DI - Dansk Byggeri

Hurtig indsats fra de sydjyske kommuner kan redde arbejdspladser

Dansk Byggeri roser de sydjyske kommuner for at fremrykke både betalinger for udført arbejde og allerede planlagte byggeprojekter. Det vil uden tvivl hjælpe lokale virksomheder med at minimere eller undgå fyringer, men det skal gå hurtigt med at få byggeprojekterne op af skuffen, lyder opfordringen.

- Det her er en ekstraordinær situation, hvor virksomhederne er hårdt ramt efter, at Danmark nærmest fra den ene dag til den anden har lukket ned. Heldigvis har Folketinget med flere forskellige hjælpepakker gjort meget for at holde hånden under virksomhederne, og nu har kommunerne også mulighed for med en aktiv indsats at redde lokale arbejdspladser, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Han roser alle kommuner i Sydjylland for både at fremrykke betalinger for udført arbejde og se på muligheden for at fremrykke byggeprojekter.

- For den enkelte virksomhed gør det en stor forskel, om de får pengene nu eller om de skal vente to eller tre måneder, før betalingen kommer. Samtidig vil det uden tvivl kunne redde lokale arbejdspladser, hvis kommunerne rykker deres byggeprojekter frem og samtidig ser på, om der fx kunne være skoler, børnehaver eller rådhuse, der trænger til at blive renoveret eller få udskiftet vinduer, nu hvor de alligevel står tomme, siger Michael Mathiesen, Dansk Byggeri Sydjylland, og tilføjer:

Jo hurtigere kommunerne sender opgaverne ud til virksomhederne, jo større er chancen for, at virksomhederne undgår at sende medarbejdere hjem. Derfor er det afgørende, at kommunerne handler hurtigt.

Han glæder sig over, at kommunerne har sørget for, at virksomhederne forsat kan aflevere affald på genbrugspladserne.

- Hvis ikke vi kan komme af med affaldet, så går arbejdet i stå. Det samme gør sig også gældende med sagsbehandlingen af byggetilladelser. Det er nødvendigt, at kommunen opretholder den service, uanset hvor lang tid denne situation står på. Heldigvis er det en af de ting, som fint kan foregå fra en hjemmearbejdsplads, siger formand Michael Mathiesen.

Ifølge Dansk Byggeri Sydjylland har kommunerne og det lokale erhvervsliv en fælles interesse i, at denne vanskelige situation rammer alle mindst muligt.

Vores lokale virksomheder er hårdt presset af coronakrisen, og hurtig handling fra kommunerne vil have den største effekt både nu og i fremtiden. Jeg glæder mig over, at kommunerne er positivt indstillet overfor at gøre deres til, at vi kommer bedst muligt ud på den anden side. Det fortjener stor ros, siger Michael Mathiesen, formand for Dansk Byggeri Sydjylland.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60

Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sydjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09

Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Information om DI - Dansk Byggeri