Hver femte føler sig tvunget på sociale medier

Sociale medier fylder mere og mere i den daglige kommunikation, hvad enten den er personlig eller af mere officiel karakter. Men det er ikke nødvendigvis alle, der med god vilje melder sig under de sociale mediers faner. Det viser en undersøgelse blandt godt 2.000 danskere foretaget af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA.
22 procent svarer, at den væsentligste grund til, at de føler sig tvunget til at være på sociale medier, er, at informationer om aktiviteter og arrangementer kun kommer ad den kanal. 41 procent angiver, at det er en af flere grunde til, at de er på sociale medier. Kun 24 procent svarer, at de ville være på sociale medier under alle omstændigheder.
Formand for Ingeniørforeningen, IDA Thomas Damkjær Petersen ser den her undersøgelse som en anledning til at overveje, hvilke platforme vi bruger til at kommunikere med.
”Det er ikke gratis at være på de sociale medier, fordi man betaler med sine data. Derfor bør det være sådan, at man er på de sociale medier, fordi man vælger det til. Ikke fordi man føler sig tvunget til det. Den her undersøgelse er en påmindelse til virksomheder, organisationer og forbrugere om, at man kan kommunikere gennem andre kanaler end eksempelvis Facebook,” siger han.
Thomas Damkjær Petersen mener, at det vigtig at skelne mellem ”need to know” og ”nice to know”
”Der skal naturligvis være respekt omkring de mennesker, som ikke ønsker at være på sociale medier. Derfor mener jeg, at vigtige informationer til alt fra sportsudøvere, forældre, gymnasieelever til studerende ikke kun skal foregå på sociale medier. Der findes andre løsninger, og hvis man af principielle årsager ikke ønsker at være på sociale medier, skal man ikke efterlades på hverken den eller anden perron,” siger han.
Føler du dig ”tvunget” til at være på de sociale medier, fordi meget information om fx arrangementer og aktiviteter kun kommer ad den kanal?
Procent |
|
Ja, det er den væsentligste grund til at jeg er på de sociale medier |
22 % |
Det er en af flere grunde til at jeg er på de sociale medier |
41 % |
Jeg ville være på de sociale medier under alle omstændigheder |
24 % |
Ved ikke |
13 % |
Total |
100 % |
Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA.1.669 svar fra personer, der alle er tilmeldt sociale medier.
Kontakter
Ulrik Frandsen 23 65 09 69
Billeder
Information om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
AI-anbefalinger kan skabe orden i kaos15.9.2025 14:36:40 CEST | Pressemeddelelse
IDA bakker op om ekspertgruppe, der vil skabe større transparens om AI-modeller og sikre økonomisk kompensation for at anvende ophavsretligt beskyttet materiale.
Milliarder til luftforsvar styrker Europas suverænitet12.9.2025 09:02:14 CEST | Pressemeddelelse
En aftale om et rekordstort indkøb af europæiske luftforsvarssystemer mindsker Europas afhængighed, mener Ingeniørforeningen, IDA.
Kulturminister sylter regler for ophavsret og AI12.9.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ophavsretten for kunstnere og forfattere bliver dagligt overtrådt af AI-virksomheder, men regeringens ekspertgruppe om AI og ophavsret er foreløbig otte måneder forsinket.
Danmark får ny naturvidenskabelig podcast8.9.2025 13:34:35 CEST | Pressemeddelelse
En ny podcast om biologi og bioteknologi ser dagens lys 11. september. Vært er Kristoffer Frøkjær, og bag podcasten står Ingeniørforeningen IDAs netværk IDA Bioscience.
IDA når historisk medlemsrekord4.9.2025 14:19:26 CEST | Pressemeddelelse
Med 175.000 medlemmer fortsætter fremgangen hos Ingeniørforeningen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum