Hvilken forsikring dækker, hvis uheldet er ude til firmajulefrokosten?

Hvis firmajulefrokosten ender med et brækket ben eller skæve briller, er det så virksomhedens arbejdsskadeforsikring eller medarbejderens egen ulykkesforsikring, der dækker? Det kommer blandt andet an på, hvornår julefrokosten slutter officielt.

Julen står for døren, og det samme gør firmajulefrokosterne med snaps, dans og hvad der ellers hører sig til. Den festlige aften kan desværre godt ende med et brækket ben på dansegulvet eller et styrt på cyklen på vej hjem. Men hvilke skader dækker arbejdsgiverens forsikring i forbindelse med årets julefrokost?

- Hvis skaden skal betragtes som en arbejdsskade, er det først og fremmest afgørende, at det er arbejdsgiveren, der står bag festen. Hvis medarbejderne selv har besluttet at holde en julefrokost, vil arbejdsgiverens forsikring altså ikke dække skaden, hvis uheldet er ude, siger arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri Mette Møller Nielsen.

Ifølge reglerne dækker arbejdsskadeforsikringen dog kun frem til julefrokostens officielle sluttidspunkt.

- Så hvis en medarbejder fortsætter festen på arbejdspladsen eller tager videre i byen efter julefrokostens afslutning og falder på cyklen, så er vedkommende ikke længere forsikret af sin arbejdsgiver. For virksomhederne kan det derfor være en rigtig god idé at skrive et sluttidspunkt på invitationen, siger Mette Møller Nielsen.

Promille og sted har ingen betydning
En julefrokost kan godt ende med at blive en våd affære med snaps og juleøl, men det har ingen betydning for reglerne, om medarbejderen er beruset eller ej. Det er heller ikke afgørende, om julefrokosten finder sted på arbejdspladsen eller ude i byen. Det afgørende er, om skaden sker inden for julefrokostens officielle tidsramme, og om det er arbejdsgiveren, der står bag festen.

- Hvis det, som medarbejderen foretager sig, når ulykken sker, er en del af julefrokosten, så er der tale om en arbejdsskade. Og så har det ingen betydning, hvordan uheldet sker, eller om medarbejderen er meget beruset, når han eller hun styrter på dansegulvet, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, mmn@danskbyggeri.dk, telefon 22 45 47 72
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.