Hvem vil være statsminister for mennesker med udviklingshæmning?

Begrebet kernevelfærd er blevet hyppigt brugt af statsministerkandidaterne i løbet af valgkampen. Men er børn, unge og voksne med udviklingshæmning egentlig en del af denne kernevelfærd, som de fleste folketingspolitikere er enige om, at vi skal prioritere?

Det mener danskerne i hvert fald. I en ny Kantar-Gallup undersøgelse svarer over 90 procent af danskerne, at det er kernevelfærd, at samfundet yder en god og tilstrækkelig hjælp, der kan skabe tryghed, udvikling og trivsel for mennesker med udviklingshæmning.

Milliard-besparelser på handicap-området.
Danskerne er altså ikke i tvivl, men det er politikerne på Christiansborg måske? Ifølge den seneste socialpolitiske redegørelse fra 2018 er der de seneste år nemlig blevet sparet cirka 2 milliarder kroner på handicapområdet, hvilket har haft store konsekvenser for mennesker med udviklingshæmning og deres muligheder for at få et godt liv fyldt med tryghed og gode og udviklende fællesskaber.

Der er eksempelvis tale om store besparelser på medarbejdere i botilbud, om beskæringer af muligheden for ledsagelse uden for botilbuddet og for meningsfulde beskæftigelses- og aktivitetstilbud. Også familier med børn med handicap har fået sparekniven at føle, hvilket blandt andet ses af de mange fejl i kommunernes afgørelser på børnehandicapområdet.

Mennesker med udviklingshæmning er kernevelfærd
Anni Sørensen, der er Landsformand i LEV undrer sig over den store uoverensstemmelse mellem danskernes klare ønske om prioriteringen af kernevelfærd til mennesker med udviklingshæmning og så den tilspidsede virkelighed, som mennesker med udviklingshæmning og deres pårørende må leve med hver dag.

"Danskerne er entydige i deres opbakning til, at børn, unge og voksne med udviklingshæmning er en helt grundlæggende del af kernevelfærden her i landet og at det er en kernevelfærd, som skal prioriteres højere. Et stort flertal er oven i købet indstillet på at betale mere i skat, viser undersøgelsen. Mennesker med udviklingshæmning skal selvfølgelig have de samme muligheder for et godt liv med tryghed, gode fælleskaber og en udviklende hverdag som alle andre borgere. Desværre oplever vi, at besparelser på handicapområdet de seneste år har haft store negative konsekvenser for mennesker med udviklingshæmning” siger Anni Sørensen.

Hvem vil være statsminister for mennesker med udviklingshæmning?
Anni Sørensen håber, at resultaterne af Kantar Gallup-undersøgelsen vil gøre indtryk på de partier, som nu er i fuld gang med valgkampen. For det er på Christiansborg, at hovedansvaret for sparepolitikken ligger, mener landsformanden.

”Uanset om statsministeren hedder Lars Løkke Rasmussen eller Mette Frederiksen efter valget, så må der nu sættes en stopper for den udsultning af handicapområdet, som vi har været vidne til. Det burde hverken være et spørgsmål, om man tilhører rød eller blå blok – det viser danskerne med deres tydelige svar i denne undersøgelse. Så man kan jo passende spørge statsministerkandidaterne – hvem der vil være statsminister for mennesker med udviklinghæmning?”

LEV er en landsdækkende forening for mennesker med udviklingshæmning, pårørende og andre interesserede - dannet i 1952.