Humanitær pris til burmesisk nødhjælpsarbejder på flugt fra militæret

Kirsten Borger Poulsens pris 2021 til fordel for Folkekirkens Nødhjælps humanitære arbejde går til den burmesiske nødhjælpsarbejder, Naw Cherry. Prisen uddeles på Folkekirkens Nødhjælps landsmøde i weekenden. Naw Cherry får prisen for sin ukuelige indsats med at hjælpe fordrevne i Myanmar, mens hun selv er på flugt.

Årets prismodtager gemmer sig lige nu i den burmesiske jungle, der dækker grænseområdet mellem Myanmar og Thailand.

”Jeg sender denne besked fra junglen i det sydøstlige Myanmar, hvor min familie og jeg har søgt tilflugt fra luftangreb på vores landsby. Jeg er dybt taknemmelig over at modtage prisen. Jeg værdsætter højt, at I tænker på os, også selvom vi er langt væk. Fremtiden ser svær ud, men jeg vil blive ved med at gøre mit bedste for at hjælpe mit folk,” siger Naw Cherry fra organisationen CIDKP (Committee for Internally Displaced Karen People).

Med den humanitære pris følger 25.000 kroner fra en fond stiftet af den 91-årge Kirsten Borger Poulsen. Hun har i mange år har været engageret i Folkekirkens Nødhjælp og deltager on-line i landsmødet fra sit hjem i Gilleleje.

”Jeg er glad for at kunne opmuntre en person i en fortvivlet situation, som den Myanmar befinder sig i lige nu. Det er fantastisk, at Naw Cherry er i stand til at finde overskud til fortsat at hjælpe andre i nød, selv om hun selv er på flugt. Det er meget vanskeligt at sætte sig ind i den forfærdelige situation, Naw Cherry, hendes familie og befolkningen befinder sig i lige nu,” siger Kirsten Borger Poulsen.

For Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen repræsenterer Naw Cherry et lille håb for fremtiden i Myanmar, og derfor tildeles hun den årlige humanitære pris.

”Naw Cherry fortjener den her pris, vores opbakning og støtte - lige som mange andre lokale organisationer og ildsjæle, der kæmper den hårde kamp for et Myanmar uden forfølgelse og med plads til alle landets etniciteter.” siger Birgitte Qvist-Sørensen og tilføjer:

”Jeg er dybt bekymret over udviklingen i Myanmar efter militærkuppet. Militæret skyer ikke nogle midler for at slå ned på demonstranter, civilsamfundsorganisationer og menneskerettighedsforkæmpere. Med sine børn på armen måtte Naw Cherry flygte fire dage til fods gennem junglen for at finde et sted i sikkerhed. Alligevel fortsætter hun arbejdet for sine forfulgte landsmænd under barske omstændigheder, hvor der mangler alt fra mad til husly.

Kirsten Borger Poulsens fond overrækker prisen lørdag d. 24. april 2021. Det er 5. gang prisen bliver uddelt.

Folkekirkens Nødhjælp: Flygtningelejr er brændt ned til jorden23.3.2021 15:12:10 CET | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp sender 1,2 millioner kroner til ofrene for de voldsomme brande, der mandag aften hærgede flere flygtningelejre i byen Cox’s Bazar i Bangladesh. Pengene skal bruges på rent vand, mad og husly. Foreløbigt er 15 meldt omkommet, 429 er savnet og 563 er hårdt såret. 45.000 flygtninge har mistet alt, der var tilbage at miste. Cox’s Bazar huser nogle af verdens største og tætteste beboede flygtningelejre med 871.000 rohingya-flygtninge. ”Vores medarbejdere har i dag været rundt i de værst ramte lejre, og det er et hjerteskærende syn, der møder dem. Alt er brændt ned til jorden. Børn løber grædende rundt og leder efter deres mødre, imens mødre løber desperate rundt og leder efter deres børn. Omfanget af brandene er væsentligt større, end vi havde frygtet. Så der er mere end nogensinde brug for vores hjælp,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. ”Forholdene er i forvejen meget, meget vanskelige for rohingyaerne. De opholder sig på meget li