Hver syvende byggevirksomhed er lige nu ramt af vandmasserne

Bygge- og anlægsbranchen er hårdt ramt af den massive regn. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 14 procent af medarbejderne i landets bygge- og anlægsvirksomheder blev påvirket negativt af de store vandmasser i februar. Den megen regn gør det sværere at producere i store dele af branchen.

- Voldsomt vintervejr med sne, frost og efterårsorkaner har altid påvirket byggeriet. Men det usædvanlige i år er, at det er den vedholdende regn og de efterfølgende oversvømmelser, der rammer arbejdet på bygge- og anlægspladserne, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Når vandet på et tidspunkt trækker sig tilbage, får håndværksvirksomhederne omvendt typisk en periode med ekstra travlhed.

- Men set fra samfundets side, er der store tab ved de ødelæggende vandmasser i et lavtliggende land som Danmark, siger Bo Sandberg.

Dansk Byggeri efterlyser derfor en national handlingsplan for klimasikring og kystbeskyttelse. Og foreslår, at der bliver oprettet en statslig klima- og kystfond, der sikrer kommunerne bedre muligheder for at finansiere klimasikrings- og kystbeskyttelsesprojekter, og gør det nemmere for vandselskaberne at fjerne vandet, uanset hvor det kommer fra.

Mangel på ordrer og medarbejdere

Foruden den massive regn er flere bygge- og anlægsvirksomheder også påvirket af for få opgaver i ordrebogen. Og for anden måned i træk er der flere byggevirksomheder, der mangler opgaver, end der mangler arbejdskraft.

I februar blev 20 procent af bygge- og anlægsvirksomhederne ifølge Danmarks Statistik begrænset i produktionen på grund af mangel på efterspørgsel, mens 19 procent blev begrænset af mangel på arbejdskraft.

- De nye tal bekræfter, at det konjunkturmæssige pres på byggeriets arbejdsmarked er aftagende, mens den underliggende, mere strukturelle mangel på faglærte medarbejdere fortsat består, siger cheføkonom Bo Sandberg.

Mere positive forventninger til fremtiden

Ifølge Danmarks Statistik er byggeriets forventninger til fremtiden blevet lidt mindre negative i februar - med en sammensat konjunkturindikator på minus tre mod minus syv måneden før.

- Bygge- og anlægsbranchen kan se tilbage på seks års ubrudt opsving fra 2013 til 2019, og det meste tyder også fortsat på en blød landing i 2020. I februar kom der også en positiv korrektion i konjunkturindikatoren ovenpå en meget negativ vurdering af især ordrebeholdningen i januar, siger Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Dansk Byggeri bakker op om vismændenes rapport24.3.2020 12:01:00 CETPressemeddelelse

Dansk Byggeri er enig med de økonomiske vismænd i, at investeringer i transport og infrastruktur generelt hæver produktiviteten, fordi bedre infrastruktur binder virksomheder og medarbejdere bedre sammen. I dagens rapport fra Det økonomiske Råd bliver coronakrisen også kommenteret, og Dansk Byggeri mener, ligesom de økonomiske vismænd, at det er afgørende med kraftfulde tiltag, der kan holde hånden under økonomien i forbindelse med krisen.