Humanitær pris til burmesisk nødhjælpsarbejder på flugt fra militæret

Kirsten Borger Poulsens pris 2021 til fordel for Folkekirkens Nødhjælps humanitære arbejde går til den burmesiske nødhjælpsarbejder, Naw Cherry. Prisen uddeles på Folkekirkens Nødhjælps landsmøde i weekenden. Naw Cherry får prisen for sin ukuelige indsats med at hjælpe fordrevne i Myanmar, mens hun selv er på flugt.

Årets prismodtager gemmer sig lige nu i den burmesiske jungle, der dækker grænseområdet mellem Myanmar og Thailand.

”Jeg sender denne besked fra junglen i det sydøstlige Myanmar, hvor min familie og jeg har søgt tilflugt fra luftangreb på vores landsby. Jeg er dybt taknemmelig over at modtage prisen. Jeg værdsætter højt, at I tænker på os, også selvom vi er langt væk. Fremtiden ser svær ud, men jeg vil blive ved med at gøre mit bedste for at hjælpe mit folk,” siger Naw Cherry fra organisationen CIDKP (Committee for Internally Displaced Karen People).

Med den humanitære pris følger 25.000 kroner fra en fond stiftet af den 91-årge Kirsten Borger Poulsen. Hun har i mange år har været engageret i Folkekirkens Nødhjælp og deltager on-line i landsmødet fra sit hjem i Gilleleje.

”Jeg er glad for at kunne opmuntre en person i en fortvivlet situation, som den Myanmar befinder sig i lige nu. Det er fantastisk, at Naw Cherry er i stand til at finde overskud til fortsat at hjælpe andre i nød, selv om hun selv er på flugt. Det er meget vanskeligt at sætte sig ind i den forfærdelige situation, Naw Cherry, hendes familie og befolkningen befinder sig i lige nu,” siger Kirsten Borger Poulsen.

For Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen repræsenterer Naw Cherry et lille håb for fremtiden i Myanmar, og derfor tildeles hun den årlige humanitære pris.

”Naw Cherry fortjener den her pris, vores opbakning og støtte - lige som mange andre lokale organisationer og ildsjæle, der kæmper den hårde kamp for et Myanmar uden forfølgelse og med plads til alle landets etniciteter.” siger Birgitte Qvist-Sørensen og tilføjer:

”Jeg er dybt bekymret over udviklingen i Myanmar efter militærkuppet. Militæret skyer ikke nogle midler for at slå ned på demonstranter, civilsamfundsorganisationer og menneskerettighedsforkæmpere. Med sine børn på armen måtte Naw Cherry flygte fire dage til fods gennem junglen for at finde et sted i sikkerhed. Alligevel fortsætter hun arbejdet for sine forfulgte landsmænd under barske omstændigheder, hvor der mangler alt fra mad til husly.

Kirsten Borger Poulsens fond overrækker prisen lørdag d. 24. april 2021. Det er 5. gang prisen bliver uddelt.

Folkekirkens Nødhjælp sender 3 millioner kroner til Gaza21.5.2021 18:00:13 CEST | Pressemeddelelse

Våbenhvilen torsdag aften mellem Israel og Hamas baner nu vejen for, at Folkekirkens Nødhjælp kan få hjælpen frem til de mange mennesker, der står uden tag over hovedet. ”Vi har oplevet en rørende stor opbakning til vores nødhjælpsindsats i Gaza - og våbenhvilen baner vejen for, at vi kan få hjælpen frem til dem, der har de største behov. Det gælder både den akutte hjælp til at redde liv, og den mere langsigtede indsats med at få genopbygget folks hjem og livsgrundlag,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen. Folkekirkens Nødhjælp har allokeret 1,2 millioner fra Udenrigsministeriets nødhjælpskasse og et tilsvarende beløb fra den norske Regering. Derudover har organisationen indsamlet omkring en halv million kroner blandt danskerne til nødhjælp og genopbygning i Gaza. Så der er i første omgang knap 3 millioner kroner til indsatsen, der går via organisationens palæstinensiske partnere i Gaza. ”Folk har brug for vand, mad og et sikkert sted at sove. Det er n

De humanitære og menneskelige konsekvenser i Israel-Palæstina kan blive uoverskuelige19.5.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fælles udmelding om situationen i Gaza og på Vestbredden på vegne af Folkekirkens Nødhjælp, Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark, Oxfam IBIS, Red Barnet, Dignity, EuroMed Rights, International Rehabilitation Council for Torture Victims, FN-forbundet, Danner, International Media Support, KFUM og KFUK i Danmark, Globalt Fokus, Betlehems Venner, Det Danske Hus i Palæstina.