HUSK® Psyllium Mavebalance er tilbage på hylderne med valideret varmebehandling
I april trak Orkla Care, ud fra et forsigtighedsprincip, alle produkter af mærket HUSK® ud af markedet efter at myndighederne satte få af produkterne i mulig forbindelse med et salmonellaudbrud i Danmark. Efter samarbejde med eksterne eksperter har Orkla Care Danmark udviklet en valideret varmehandling af kosttilskuddet, som nu er tilbage på markedet.

Det er en varmebehandlet udgave af kosttilskuddet HUSK® Psyllium Mavebalance, der er vendt tilbage til hylderne i de danske butikker. Orkla Care har brugt de seneste måneder på både at gennemgå alle processer omkring produktionen af kosttilskuddet og på at udvikle en endnu mere sikker måde at bearbejde råvaren psyllium-frøskaller fra Indien, hvor majoriteten af råvarerne til danske og europæiske producenter kommer fra.
Det mest centrale element i den nye produktion af kosttilskuddet er, at råvaren fra Indien bliver varmebehandlet på en fabrik i Europa. Den nye produktionsproces har undergået omfattende test for at dokumentere, at den leverer et mikrobiologisk sikkert produkt.
- Vi besluttede efter et intenst og dedikeret forløb at varmebehandle vores HUSK® Psyllium Mavebalance, før vi ville sende det på markedet igen. Varmebehandlingen er effektiv mod salmonellabakterier, hvis der skulle være nogen til stede i råvaren. Vi kunne dog hurtigt konstatere, at der ikke fandtes løsninger på markedet, der levede op til vores høje sikkerhedskrav. Efter at have gennemgået mulighederne i markedet har vi derfor investeret i at etablere en helt ny, valideret varmebehandlingsproces i samarbejde med eksterne specialister. Derfor vurderer vi også, at vores proces giver et mikrobiologisk sikkert produkt, siger Nilüfer Sahin, kommunikationsdirektør for de danske Orkla-selskaber.
Forbrugertest viser tilfredshed med varmebehandlet HUSK® Psyllium Mavebalance
Orkla Care har ladet det nye varmebehandlede kosttilskud blive testet hos forbrugere for at sikre, at produktet er lige så effektivt som før varmehandlingen. Og forbrugerne vender tommelfingeren opad.
"Forbrugere, som har testet det nye kosttilskud, melder om en lige så effektiv virkning som før varmebehandlingen. Ved siden af produktsikkerheden har det været topprioritet for os," siger Nilüfer Sahin.
Den nye varmebehandlingsmetode og samarbejdet med en ny leverandør betyder, at processen med at fylde hylderne i butikkerne og hjemme hos forbrugerne går langsommere end Orkla Care kunne tænke sig.
"Vi gør alt hvad vi kan for at sikre nok produkter. Men netop den nye varmebehandlingsproces i vores produktion gør, at forsyningen af produkter til butikkerne går langsommere her i starten" siger Nilüfer Sahin og fastslår, at virksomheden snart er tilbage på en normal leveringskapacitet.
I første omgang er det kosttilskuddet, HUSK® Psyllium Mavebalance, der er vendt tilbage til markedet, mens de HUSK®-produkter, der har status som naturlægemidler, vil være noget længere undervejs. Ved ændringer af lægemiddelproduktionen kræver det en særskilt myndighedsgodkendelse, som Orkla Care må afvente.
FAKTABOKS Følgende produkter er tilbage på markedet:
|
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark
M: 26 82 22 97
E: nilufer.sahin@orkla.dk
Nilüfer SahinKommunikationsdirektørOrkla-selskaberne i Danmark
Tlf:+45 26 82 22 97nilufer.sahin@orkla.dkBilleder
Information om Orkla
Om Orkla Care i Danmark
I Orkla Care har vi de seneste mange år opbygget en førende position inden for helsekost, mundpleje og sårpleje i Danmark. Herudover producerer og markedsfører vi produkter inden for personlig pleje, rengøring, sportsernæring og vægtkontrol.
Vi står blandt andet bag kendte mærkevarer som HUSK®, UniKalk, Pikasol, Möller’s, Livol, Longo Vital, Jordan og Vivag.
En stor del af vores helsekostprodukter producerer og pakker vi på vores fabrik i Ishøj, som er Nordens største kosttilskudsfabrik. Herfra sendes der årligt mere end 14 millioner kosttilskudsprodukter ud til vores hjemmemarkeder. Vi har også produktioner i Lynge, Hillerød og Oslo, hvor vi producerer alt fra tran til solcreme.
Bag Orkla Care i Danmark står 250 medarbejdere fordelt rundt på vores danske produktioner og vores hovedkontor, som er beliggende i Vallensbæk.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Orkla Foods Danmark vækster toplinjen - stigende indkøbspriser presser bundlinjen30.6.2022 10:05:00 CEST | Pressemeddelelse
2021 regnskabet for Orkla Foods Danmark viser en vækst i omsætningen, mens bl.a. stigende indkøbspriser og engangsudgifter resulterer i et fald i årets resultat.
Sund chips- og snackforretning22.6.2022 14:35:00 CEST | Pressemeddelelse
2021 regnskabet for Orkla Confectionery & Snacks Danmark A/S (kendt for bl.a. KiMs og Panda lakrids) er netop offentliggjort og viser fremgang efter svært 2020 regnskabsår.
Orkla investerer i Struer-fabrik og frasælger Struer-brandet til Funkisfood15.12.2021 15:00:16 CET | Pressemeddelelse
Som et resultat af de vækstrater, Orkla oplever på Paulúns-brandet, investerer virksomheden i sin fabrik i Struer. Formålet med investeringen er således at sikre plads og kapacitet til produktionen af granola. Derfor frasælger Orkla samtidig Struer-brandet til Funkisfood.
Stop madspild - Orkla vil slikke tallerkenen ren29.9.2021 08:08:17 CEST | Pressemeddelelse
29. september er årets madspildsdag og en påmindelse om, at 1/3 af al mad i Danmark ender i skraldespanden. I produktionen af mad er der også meget at hente. Derfor har Orkla fokus på madspild fra jord til bord og har blandt andet udpeget en madspildsambassadør og investeret i en ’gris’, der gør madspild til menneskemad.
Løvens Hule var ikke klar til tyggegummi med vitaminer – det var Orkla6.9.2021 09:48:35 CEST | Pressemeddelelse
Orkla køber ejerandel i opstartsvirksomheden Eace Gum, som er først på det danske marked med tyggegummi tilsat vitaminer. Målet i Danmark er at være på hylderne i 1500 butikker inden årets udgang, og forude venter et globalt marked i milliardklassen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum