Hver 8. nye studerende er ensom
I en ny analyse har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) set nærmere på ensomhed blandt studerende et halvt år efter, at de er begyndt på en videregående uddannelse.
Halvdelen af de nye studerende føler sig ofte eller en gang imellem isoleret fra andre, mens 45 procent ofte eller en gang imellem føler, at de savner nogen at være sammen med. Samtidig føler 27 procent sig ofte eller en gang imellem holdt udenfor.
På baggrund af et samlet mål for ensomhed kan 12 procent, svarende til hver 8. nye studerende, kategoriseres som ensomme.
»For de fleste er ensomhed heldigvis en forbigående følelse, men for dem, der oplever den som blivende, udgør den selvfølgelig en risiko for den enkeltes trivsel«, forklarer Søren Troldborg, der er seniorkonsulent på EVA.
Men ensomhed er ikke kun et problem i sig selv. Analysen viser nemlig, at ensomme studerende også er dem, der i lavest grad oplever at kunne få hjælp fra deres medstuderende, ligesom de i lavest grad diskuterer undervisningsmateriale med andre studerende. Samtidig er ensomme studerende også dem, der i højest grad overvejer at stoppe på deres uddannelse.
»På uddannelserne går den sociale og faglige integration hånd i hånd. Ensomhed er udtryk for en svag social integration med risiko for at svække den studerendes læring og motivation, hvilket i yderste konsekvens kan føre til et frafald.«, forklarer Søren Troldborg fra EVA.
Nøgleord
Kontakter
Karen DichKommunikationskonsulent
Tlf:35254738kad@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum