Hver 10. studerende har overvejet at læse til lærer, men dropper tanken igen
Rigtig mange unge har læreruddannelsen i tankerne, når de skal søge ind på en videregående uddannelse.
10 procent af alle optagne på videregående uddannelser, har, inden de søgte optagelse på en videregående uddannelse, overvejet at søge ind på læreruddannelsen. Men de er endt med ikke at søge ind på uddannelsen som første prioritet. De 10 procent består af 8 procent, der søger ind på en helt anden uddannelse, mens 2 procent søger ind på læreruddannelsen som en lavere prioritet.
Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der bl.a. bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt alle studerende, der i sommeren 2020 blev tilbudt en plads på en videregående uddannelse. 24.422 studerende har deltaget i EVA’s undersøgelse.
Fravælgere har højere snit fra gymnasiet
Undersøgelsen dokumenterer, at de studerende, der overvejer, men fravælger læreruddannelsen , har et højere snit fra gymnasiet end dem, der ender med at vælge læreruddannelsen. De studerende, der har overvejet læreruddannelsen, har et karaktersnit på 7,4, mens de lærerstuderendes snit ligger på 6,8.
”I en tid, hvor vi mangler uddannede lærere, er det et positivt udgangspunkt, at mange unge faktisk har læreruddannelsen med i overvejelserne, når de skal vælge uddannelse. Men det er ærgerligt, at der især er mange af de fagligt stærke i denne gruppe, som i sidste ende foretrækker at gå en anden vej,” siger områdecehf hos EVA Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Arbejdsvilkår og studiekultur demotiverer
Når de unge i undersøgelsen har overvejet læreruddannelsen, hænger det sammen med, at de i udgangspunktet ser positivt på muligheden for at søge ind på uddannelsen. Ifølge de studerende selv er der flere grunde til, at de alligevel ender med at fravælge læreruddannelsen:
Noget handler om, at de studerende forestiller sig, at de fremtidige vilkår i jobbet som lærer ikke er tiltrækkende – der peges på for lav løn, højt arbejdspres og en oplevelse af manglende muligheder for at gøre karriere på den lange bane.
Og mange, især de fagligt stærke studerende, peger også på, at de ikke har lyst til at starte på læreruddannelsen, fordi de forestiller sig, at den er for fagligt uambitiøs.
”Der er en forestilling om, at læreruddannelsen er uambitiøs, og at der er for mange studerende, der kommer igennem uddannelsen med for lille en arbejdsindsats,” forklarer områdechef Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Adressere bekymringer
Hvis vi ønsker at motivere flere unge til at søge ind på læreruddannelsen, er det vigtigt at adressere de unges bekymringer, fx ved at sætte mere fokus på fagligheden både på uddannelsen og i lærerprofessionen, pointer Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
”Det er oplagt, at vi får mere fokus på at udfolde og udbrede kendskabet til fagligheden på læreruddannelsen, herunder fx at udbrede kendskabet blandt elever i folkeskolen eller på ungdomsuddannelserne. Det kan også være relevant at tydeliggøre mulighederne for at videreuddanne sig og styrke mulighederne for specialisering og videreuddannelse,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Udflytning kan øge optag
Mange af de fagligt stærkeste studerende søger især ind på de humanistiske og samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser i stedet for læreruddannelsen, viser undersøgelsen.
”Det bliver det interessant at følge, om planen om udflytning af videregående uddannelser, hvor der er lagt op til, at det bl.a. er de humanistiske fag, der står over for en nedskalering på universiteterne, kommer til at påvirke søgningen til læreruddannelsen,” påpeger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Top 5: Derfor fravælger de fagligt stærke læreruddannelsen
1. Andre uddannelser er mere spændende (66 %)
2. Arbejdsvilkårene er ikke gode nok (40 %)
3. Foretrækker en akademisk uddannelse (31 %)
4. Lærerlønnen er for lav (26 %)
5. Karrieremulighederne er for dårlige (19 %)
Fakta om læreruddannelsen
Læreruddannelsen var i 2021 Danmarks sjettestørste uddannelse. I 2021 var der 2.556, der blev optaget på uddannelsen gennem KOT. Det svarer til 3,8 % af det samlede optag.
Tal fra undersøgelsen
- De studerende, der har overvejet læreruddannelsen, men fravalgt den, har et karaktergennemsnit på 7,4 fra gymnasiet. De lærerstuderende har et karaktergennemsnit på 6,8.
- 24 % af dem, der har overvejet læreruddannelsen, har et snit over 9, mens den tilsvarende andel, blandt dem, der er optaget på læreruddannelsen er 14 %.
- Blandt studerende, der har et snit over 9 og har overvejet læreruddannelsen, vælger 73 % en universitetsuddannelse og 23 % en professionsbacheloruddannelse.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen bygger på registerdata og spørgeskemadata fra en spørgeskemaundersøgelse med 24.422 besvarelser blandt studerende, der i august 2020 blev optaget på en videregående uddannelse via Den Koordinerede Tilmelding. Desuden indgår 14 kvalitative interview blandt fagligt stærke studerende, der har overvejet læreruddannelsen, men ikke har søgt ind på den.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum