Hver ottende husejer får alvorlige skader på huset

Det kan blive dyrt, hvis man ikke vælger den rigtige husforsikring, når man køber hus. I 2016 udbetalte forsikringsselskaberne 2,5 milliard kroner i erstatning til at dække skader i næsten hver ottende husstand. Ifølge Forsikring & Pension viser det store antal skader, at mange får brug for husforsikringen.

Mange danskere benytter påskedagene til at realisere drømmen om et nyt hjem. Selvom der er mange udgifter forbundet med at købe hus, kan det blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke er rigtigt dækket på sin husforsikring. Hver ottende husstand får nemlig skader på deres bolig, der skal dækkes af forsikringen. Det viser tal fra Forsikring & Pension.

På landsplan betyder det, at knap 166.000 huse årligt får skader. Den samlede udbetaling fra forsikringsselskaberne løber op i hele 2,5 milliard kroner, hvilket betyder, at de gennemsnitlige erstatningsbeløb ligger på ca. 15.000 kroner.

- Der er rigtig mange skader på huse om året, og da antallet af husskader ligger på det samme høje niveau hvert år, er der grund til at gøre folk opmærksomme på, hvor vigtig husforsikringen er for husejere. På Forsikringsguiden.dk kan man nemt finde den rigtige forsikringsdækning til den bedste pris, siger konsulent i Forsikringsoplysningen Anja Lintrup Sørensen.

Størst risiko for vandskade
Husforsikringen kan blandt andet dække skader forårsaget af brand, vand, storm og råd. Brandskader er de suverænt dyreste skader at dække med et gennemsnitligt erstatningsbeløb på 35.850 kroner i 2016.

Vandskader er ikke lige så dyre at udbetale erstatning til, men da der er langt flere vandskader end brandskader, fylder denne type skade mest i den samlede erstatningssum. Erstatning for vandskader løb op i hele 1,4 milliarder kroner i 2016.

- Mange husejere bliver desværre ramt af vandskader, og derfor kan vi kun opfordre folk til at gennemgå sin forsikring og få afklaret, hvad den dækker. Hvis ikke den dækker tilstrækkeligt, kan man overveje, om man skal investere i eksempelvis en udvidet vandskadedækning, siger Anja Lintrup Sørensen.

Selvom forsikring nok ikke er det første, man tænker på, når man køber nyt hus, er det ifølge Forsikringsoplysningen vigtigt at prioritere.

- Jeg opfordrer huskøbere til at få styr på husforsikringen. Det ville jo være ærgerligt, hvis en kedelig skade slår skår i glæden over det nye hjem, lyder rådet fra Anja Lintrup Sørensen.

Gode råd når du skal købe hus
1. Læs tilstandsrapporten grundigt, og dan dig et indtryk af husets stand.
2. Tag stilling til, hvordan du vil forsikre dit hus, ønsker du fx tillægsdækninger som svamp/insekt, rørskade, udvidet vandskade, skadedyr osv.?
3. Hvor stor en selvrisiko ønsker du? Dvs. den andel af skaden, som du selv skal betale.
4. Overvej at købe en ejerskifteforsikring i forbindelse med hushandlen. Modsat husforsikringen kan den dække skjulte skader, der ikke er nævnt i tilstandsrapporten.

Om Forsikringsguiden
Forsikringsguiden.dk er det eneste sammenligningsværktøj på nettet, der tilbyder nuanceret sammenligning af pris, dækning og service på de fleste private forsikringer, herunder netop indboforsikringen. Forsikringsguiden.dk, der er udviklet af Forsikring & Pension i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, blev i 2017 besøgt af knap 350.000 danskere.

Kilde
Tal over anmeldte skader og udbetalt erstatning er indberettet fra forsikringsselskaber, der er medlemmer af Forsikring & Pension.

Kommunikationskonsulent Maria Hjort Jakobsen
maj@forsikringogpension.dk, 41 91 91 01

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Landsdækkende kampagne i gang for lovpligtige ansvarsforsikringer12.12.2018 10:39Pressemeddelelse

50.000 køretøjer på vejene har i dag ikke den lovpligtige ansvarsforsikring. Det kan koste ejeren eller brugeren dyrt, hvis han eller hun påkører og invaliderer et andet menneske uden at være forsikret. For at få flest mulige til at få orden i deres forsikringsforhold træder en ny lov i kraft 1. januar 2019, der aktiverer et dagsgebyr på 250 kroner hos de, der fra årsskiftet ikke har forsikret deres køretøj. En stor kampagne er i gang for at informere om dagsgebyret, som et stort flertal i befolkningen, ifølge Epinion, også finder rimeligt.

Nye pensionsprognoser: Pensionister undgår lavere afkast26.11.2018 12:01Pressemeddelelse

Fremtiden byder på lavere afkast og højere renter. Det fastslår et sagkyndigt råd, der netop er kommet med nye forudsætninger til de beregninger, pensionsselskaberne giver til deres kunder. Pensionsbranchen justerer derfor beregningerne, og det går særligt ud over unge danskere med lang tid til pensionering. Nuværende pensionister berøres stort set ikke. Sådan lyder det fra brancheorganisationen Forsikring & Pension.