Hvad betød corona-nedlukningerne for læreres brug af informationsteknologi?
I 2019 blev den internationale undersøgelse ICILS 2018 offentliggjort, som undersøgte elevers computer- og informationskompetence og lærernes brug af computere i og uden for undervisningen. Siden blev verden ramt af coronapandemien. Eleverne blev sendt hjem, og undervisningen skulle pludselig omlægges fra fysiske klasselokaler til digital fjernundervisning. Hvad de erfaringer har betydet for læreres holdning til og brug af computere og informationsteknologi i undervisningen afdækkes nu i en ny undersøgelse.
”Lærerne stod foran en næsten umulig opgave, da skolernes fysiske undervisning pludselig blev lukket ned som følge af coronapandemien og i stedet skulle gennemføres digitalt. Men trods alle de benspænd, som skolerne måtte igennem, og de problemer der opstod undervejs, så er danske lærere fortsat meget positive over for brug af it i undervisningen,” siger adjunkt Jacob H. Christensen fra DPU, Aarhus Universitet.
Han har været national forskningskoordinator for den ekstraordinære ICILS-undersøgelse ICILS Teacher Panel. Resultaterne er netop blevet offentliggjort i bogen ”It i skolen under coronapandemien”.
Større brug af it i skolen
”Undersøgelsen blev gennemført efter den første nedlukning blandt de samme lærere og skoler, der deltog i ICILS 2018. Man kunne have forestillet sig, at erfaringerne med nedlukningerne ville have betydet en dalende opbakning blandt lærerne. Men det er altså ikke tilfældet. I stedet førte de tilsyneladende til øget brug af it, også i den ordinære undervisning efterfølgende,” siger Jacob H. Christensen og uddyber:
”Det, vi kan se i undersøgelsen, er blandt andet, at der nu er større brug af it, når det handler om at understøtte kommunikationen og samarbejdet mellem eleverne. Lærerne synes også, at de tekniske rammer er blevet bedre. Og så er lærerne begyndt at samarbejde meget mere om brugen af it i undervisningen. Det er en meget positiv udvikling, at lærerne nu bruger hinanden mere.”
Jacob H. Christensen understreger, at undersøgelsen er gennemført mindre end et år efter den første bølge af corona-nedlukningerne og derfor giver et øjebliksbillede, og han påpeger afsluttende:
”Det er for tidligt at konkludere, om det er en varig udvikling, man kan se i lærernes brug af it og digitale værktøjer i undervisningen. Men en af de ting, der fremgår af undersøgelsen, er, at lærerne har fået øget deres opmærksomhed på, at eleverne opnår den fornødne computer- og informationskompetence til at kunne klare sig i en teknologidrevet verden.”
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen International Computer and Information Literacy Study – Teacher Panel (ICILS TP) er blevet gennemført i Danmark, Finland og Uruguay blandt de samme skoler og lærere, som deltog i ICILS 2018.
I Danmark er undersøgelsen gennemført af Jacob H. Christensen, Jeppe Bundsgaard og Christian C. Kjeldsen fra DPU, Aarhus Universitet. Endvidere har Morten Pettersson og Stig T. Gissel fra UCL bidraget til den endelige rapport. Undersøgelsen er samfinansieret af Børne- og Undervisningsministeriet og DPU, Aarhus Universitet.
I den danske del af ICILS TP har 95 skoler deltaget ved at 441 lærere, 80 skoleledere og 67 it-koordinatorer har besvaret spørgeskemaer. Dataindsamlingen er blevet gennemført fra november 2020 til marts 2021.
De danske resultater er samlet i bogen ”It i skolen under coronapandemien”, som er udgivet af Aarhus Universitetsforlag.
Nøgleord
Kontakter
Jacob Christensen, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet
Tlf. 22288781
Mail: jach@edu.au.dk
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
Teologi tager del i samfundsdebatten22.9.2025 08:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Offentlighedsteologi er mere aktuelt end nogensinde. Med åbningsseminaret for Forskningsenheden for offentlighedsteologi og etik den 6. oktober sætter Aarhus Universitet fokus på, hvordan teologien kan bidrage til samtalen om samfundets store udfordringer – fra krig og klima til forsoning og fællesskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
