Hurtig mulighed for at aflevere pant vender tilbage

Forbrugerne var vilde med at aflevere mange tomme flasker og dåser på én gang ved bare at hælde dem i Drop & Go, da Dansk Retursystem sidste år testede deres seneste bud på en ny måde at aflevere pant på. I dag vender Drop & Go-løsningen tilbage.

Dansk Retursystem, der driver pantsystemet, arbejder løbende på forskellige muligheder, der skal gøre det endnu lettere for os alle at aflevere pant. Det seneste år har virksomheden testet en mobil afleveringsløsning med stor succes.

”I 2018 testede vi den mobile løsning, Drop & Go, hvor forbrugerne kan masseaflevere – og få deres pantpenge med det samme. Vi vil gerne se, om den løsning kan bruges på pantstationerne, og derfor tester vi i første omgang ved at ombygge pantstationen i Høje Taastrup”, forklarer Marlene Fris, der er markedsdirektør i Dansk Retursystem.

Det er netop fra i dag, mens den nye teknologi indbygges i pantstationen, at forbrugerne igen kan aflevere tomme flasker og dåser i Drop & Go, der bliver opstillet ved siden af pantstationen på genbrugsstationen i Høje Taastrup. I Drop & Go hældes dåser og flasker ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk, og panten kan blive udbetalt.

”Drop & Go blev testet på festivaler, hos Dagrofa og ved Rødovre Centrum. De steder var Drop & Go bemandet, og det er en dyr løsning. Derfor vil vi gerne teste teknologien i pantstationen i Høje Taastrup, uden at der ikke er personale til stede. Mange forbrugere har spurgt til, hvornår løsningen vendte tilbage, og de kan nu sætte kurs mod Høje Taastrup”, siger Marlene Fris.

Drop & Go kan prøves ved pantstationen i Høje Taastrup fra tirsdag d. 23. april kl. 10:00. Til maj genåbner selve pantstationen med den nye teknologi.

FAKTA

• Der bliver afleveret knap 600.000 tomme flasker og dåser om måneden på Høje Taastrup Pantstation. Det er fire gange så mange emballager, som der blev afleveret hver måned for 5 år siden.

• Det er i weekenden, der er flest, som sætter kurs mod pantstationen i Høje Taastrup for at aflevere deres tomme flasker og dåser.

• Da Drop & Go stod ved Rødovre Centrum sidste år, blev det landets største afleveringssted.

Genbrugsstationen
Lervangen 1-3
2630 Taastrup

Åbningstider: Pantstationen har åbent alle dage kl. 10-18 – i helligdagene dog kl. 10-16.

Flere informationer og aftaler om interview fås hos pressekonsulent Louise Mean Nielsen på tlf. 40 95 98 15 eller lmn@dansk-retursystem.dk

Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Verdensmålene kommer til Dianalund23.8.2019 07:42:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og lørdag den 31. august kl. 10:00 - 14:00 besøger Danmark for Målene Dianalund Centret i Dianalund. Kom forbi og oplev Mikael Jarnvig, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flask

Verdensmålene kommer til Århus23.8.2019 07:36:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og fredag den 30. august kl. 15:00 - 19:00 besøger Danmark for Målene Store Torv i Århus. Kom forbi og hør Mikael Jarnvig fortælle om klimaforandringer, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men