Hvad hun klager over, når hun klager over husarbejdet

Den norske forfatter Heidi Linde fik stor opmærksomhed for sin roman om kvinder, der midt i livet skal træffe afgørende valg, en roman om troskab, utroskab, moderskab og kunsten at finde vejen tilbage til sig selv efter i årevis at have serviceret alle andre i husstanden.
Forfatter Heidi Linde. Foto: ©Carl Christian Raabe

”Vi ligner en familie, kan hun tænke, men i virkeligheden er det bare noget, vi lader som om; vi efterligner ritualerne og spiller de roller, vi har fået tildelt: mor, far og børn.”

Heidi Lindes ”Hvad hun klager over, når hun klager over husarbejdet” handler om to kvinder, Vigdis i slutningen af fyrrerne og Linn i slutningen af trediverne, der på hver deres måde har besvær med at give sig hen til det moderne familie- og samliv. På overfladen har de begge hvad man kunne kalde det perfekte moderne liv med økonomisk stabilitet og gode rammer om et lykkeligt familieliv, men hvorfor vil den der murren i brystet så ikke forsvinde? Hvorfor står man så på et toilet på en Shelltank og græder til sit eget spejlbillede?

”Det var vist en lidt klodset entré, sagde Vigdis, da hun fulgte efter psykologen ind på det lille kontor med hænderne fulde af poser. Jeg bærer vist på lidt for meget, sagde Vigdis, for lidt for mange. Hun havde tænkt, at hun ville afslutte det med en lille, selvironisk latter. I stedet væltede tårerne uforvarende op i hendes øjne. Psykologen fastholdt hendes blik og sagde: Og hvem bærer dig?”

Heidi Linde er af anmeldere blevet kaldt en norsk Nick Hornby, en Jonathan Franzen, en kvindelig Lars Saabye Christensen. Hun skriver med humor og med let ironisk distance om det moderne liv.

Heidi Linde (f. 1973) har gået på forfatterskolen i Bø og er uddannet manuskriptforfatter på den Norske Filmskole i Lillehammer. Hun debuterede som forfatter i 1998 med børnebogen ”Myggstikk” og i 2002 udkom hendes første roman ”Under bordet.”

”Hvad hun klager over, når hun klager over husarbejdet” er oversat til dansk af Karen Fastrup.

Anmelderne skrev:

”Heidi Linde skriver, så det suser, om familie, børn og de vanskelige valg midt i livet.”
VG, *****

”Med årets roman har Heidi Linde igen sikret og styrket sin plads blandt landets fremmeste formidlere af hverdagens glæder, sorger og udfordringer.”
Hamar Arbeiderblad, *****

”Foruden at have valgt en førsteklasses titel, kan jeg allerede nu slå fast, at Heidi Linde har gjort det igjen: at indfange det etablerede voksenliv ved at skildre alle de kompleksiteter, som bor i det banale i hverdagen.”
NRK

Titel: Hvad hun klager over, når hun klager over husarbejdet
Forfatter: Heidi Linde
Oversætter: Karen Fastrup