Hurtig mulighed for at aflevere pant vender tilbage

Forbrugerne var vilde med at aflevere mange tomme flasker og dåser på én gang ved bare at hælde dem i Drop & Go, da Dansk Retursystem sidste år testede deres seneste bud på en ny måde at aflevere pant på. I dag vender Drop & Go-løsningen tilbage.

Dansk Retursystem, der driver pantsystemet, arbejder løbende på forskellige muligheder, der skal gøre det endnu lettere for os alle at aflevere pant. Det seneste år har virksomheden testet en mobil afleveringsløsning med stor succes.

”I 2018 testede vi den mobile løsning, Drop & Go, hvor forbrugerne kan masseaflevere – og få deres pantpenge med det samme. Vi vil gerne se, om den løsning kan bruges på pantstationerne, og derfor tester vi i første omgang ved at ombygge pantstationen i Høje Taastrup”, forklarer Marlene Fris, der er markedsdirektør i Dansk Retursystem.

Det er netop fra i dag, mens den nye teknologi indbygges i pantstationen, at forbrugerne igen kan aflevere tomme flasker og dåser i Drop & Go, der bliver opstillet ved siden af pantstationen på genbrugsstationen i Høje Taastrup. I Drop & Go hældes dåser og flasker ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk, og panten kan blive udbetalt.

”Drop & Go blev testet på festivaler, hos Dagrofa og ved Rødovre Centrum. De steder var Drop & Go bemandet, og det er en dyr løsning. Derfor vil vi gerne teste teknologien i pantstationen i Høje Taastrup, uden at der ikke er personale til stede. Mange forbrugere har spurgt til, hvornår løsningen vendte tilbage, og de kan nu sætte kurs mod Høje Taastrup”, siger Marlene Fris.

Drop & Go kan prøves ved pantstationen i Høje Taastrup fra tirsdag d. 23. april kl. 10:00. Til maj genåbner selve pantstationen med den nye teknologi.

FAKTA

• Der bliver afleveret knap 600.000 tomme flasker og dåser om måneden på Høje Taastrup Pantstation. Det er fire gange så mange emballager, som der blev afleveret hver måned for 5 år siden.

• Det er i weekenden, der er flest, som sætter kurs mod pantstationen i Høje Taastrup for at aflevere deres tomme flasker og dåser.

• Da Drop & Go stod ved Rødovre Centrum sidste år, blev det landets største afleveringssted.

Genbrugsstationen
Lervangen 1-3
2630 Taastrup

Åbningstider: Pantstationen har åbent alle dage kl. 10-18 – i helligdagene dog kl. 10-16.

Flere informationer og aftaler om interview fås hos pressekonsulent Louise Mean Nielsen på tlf. 40 95 98 15 eller lmn@dansk-retursystem.dk

Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik27.2.2020 14:23:17 CETPressemeddelelse

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken. Pressen er velkommen til arrangementet og h