt, der skal give konkrete bud på, hvordan vi kan gentænke samfundet.

Kunstner sad til middag med det kinesiske kommunistparti - nu skaber hun en teaterforestilling om det11.2.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Kina er centrum vor tids største verdenspolitiske forhandlinger og tager stor plads i mediebilledet, men vores viden om Kina er mangelfuld og unuanceret, mener instruktør og dramatiker Sigrid Johannesen. I efteråret 2019 rejste Johannesen til Kina for at forstå det moderne Kina. Snart sad hun til middag med kommunistpartiet. Hendes rejse bliver nu til teaterforestillingen MADE IN CHINA på Sort/Hvid og Aarhus Teater.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum