Husbåde: Flyt på vandet og slip for ejendomsskatten

Uspoleret havudsigt og ro fra bylivets larm og travlhed? Er valget faldet på en husbåd, skal man være opmærksom på en række forhold, der adskiller sig fra køb af en bolig på land.

Med en husbåd kan man gøre sine flydende boligdrømme til en realitet. Det er dog vigtigt at vide, at boligkøb på vand ikke er det samme som boligkøb på vand. Ved køb af en husbåd har man eksempelvis begrænsede lånemuligheder. ’’Man kan ikke optage et almindeligt realkreditlån, da det kræver et matrikelnummer. I stedet skal der optages et såkaldt bådlån, hvor man typisk betaler en højere årlig rente. Husbåde er fritaget fra ejendomsskat og grundskyld, men i stedet skal man betale skibsafgift samt udgifter til fast bådplads og løbende syn af båden’’, forklarer Niels Erlandsen, advokat og formand for Danske BOLIGadvokater.

Beliggenhed er vigtigt – også på vandet

Køber man en brugt husbåd, kan man muligvis overtage den tidligere ejers bådplads. Her er det vigtigt at vide, at man udelukkende lejer – og ikke ejer - en bådplads. Man bør derfor tjekke op på, hvor længe den eksisterende lejeaftale løber og hvorvidt man ønsker at overtage den. ’’Ligesom med et hus på land er beliggenhed vigtigt, så husk at overveje, om du og din familie vil trives i det område, hvor I overvejer at have fast bådplads’’, siger Niels Erlandsen.

Tjek Skibsregistret

Ved køb af en brugt husbåd bør man sikre sig, at der ikke er gammel gæld i båden, at sælger retmæssigt kan sælge båden og at vedkommende har afgivet korrekte oplysninger/garantier om båden. Båden skal været registreret i Skibsregistret, som kan sidestilles med Matrikelstyrelsen og den digitale tinglysning. Endelig skal man være opmærksom på, at især ældre husbåde kræver en del løbende vedligeholdelse, hvilket hurtigt kan løbe op. Man kan med fordel tage en fagmand med på råd, så man får det fulde overblik over bådens stand, inden man køber.