Hotel- og Restaurantskolen

Hotel- og Restaurantskolen uddeler 183 medaljer til svende

I tirsdags uddelte Hotel- og Restaurantskolen i København 183 guld-, sølv- og bronzemedaljer til de elever, der blev svende i perioden fra april 2019 til juni i år.
Bestyrelsesformand Allan Agerholm fra Horesta, næstformand Peter Lykke Nielsen fra 3F og skolens direktør Anne-Birgitte Agger uddeler medaljer

107 fik overrakt medaljerne ved en festlig overrækkelse i tirsdags på Scandic Falkoner.

- Uanset farven på metallet kræver det vilje, hårdt arbejde og i sidste ende et virkelig godt håndværk at få medalje. Vi er glade ved og stolte over jer. I er ikke kun skolens guld - I er branchens, sagde direktør på Hotel- og Restaurantskolen, Anne-Birgitte Agger, til eleverne.

Hun mindede i sin tale om, at dagens fejring også er en manifestation af, at vores branche - på trods af nedlukning og coronakrise - har fremtiden for sig. Der vil altid være brug for verdens bedste mad, værtskab og hospitality og mennesker, der mestrer de håndværk. Netop medalje-eleverne er det fineste symbol på, at der er plads til livsglæde og nydelse, når vi er på den anden side.

Fire svende fik rejselegater

Udover medaljer blev der uddelt en række særpriser og legater. Fire svende modtog Hotel- og Restaurantskolens Udviklingsfonds Rejselegat på 25.000 kr. for meget stor faglighed krydret med, at de har arbejdet målrettet og kreativt. Det er slidere, der har læst og trænet ekstra for at nå helt til tops.

De fire modtagere er:

- Nanette Madsen (kok, har fået sølv, og er EUV-Talent-elev)

- Sigrid Harloff Birckner (tjener, har fået bronze og er udlært fra Dragsholm Slot P/S)

- Simone Tara Sohne (kok, har fået guld og er udlært fra Hotel d’Angleterre)

- Oliver Lind (kok, har fået guld og er udlært fra Relæ)

Derudover var der også en række fonde og andre, som uddelte legater, heriblandt Absalon Fonden med ni legater a 15.000 eller 10.000 kr. til en samlet værdi af 115.000 kr. Derudover blev Restauratør Stiftelsens Legat (10.000 kr.), A. Villads Olsen og Hustrus Fond (18.000 kr.), Spiegelau Legatet og Tjenernes Hjælpefonds legat uddelt.

En stor medalje til en kulturbærer på skolen

Udover medaljer til ungdommen fik skolens medarbejder Erling Bent Johansen overrakt Kongehusets Fortjenstmedalje i sølv for sit 40-årige virke på Hotel- og Restaurantskolen.

Erling Bent Johansen har siden 1. maj 1980 været ansat som faglærer for kokke og tjenere, uddannelsesleder og senere hen specialkonsulent. Erling har altid været garant for rart selskab og høj faglighed. Vi er meget stolte og ønsker ham et kæmpe stort tillykke.

Taler, musik og medaljeregn - også via live stream

Grundet corona-restriktioner havde skolen i år ikke plads til at holde den traditionsrige årsfest hjemme på skolen. De 250 deltagere i festlighederne var derfor inviteret til siddende fejring i Falkonersalen, som Scandic Falkoner havde stillet venligt til rådighed. Derudover blev medaljeoverrækkelsen live-streamet, så familie og venner kunne følge med.

Udover medaljeoverrækkelser bød dagen på festtale af Christian Puglisi, livemusik og en menu, som et hold kokkeelever havde kreeret, bestående af svampebouillon med bakskuldolie og karamelliseret løgfoccacia, paté en croute og kvædebrød med grubelagret vesterhavsost fra Thise.

Billeder

Information om Hotel- og Restaurantskolen

Hotel- og Restaurantskolen
Vigerslev Allé 18
2500 Valby

Vi vil berige og glæde verden med bæredygtig gastronomi og værtskab. For at nå målet har vi brug for forandringer – i verden og på skolen. Vores 140 medarbejdere står midt i en udviklingsproces og arbejdet med at skabe håndværkere, der modigt, arbejdsomt og kreativt mestrer bæredygtig gastronomi, madhåndværk og hospitality.

På vores skole har det lige siden 1922 handlet om mad og værtskab. Vi er branchens skole med erhvervsfaglige uddannelser, 10. klasse, EUX, HTX og kursusvirksomhed og uddanner dagligt 850 elever og kursister. Læs mere om os på hrs.dk